Det har varit stort fokus på de eventuella försäljningarna av Gripen till Indien och Brasilien. I Indien ska Gripen tillsammans med de ryska och amerikanska konkurrenterna ha blivit utslagna ur "tävlingen". Detta lämnar banan fri för Rafale och Eurofighter. Vare sig Saab eller Lockheed Martin har dock gett upp hoppet om affär i Indien. I Brasilien pågår fortfarande utvärderingen, men den brasilianska budgeten är ansträngd så ett svar riskerar att dröja till nästa år.
Av en händelse så råkar både Indien och Brasilien ha hangarfartyg. Även om de nuvarande affärerna inte säger något om en hangarfartygsbaserad version så borde det vara intressant för bägge länderna att ha ett flygplan som är gemensamt för både sina flygvapen och flottor (å andra sidan så försvann både F-18 och Mig-35 ur den indiska tävlingen trots att de redan finns i hangarfartygsversioner).
Insatsen i Libyen har på senare tid visat på nyttan av hangarfartyg. Man slipper de långa an- och återflygningarna och minskar även beroendet av lufttankningsflygplan. I Storbritannien har man t.o.m. börjat omvärdera den tidigare massiva kritiken mot anskaffningen av de bägge nya hangarfartygen av Queen Elizabeth klass. Dessutom skäms man nog en smula av att vara beroende av Frankrike för att hålla sina piloter tränade på hangarfartygslandningar. Det går inte att lägga ner en förmåga och tro att den går att återuppta vid ett senare tillfälle. Den dag britterna börjar hangarfartygslanda med F-35C på sitt hangarfartyg så är man beroende av hjälp i form av franska eller amerikanska instruktörer.
Indien
I Indien pågår för närvarande leverans av Mig-29K/KUB som ska baseras ombord på hangarfartygt INS Vikramaditya a.k.a. Admiral Gorshkov samt eventuellt INS Vikrant.
The two countries signed a contract stipulating the supply of 12 single-seat MiG-29Ks and four two-seat MiG-29KUBs to India in January 2004.
The contract is part of a $1.5-billion deal to deliver the Admiral Gorshkov aircraft carrier, currently being retrofitted in Russia for the Indian Navy.
India's first four MiG-29Ks and MiG-29KUBs officially entered service in February 2010.
In March 2010, Russia and India signed a $1.5-billion contract on the supplies of 29 additional MiG-29K Fulcrum-D carrier-based fighter jets to New Delhi. The start of the supplies is scheduled for 2012.
De rysk-indiska relationerna verkar dock ha försämrats den sista tiden.
The Russian moves come in the wake of India choosing two European fighter jets as the top contenders for a $10.4 billion fighter jet contract. In the process, not only Russian but also American and Swedish planes were knocked out of the competition.
After being fed-up for long with delays and non-availability of spares for its Soviet-era MiG-series fighter jets, military transports, radars and missile systems, India issued several open global tenders worth several millions of dollars for the same.
The two sides also fenced over time and cost overruns in the Admiral Gorshkov aircraft carrier refit, for which India is now paying $2.34 billion instead of the 2004 price of $1.5 billion, which included 16 MiG-29K carrier-borne fighter jets for $526 million.
Ryssarna är en smula trött på indierna, men känslan är nog ömsesidig. Indierna är nog inte så imponerad av förseningarna på sitt hangarfartyg. De problem man tidigare har haft med sina landbaserade Mig-29 lär inte förbättra situationen.
Brasilien
I Brasilien så opererar man hangarfartyget São Paulo (A12), som man köpt från Frankrike (det gick tidigare under namnet Foch). Den brasilianska flottan opererar 23 st A-4KU/A-4M/TA-4KU Skyhawk.
De brasilianska A-4 Skyhawk (eller AF-1 som de kallas i Brasilien) levererades från USA/Kuwait år 1997. De har genomgått ett uppgraderingsprogram i Brasilien av Embraer. Men då de redan vid anskaffningen var begagnade så har Brasilien behov av att snart ersätta sina Skyhawk med något nytt. Man har bl.a. tittat på att köpa uppgraderade Super Etendard och eventuellt samarbeta med Argentina. Man har t.o.m. låtit argentinska Super Etendard piloter träna landning på São Paulo.
Sea-Gripen
Saab går givetvis till moteld och startar ett designkontor i London som ska fortsätta utveckla en hangarfartygsbaserad version av Gripen.
Men Saab har tagit fram en utvecklingsplan, främst med tanke på att Indien väntas bygga ut sin hangarfartygsflotta och kan få ett behov av mellan 50 och 100 nya fartygsanpassade plan.
Leveranser kan starta från 2018.
Sea Gripen väntas bli 400 kilo tyngre än dagens Jas 39 Gripen NG. Det får bland annat förstärkta landningshjul.
En hangarfartygsbaserad Gripen är en intressant utmaning att utveckla, men det är nog bara de stora kunderna som Indien eller Brasilien som har råd att operera hangarfartyg och som är i behov av en "Sea-Gripen". Det är därför kanske inte är de få stora affärerna enbart som är Gripens framtid, utan även de många små.
Små affärer
Thailand har redan beställt 12 Gripen och lär behöva fler. Som en del av denna affär så utbildas thailändska flygingenjörer på bl.a. Linköpings tekniska högskola.
Totalt ska ett 70-tal studenter få utbildning fram till 2013 för att kunna integrera planet i Thailands försvarsmakt. Försvarets Materielverk ber därför regeringen att bevilja ett nytt undantag från de normala förordningar som gäller för universitet och högskolor för att kunna beställa de uppdragsutbildningar som thailändarna önskar.
De 14 studenter det handlar om i denna omgång ska studera i Lund, Stockholm, Umeå och Linköping. På LiTH handlar det enligt FMV om utbildningar i robusta system och ”tactical data link”. Sedan tidigare finns minst sex thailändska flygingenjörer på plats som läser masterprogram inom Communication Systems och Advanced Computer Graphics.
Thailands granne Malaysia är också i köptagen och Gripen är ett av de aternativ man tittar på.
The shopping list also include the F-16 Fighting Falcon and F/A-18E/F Super Hornets of the United States, Dassault Aviation's Rafael from France and the Saab JAS 39 Gripen from Sweden.
"We are looking at acquiring between 12 and 18 ultra-modern fighter jets per squadron, to replace the aging MiG-29N Fulcrums by 2015. Ideally, we want to operate not more than two types of fighters for ease of logistics, maintenance and the like."
I första hand är det en division Mig-29 som ska ersättas.
Malaysia has announced plans to phase out its RSK MiG-29N fighters over the next few years, with the fleet having been plagued by problems since it bought the type in the early 1990s.
...
Industry sources say Malaysia has encountered problems in obtaining spares for its 14 MiG-29s, and that maintenance has been an issue for a long while. A mid-life upgrade had been mooted as a possible solution to the problems, but sources say it would be cheaper over the long run to buy new fighters instead.
Oavsett vad som hände med de stora affärerna i Indien och Brasilien så finns det med andra ord en hel del "småaffärer" kvar. Det är som man brukar säga, "många bäckar små..."
DN
Uppdaterad 11-06-03, 10:00
Saab meddelar om ytterligare en affär i Thailand.
The defence and security company Saab has received two orders from the Royal Thai Navy for the upgrading of combat management and fire control systems on two frigates of the Naresuan class. The total contract amount is MSEK 454.
The contracts involve upgrading the frigates with the latest generation of combat management and fire control systems, 9LV Mk4 and CEROS 200. Saab will also supply data-link equipment to the ships, which will allow communication between the frigates and Thailand’s existing Gripen aircraft and Saab 340s, the latter fitted with the ERIEYE airborne radar system.
