tisdag 2 oktober 2012

Valfrihet oavsett det är lagligt eller inte? (uppdaterad)

Jag har med intresse följt den senaste tidens debatt om framtiden för TV-avgifterna. Ingenting här i världen är gratis, så jag stödjer ett avgiftssystem. Frågan är bara hur det ska utformas?

Den statliga TV och Radion fyllde under många år sitt syfte. Dels så var den en del av samhällsskyddet då bl.a. samhällsviktig information i kris och krig skulle nå ut till folket. Dels så var den reklamfri och skulle därmed anses som opartisk i vinklingen av nyheterna. Dels så skulle den även säkerställa att de smala utbuden nådde svenska befolkningen.

Idag är allt detta ändrat.

- Samhällsskyddet kan skötas på en mängd andra sätt. Internet, mobiltelefoni m.m. Titta bara på kriserna i Nordafrika där informationen till massorna gick ut med bl.a. Twitter. Visst går dessa kanaler att slås ut, men här handlar det mer om att samhället skyddar viktig infrastruktur som strömförsörjning m.m. Detta har aldrig TV-avgiften finansierat.

- Reklamfriheten är i praktiken sedan länge slopad. Vid större arrangemang, t.ex. OS, som köpts upp av större aktörer så tvingas även TV1/TV2 sända reklam. Frågan är också hur mycket reklamköparna styr utbudet? Visst så ger populära program högre reklamintäkter, men det är knappast reklamköparna, utan tittarnas val. I stället så ger mångfaldet av kanaler konkurrens och tydliga styrorder till TV-stationsägarna. När tittarna tröttnar på för mycket reklam så byter de helt enkelt kanal och då tappar man tittare och i slutändan också intresserade reklamköpare. TV4 har länge vandrat denna smala väg (trots att man är ett mellanting mellan de officiella reklamfinansierade kanalerna och statlig TV). Inte alltid dock med lyckat resultat. Med jämna mellanrum så fälls man därmed av Granskningsnämnden.

- Det smala utbudet hanteras idag på en myriad av alternativa kanaler. Via hemsidor, bloggar och särskilda betalkanaler så kan var och en få sitt, vare sig det rör sig om porr eller Sci-Fi.

Nu börjar det dessutom dyka upp alternativa kanaler via Internet. I senaste numret av M3 finns en artikel om HBO som startar upp sin betaltjänst i Sverige under oktober 2012. Netflix är också på gång. Detta skrämmer givetvis vettet ur de andra aktörerna.
De är inte vana att hantera konkurrens.

Så, vad gör man?

I stället för att möta konkurrensen så försöker man att stoppa den genom att införa en skatt på den statliga TV:n! Frågan är hur denna skatt sprids till andra aktörer än statliga TV/Radio? Frågan är om det ens är lagligt att som EU-medlem ha en statlig skatt som gynnar de svenska aktörerna?

Verkligheten ändrar hela tiden på sig. Lagar kan aldrig vara oföränderliga. Det som är förbjudet idag kommer att vara tillåtet i morgon då någon hittar ett kryphål i paragraferna. Glöm inte att Hollywood en gång i tiden startades av ett antal aktörer som inte ville betala licens till Thomas Edison bolag MPPC som hade patentet på filmprojektorn (även om han själv inte är den första utvecklaren av filmprojektorer). Läs mer om detta i boken "Hollywood Copyright Wars". Radio Nord och Radio Syd utmanade de statliga P1/P2 genaom att i strid mot svensk lag till lyssnarnas nöje sända reklamfinansierad musikradio utanför statsgränsen. Detta kan nog ses som en smula ironiskt med tanke på hetsjakten på Pirate Bay grundarna.

Själv så tittar jag i stort sett aldrig på TV förutom då jag tvingas att se på Melodifestivalen hemma hos någon kompis. Nyhetsutbudet får jag via reklamfinansierade sidor på nätet. Filmer och TV-serier köper jag på Blu-ray. Varför vänta en vecka för att se nästa avsnitt när jag kan se hela senaste säsongen av 24 under en helg med dåligt väder? Jag har bättre bild och ljud hemma än de flesta biosalonger och varför betala mer än 100 kr per biljett när jag kan köpa en film några veckor efter premiären för 200? De största biosalongerna kan jag inte konkurrera med och därför så är jag trots allt en frekvent biobesökare.

Jag skulle egentligen önska en digital databas på nätet, men än så länge så har jag inte hittat det jag letat efter. On demandtjänsterna har magert utbud och kostar lika mycket som att gå ner till kvartersbutiken och hyra en film. Visst så tjänar jag in tiden för promenaden, men besöket på filmbutiken har den fördelen att jag samtidigt kan köpa chips och läsk. Här får aktörerna passa sig då allmänheten börjat anpassa sig till "gratis" TV och film via fildelningstjänster. Problemet med dessa är dock att utbudet är för smalt. Om jag t.ex. vill se en gammal goding med John Wayne så finns den inte tillgänglig. Idag får jag i stället beställa den via någon tjänst på Internet och vänta 2-3 dagar innan den dyker upp. Då har redan chipsen ätits upp.

Trots att min TV inte används för att titta på statlig TV så ska jag ändå krävas på avgift? Med det nya skattefinansierade systemet så riskerar det att bli ännu värre då man tidigare betalade en avgift per hushåll. Nu riskerar det att bli dyrare för familjer. Det kommer definitivt att bli dyrare för de som har högre inkomst.

Min lösning är mer rakt på sak. Digital-TV via bl.a. Boxer har medfört nya möjligheter. Det går faktiskt att ta betalt för alla kanaler, även de statliga. De som önskar dessa kanaler betalar, övriga är fria att välja andra utbud. Det är möjligt att den statliga TV:n då dör ut, men då är det för att den inte sänder det tittarna vill ha. Och ja, jag är medveten om att det kommer att bli betydligt mer mainstream-TV som t.ex. Robinsson, men kunden har ju alltid rätt, eller? Jag tror att de flesta människor är villiga att betala, bara man gillar det man betalar för. Annars är det ingen avgift, bara en straffskatt.

Pirate Bay och Radio Nord kan knappast ses som lösningar på problemen, men de visar på att problemen finns. Radio Nord förbjöds genom "Lex Radio Nord" den s.k. "Piratradiolagen". Idag hyllas Radio Nord som de som "släppte musiken fri". När släpps det övriga nöjesutbudet fritt? Kommer Pirate Bay liksom radio Nord hyllas i framtiden? En fråga är i varje fall besvarad. TV-avgiften är död, länge leve...TV-skatten!

Exp, SvD1, SvD2, SvD3, Resumé

Uppdaterad 12-11-07, 19:31
HBO meddelar att man skjuter upp sin Nordenpremiär. Synd, då just HBO är en av de kanaler som producerar TV-serier av mycket hög kvalitet.

Men det dyker hela tiden upp nya aktörer. Microsoft vill givetvis vara med och dela på kakan. Frågan är bara vad som händer om Sverige inför en skatt som kan vara ofördelaktig för oberoende leverantörer av TV-tjänster. I och med vårt EU-medlemsskap så får vi anpassa oss till internationella regler och dessa säger att det inte får finnas handelshinder eller landsunika regler som ger lokala företag fördelar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar