Flygsäkerhet är ett intressant område. Det finns regler för det mesta. Frågan är bara hur dessa regler i slutändan påverkar säkerheten?
- Piloterna måste undersökas av läkare in i minsta detalj. Detta trots att det finns ytterst få exempel på olyckor med dödlig utgång som berott på medicinska problem (med visst undantag för militära olyckor där bl.a. höga G-belastningar lett till att piloter svimmat).
- Flygplanen ska utrustas med allt vad som går att erbjuda i teknikväg och förses med det ena certifikatet efter det andra om att tekniken fungerat som tänkt. Detta trots at det sällan är det som cerifikatet intygar som är orsaken till haverier med teknisk orsak. Oftast är det en faktor man inte tänkt på och den är mycket svår att förebygga tekniskt.
Det som i majoriteten av flygolyckorna är grundorsaken är den mänskliga faktorn.
Jag har tidigare tagit upp olyckan med Sukhoi Superjet i Indonesien. Nu har den tekniska utredningen blivit klar och man hittar inget fel på flygplanet.
Superjet gör nu sitt bästa för att övertyga potentiella kunder om att flygplanstypen är luftvärdigt. I detta läge kan det finnas risk för att man försöker föra över så mycket av skulden på den enskilda piloten för att det inte ska påverka försäljningen. Under sommarens flygshow på Farnborough var det mycket högt fokus på att mildra effekterna av kraschen.
Vissa rykten säger också att besättningen medvetet stängt av varningsutrustning för att kunna genomföra mer våghalsiga manövrar.
But investigators have been puzzled over why he requested permission to descend from 3000 to 1,800 meters minutes before the crash – an extremely dangerous manoeuvre in such a mountainous area.
Experts who reconstructed the flight told the paper the aircraft had narrowly missed the mountain twice already before it crashed.
Pravda är källan till detta rykte.
The specialists studied the information that they could obtain from the flight recorders and came to conclusion that there was a potential customer staying in the cockpit shortly before the aircraft slammed into the mountain. However, the customer was not interfering into the actions of the crew. The person was only interested in the technical performance of the airplane.
A source close to investigation told RIA Novosti news agency on conditions of anonymity that the Terrain Awareness and Warning System was active during the demonstration flight. The pilots, investigators believe, received visual and audio signals warning of the mountain slope ahead. However, they ignored the signals because they were certain that they were flying above a valley, at a safe altitude. An Indonesian flight control officer approved a descent from 10 to 6 thousand feet. The pilots could not see the mountain on time because of thick clouds.
The crew supposedly received a signal from another onboard signal. The system said that the aircraft was flying low above the ground and prompted the extension of the landing gear. Being at a loss about the relief of the area, the commander decided to deactivate the automatic equipment to descend independently. "It could be possible that the crewmembers were certain until the very last moment that they were flying above a valley," the source said.
Ett intressant spår i utredningen är missförstånd mellan flygledningen och besättningen. Det påminner i så fall mycket om olyckan med den norska C-130 Hercules på Kebnekaise tidigare i år.
"Probably, it was a piloting mistake, or the result of a misunderstanding between a pilot and air traffic controllers.
Mer och mer pekar dock på att olyckan berodde på piloten. Men den stora frågan kvarstår. Vad var det som fick honom att ta detta beslut? Var det press från säljarna och potentiella kunder ombord?
Tester som t.ex. Flygvapnets DMT kan kanske plocka bort olämpliga piloter, men vem DMT-testar försäljarna?
Kanske är de ekonomiska drivkrafterna både det bästa och det sämsta för flygsäkerheten. Det leder till att man begår misstag i ivern att sälja, men samtidigt borde alla vara medvetna om att haverier leder till dåligt rykte som dödar försäljningen.
Flygvapenmuseums nya SK 60
1 timme sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar