"All publicitet är god publicitet", brukar det sägas. Just nu pågår en jättarnas kamp på världsmarknaden för civilflyg. Airbus och Boeing håvar hem det ena jättekontraktet efter det andra.
Sukhoi/Alenia vill givetvis inte vara sämre. Deras Superjet 100 som visades upp på MAKS 2011 är en stark utmanare på de kortare utrikesflygningarna samt inrikesflyg.
Under en demonstration i Indonesien i onsdags för hugade spekulanter och journalister så havererade en av prototyperna. Vraket har hittats, men ingen av de 47 ombord har enligt räddningsmanskapet överlevt.
The aircraft, serial number 95004 and tail number 97004, had completed 500 flights, accumulating more than 800 flight hours.
The aircraft was on its second demonstration flight of the day and had departed from Jakarta's Halim Perdana Kusuma Airport at 14:35 local time before losing radar contact 20 minutes later near the town of Bogor.
Local reports say the pilot requested to descend from 10,000ft to 6,000ft despite the mountainous terrain.
...
The 47 onboard include eight Russians, airline officials and journalists.
Reports say that they include journalists, pilots and engineers from Sukhoi, and officials from Indonesian carriers Sky Aviation and Kartika Airlines which have ordered the aircraft. Officials from Sriwijaya Air, Pelita Air, Airfast, Air Maleo, KAL Star Aviation, and Aviastar - all Indonesian airlines - were also on board.
Frågan är vad som har gått snett? Piloten har bevisligen begärt att få sjunka till en höjd som är väl under de högsta bergstopparna i området. Allt pekar på s.k. "controlled flight into terrain". Vädret i området var mycket dåligt och bergstopparna låg i dimma, vilket också försvårade räddningsarbetet. Likheterna med det norska C-130 haveriet vid Kebnekaise är slående.
Det man kan börja misstänka är att piloten eller bolagsdirektörerna velat få passagerarna ombord på bästa humör genom en lågflygning över bergsområdena. Som alltid är man beredd att ta vissa risker för att få journalister att skriva reportage om flygningen för att kunna locka åt sig fler kunder.
At $31.7 million, the Superjet’s price was one-third cheaper than comparable short-hop jets produced in Canada, and the company had said it hoped to sell 1,000 over the next two decades.
Flygplansfabrikanter tar ibland stora risker för att vinna kontrakt. Minnesvärt är när Boeings chefstestpilot Tex Johnson genomförde en roll med en Boeing 707 vid en flygshow. Efter uppvisningen så fick Tex feedbacken, "Suveränt, men gör aldrig mer om det!".
Sukhoi/Alenia fick massor av plats på tidningarnas löpsedlar. Tyvärr av den negativa arten. Frågan är om detta kan bli dödsstöten för Superjets satsning? Kom ihåg slutet för Tu-144.
SvD2, NY Times, RT, BBC
torsdag 10 maj 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Kommer även ihåg en JAS 39 Gripen, på vattenfestivalen i Stockholm.......
SvaraRaderaEtt troligt pilotfel påverkar inte försäljningen och kommer därför att framhållas i utredningen. Hade det däremot varit ett obekräftat strukurfel och svårutrett haveri över djupt hav hade projeket fått svårigheter. Men då man har statlig uppbackning finns möjlighet att klara även den typen av problem.
SvaraRadera/Bosse