Det många missar i Gripen/Erieye-affären med Thailand är datalänken som är till för att få piloter och stridsledare att dela samma situationsuppfattning. Denna datalänk kan ses som "klistret" mellan olika thailändska enheter på samma sätt som Länk 16 är det för USA och NATO. Med andra ord så kommer alla enheter i Thailand som vill dela denna situationsuppfattning behöva integrera Saabs datalänk. Att sedan Saab har tillverkat och levererat stridsledningsystem till de australienska ANZAC-fregatterna är nog bara en bonus i sammanhanget.
SvD
torsdag 2 juni 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Not so awesome landing on a Russian carrier: http://www.youtube.com/watch?v=bkg0Lxp8k6E&NR=1
SvaraRaderaHur i hela friden underhuset hade tänkt att FAA ska överleva fram tills 2020-någonting är förbannat oklart. Flygplanen är satta på backen och fartygen är väck. Å andra sidan verkar ju HMS QE-fartygen bli CATOBAR så det föreligger väl ett duktigt omskolningsprojekt för de stackars piloterna i vilket fall? Om den nya ententen ska lyckas kan man dessutom spekulera i om inte FAA istället för att kedja fast sig vid F-35 borde ta en titt på Rafale-M (combat proven!).
SvaraRadera@Lew: Den dag britterna köper franskt flyg kommer nog Nelson att rotera i sin grav. Om F-35 spåret går i graven så gör nog BAE allvar med sitt egna Sea-Typhoon projekt.
SvaraRaderahttp://www.defencetalk.com/naval-eurofighter-an-aircraft-carrier-version-under-development-31926/
Aj, aj, aj, hur gick det för piloten? Det såg ut som om han precis hann skjuta ut sig när något tappade taget i uppfångningsutrustningen.
SvaraRaderaBritterna köpte ju amerikanskt när de nyttjade F-4, inte roterade Cornwallis i sin grav för det. Å andra sidan är ju britterna likt de flesta 'stora' nationer riktigt bra på att glömma förluster. Deras "inhemska" WAH-64 skulle väl enkelt kunna få sällskap av lika "inhemska" Rafale-M (klädsamt omdöpta till "Stormwind-N") byggda av några käcka lirare norr om kanalstranden.
SvaraRaderaPlanerna jag senast läste var ju dessutom att Fransmännen och Britterna skulle poola ihop sina två hangarfartyg för att ha en igång över tiden. Ett köp av Rafale-M skulle göra den ombaseringen avsevärt enklare, å andra sidan skulle jag inte bli förvånad om de engelska* parliamentsledamoterna som nu styr UK bestämmer sig för att återuppfinna hjulet bara för att.
*det finns en blå MP från norr av gränsen, han kommer dessutom från the Borders.
@ CI: "Om F-35 spåret går i graven så gör nog BAE allvar med sitt egna Sea-Typhoon projekt."
SvaraRaderaDå får nog FAA vänta till första halvan av 20-talet på flygplan i alla fall.
Att hangarfartygsmodifiera Typhoon borde ta ordentligt med tid, och det tar nog två eller tre år innan man kan bedömma om F-35 havererat eller inte.
Hoppas de lagt sina Sea Harriers i malpåse, och inte kört dem i metalltuggen.
@Per A: Harrier flög sin sista flygtur från RAF Cottesmore, så sannolikt så finns de uppställda i hangarer där elelr på olika MU - Maintenance Units i avvaktan på beslut om skrotning. Dock så hittade jag ett intressant rykte om HMS Illustrious som målas om med färg på däcket som är anpassat för Harrier. Det kan dock vara så enkelt att detta är den enda typ av färg som är godkännd på däcket, oavsett om det äör enbart helikoptrar eller Harrier som skall operera från henne.
SvaraRaderahttp://www.bbc.co.uk/news/uk-11996936
http://thisaintnews.com/view/picture/96982/Mothballed-Harriers
http://ontheroger.proboards.com/index.cgi?board=talk&action=display&thread=2576&page=1
Helt klart har operationen i Libyen visat att RAF saknar sin hangarfartygsförmåga. Sensmoral: Alla operationer är inte som den i Afghanistan.
Britternas AH64or är in action i Libyen nu, troligtvis effektivare på att bekämpa marktrupper än snabba stridsflygplan?
SvaraRaderaVarför köpte vi inte in ett par av dessa? Vi verkar ju gå mer och mer mot offensiva uppdrag? Som CAS är de väl mycket lämpade i tex Afghanistan? Nu får vi lita på andra länder, men är det omöjligt att utveckla den förmågan snabbt i Sverige?
Men det är klart det är ju det hatade Usas produkt, vi kan ju inte köpa deras kapitalistprodukter..
Artikel om varför F-16 och A/F-18 blev utslagna från Indiens MMRCA-upphandling: länk
SvaraRadera(Länken ovan via den Indiska försvarsbloggaren Livefist, http://livefist.blogspot.com )
SvaraRaderaRörande pvhkp, provades det inte ett par AH-64 95/96 och senare något ihop med britterna runt 2006? Rätta mig om jag har fel.
SvaraRadera...eller ahkp kanske är mer korrekt benämning.
SvaraRaderaAHKP är så billiga och så motståndskraftiga mot eld från marken, elelr kanske inte.
SvaraRaderaSen behöver de luftherravälde för att överleva en konflikt. Vi har knappast råd med både AHKP och Gripen + en armé i nuvarande budgetkostym.
Sälj lite fler stridsvagn 122 och köp AH64or då.
SvaraRaderaDe passar bra i Sverige, tänk er oron för en angripare med sådana utspridda bland kobbar och skär på vägen in mot Stockholm.
En sån elak trollslända kan skapa ett helvete för en invasionsflotta. Rörliga och stor slagkraft, kanske för stora för våra korvetter?
Har vi ens flygförare nog för att bemanna dessa dödsmaskiner?
Attackhelikoptrar må vara döden för stridsvagnar. Men betänk skillnaden i uppträdande i det tänkte tredje världskriget i Europa och instaserna i Irak och Afghanistan.
SvaraRaderaFinns det ett lufthot så har attackhelikoptrar mycket svårt att agera om det inte finns något att gömma sig bakom. I den libyska öknen skulel det vara självmord att operera om det libyska flygvapnet hade chans att lyfta.
I Sverige så visade det sig att AH-64 hade problem att möta hotet från Rb-70.
Jag tror ändå att ett par korvetter med hangar för Ah64or skulle vara avskräckande. Man kan ju hänga på sjömålsrobotar etc Detta är högt rörliga och slagkraftiga resurser.
SvaraRaderaDet finns gott om kobbar som rymmer en ah64 bakom trädlinjen, de är även kapabla till nätverksförsvar, man skulle kunna plotta mål åt fartyg och andra förband eller skjuta på mål från andras radarbild.
Tungbestyckning som kan röra sig i 270km/h nära mark eller ducka bakom terräng skulle ge oss en spjutspets vi saknar. Våra nya korvetter saknar ju tom luftvärn, hur är det bättre?
Ska vi vara små och rörliga måste varje enhets eldkraft öka radikalt. 8 st AH64
väntande i skärgården skulle iaf få mig att tveka att pröva en invasion sjövägen.
Man kanske tom kunde hänga på torpeder?
"Jag tror ändå att ett par korvetter med hangar för Ah64or skulle vara avskräckande. Man kan ju hänga på sjömålsrobotar etc"
SvaraRaderaDet blir en pluttig liten sjömålsrobot du kan hänga på på en AH-64 eller motsvarande.
En AH-64 kan lyfta 16 Hellfires, som väger ca 50 kg styck.
En enda RBS 15 väger 800 kg.
Mer om Indienupphandlingen:
SvaraRaderalänk1
länk2
Saab står nu på egna ben, vilket innebär att framtida affärer inte behöver ta hänsyn till BAE:s intresse i Eurofighter.
SvaraRaderahttp://www.newsmill.se/artikel/2011/06/09/en-historisk-milstolpe-f-r-gripen
Det ska bli intressant att se om konkurrensen hårdnar.