onsdag 27 april 2011

Back in business!

Nu är jag åter tillbaka på svensk jord efter min Time-Out/semester. Mycket har hänt på ett par veckor.

- Sverige har äntligen anskaffat en välbeprövad helikopter i form av HKP 16 Blackhawk. Inte en dag för tidigt! Inte nog med att man får ett system som bevisligen fungerar (till skillnad från HKP 14). Man kommer även att kunna dela logistik med bl.a. amerikanska förband i t.ex. Afghanistan.

- FL01 dundrar vidare ovanför Libyen, även om de just nu har svårt att landa på Sigonella. Det har varit mycket kommentarer i pressen avseende de begränsade insatsregler som förbandet har. Men trots dessa politiska begränsningar så innebär insatsen att Flygvapnet får pröva på både utrustning och förband under längre tid utanför Sverige. Att sedan även den kritiserade spaningskapseln (även av mig) har fått göra debut är mycket bra. Jag var personligen mycket emot den satsning som gjordes på precisionsvapen i samband med MS19, då det hela tiden fanns politisk ovilja mot att i praktiken använda dessa vapen (i varje fall internationellt). Nationellt behövdes andra vapen som en uppgraderad sjömålsrobot (Rb-15 Mk3?) och ett långräckviddigt precisionsvapen (KEPD 150 TAURUS?) som ersättare för BK/Rb-75. Det hade varit mycket bättre att satsa på att återanvända kunskaperna inom spaning från SWAFRAP AJS37 samt störning från SK37E och målflygdivisionen. Dessa förband visade på bl.a. ELIT-övningarna i Tyskland att det fanns stor kunskap i Sverige och ett internationellt behov av just dessa resurser.

- STRIC i Hästveda får leva vidare. Politikerna körde över Försvarsmakten i detta ärende. Jag kommer att återvända med ett fördjupat inlägg om just detta, då jag anser det är mycket intressant.

- Flygvapnet har fått en egen blogg! Dessutom med möjligheter att kommentera (även om en hel del kommentarer censureras). Detta är ett stort steg mot en öppen debatt inom Försvarsmakten där de anställda ges möjlighet att diskutera Försvarsmaktens arbetssätt och framtid. Med tanke på de stora förändringar som görs just nu så är detta ett måste.

I brevlådan när jag kom hem låg det ett brev från HRC där man tog tillbaka min felaktiga återanställning.

"Vi vill på detta sätt återkalla det mail som med bifogad fil "Information om din anställning" (anställningsbevis) som du fick från FM HR Centrum 2011-02-10 (med mail-text enligt bilaga 1). P g a ett administrativt misstag har vi felaktigt skickat anställningsbevis till ett antal anställda som sagt nej till internationell arbetsskyldighet och därmed är uppsagda från sin anställning."

Tja, en del saker ändras inte med tiden. Jag har redan fått denna ursäkt en gång tidigare (via mail då man slutligen hittat min mailadress på FOI). Brevet var daterat 2011-03-18, vilket innebar att det hade mycket långsam postgång. Dessutom fick jag inte anställningsbeviset på mail (som jag redan sagt till HRC), utan via brev då jag är utestängd från min dator och försvarsmaktsmail på HKV. Även om Försvarsmakten börjar gå åt rätt håll så har HRC långt att gå innan man ens har nosen pekande i rätt riktning.

Jag ligger en smula efter med mitt TV-tittande och tänker i helgen bl.a. titta på TV-dokumentären om Afghanistan samt reportaget om Försvarsmaktens användning av konsulter.

Själv så har jag nu bara ett par dagar kvar i uniform. Jag fick precis mitt sista lönebesked från Utlandsstyrkan.

Men, som Mark Twain en gång i tiden sade, "Ryktet om min död är betydligt överdrivet".

12 kommentarer:

  1. Två pinnar muck?

    /Omnia Possumus

    SvaraRadera
  2. Gööt att se dig tillbaka!
    Mvh
    Nidas

    SvaraRadera
  3. SAAB har även förlorat kontraktet i Indien.

    SvaraRadera
  4. @Anonym 23.24: Japp, det stämmer tyvärr!

    http://www.svd.se/naringsliv/indien-vill-inte-ha-gripen_6121187.svd

    http://www.saabgroup.com/About-Saab/Newsroom/Press-releases--News/Gripen-not-on-the-shortlist-for-the-Indian-MMRCA-programme/

    SvaraRadera
  5. Det blev lite tomt och tyst. Välkommen åter.

    SvaraRadera
  6. Välkommen tillbaka!

    Michael

    SvaraRadera
  7. Landningsproblemen på Sigonella lär bero på att en F-16 från UAE och verkligheten hade olika åsikt om hur lång bana som behövdes. Föraren insåg att verkligheten var på väg att vinna argumentationen och tog stolen med sig och klev ur.

    SvaraRadera
  8. @Anonym 00.27: Verkligheten har en otrevlig vana att knacka på när man mist anar det...

    http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?p=493654

    http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?197372-F-16-from-United-Arab-Emirates-crashes-on-landing-at-Sigonella-airbase

    http://www.airshowbuzz.com/go/thread/view/119602/27518025/UAE_F-16_Crashes_at_Sigonella_(Italian)_Airbase?pg=last

    http://www.f-16.net/news_article4330.html

    http://www.defensenews.com/story.php?i=6342524&c=MID&s=AIR

    Vi får hoppas på att det finns bränsle för våra flygplan där de hamnade...

    SvaraRadera
  9. http://flygvapenbloggen.se/2011/04/27/handelserik-dag-for-fl-01-pa-sigonella/

    SvaraRadera
  10. Välkommen tillbaka Chefsingenjör´n!
    Jag gillar det du skriver även efter din time out och denna gång framför allt vad du skriver från "Nationellt behövdes" .... och till styckets slut. Det är alltså inte bara gamla fossiler som jag som inser att försvaret av Nationen med omgivningar behöver helt annat tänkande än vad FM presterat de senaste 20 åren.
    /bloggbosse

    SvaraRadera
  11. Välkommen åter. Det har varit tomt i cyberspace...

    /Morgonsur

    http://morgonsur.wordpress.com

    SvaraRadera