fredagen den 1:e april 2011

Godspeed FL01! (uppdaterad)

I morgon lämnar de första tre Gripen mot en okänd bas för att deltaga i operation "Unified Protector".

Planen ska lätta från F 17 i Kallinge vid 09.00 på morgonen, framkom vid en presskonferens i Kallinge på eftermiddagen.
...
Övriga fem Gripenplan ska komma iväg på söndagen, uppger Sveriges Radio Blekinge. Då ska också det Herculesflygplan och det spaningsflygplan som ingår i insatsen lämna Sverige.


Förbandet och övriga Flygvapnet har säkert haft mycket bråda tider för att få allting klart inför avfärd. Nu är det dags att läsa in sig på de sista detaljerna. Uppdraget (ATO/ACO), regelverk (OPLAN, SPINS), geografin, egna styrkor, hotet, vädret m.m.

Exakt vilket motstånd de möter är inte helt klart. Det libyska luftvärnet är redan hårt ansatt av de bombningar som genomförts, men det finns batterier kvar. Dessutom kan det finnas rörligt luftvärn. Till det kommer ett antal flygplan som finns kvar i det libyska flygvapnet.
– I talande stund vet jag inte hur pass operativa de är, vilket skick planen är i och om det finns piloter beredda att flyga dem, säger Stefan Wilson.


Snäll som jag är så har jag tidigare satt ihop en liten styrkebeskrivning och hotbild.

TV4-reportaget ser man en intervju med förbandschefen Stefan Wilson och en fullastad 39C i bakgrunden. Dock med blind Rb99 - AIM-120 AMRAAM (grönt band) hängande under vingarna och Rb98 - IRIS-T på vingspetsarna. Man vågar nog inte släppa fram en bunt journalister i närheten av skarpa vapen. Sveriges Radio Blekinge har ett inslag med närbilder på flygplanet.

Här är en video på en belgisk F-16 som utför det våra svenska piloter inte får, d.v.s. anfaller markmål. Nu hade det uppställda 39:an ingen LDP - Laser Designator Pod hängd, som i normalfallet används för att styra bomber mot markmål. Men som Wiseman helt riktigt säger kan LDP med fördel användas även i luftrollen för att identifiera andra flygplan på långt håll. Vad skulle hända om en svensk pilot identifierar ett mål på backen och låter ett annat NATO-flygplan fälla en bomb på det han siktar på? Då har han ju inte gjort något annat än vad svenska FAC - Forward Air Controller gör lite då och då i Afghanistan.

Men det är bra att det trots allt blir en insats, "Att enbart åka iväg i jaktrollen må vara ett litet steg för de individuella piloterna, men det är ett gigantiskt hopp framåt för Flygvapnet".

Lycka till FL01 och Godspeed!

P.S: Jag tycker att förbandet borde ha namngetts F 23!





GP, BLT, DN, Expr1, Expr2, Expr3, AB1, AB2, AB3, AB4, Ny Teknik
Uppdaterad 11-04-02, 09:45
Snart lyfter de första tre kärrorna. Destinationen verkar bli Sardinien.

Klockan 9 på söndagsmorgonen lyfter de resterande fem Gripenplanen samt fyra Herculesplan med all utrustning. Ett Herculesplan kommer att stanna kvar på plats i Sardinien för att användas för lufttankning.

Den bas som används på Sardinien för insatsen mot Libyen heter Decimomannu och ligger på södra änden av ön. Det svenska förbandet kommer att dela basen med stridsflyg från UAE (F-16 och Mirage-2000).


Visa större karta

SvD1, SvD2, DN, AB, Expr1, Expr2, Expr3

Uppdaterad 11-04-02, 19:45
Nu har våra flygplan landat. Det blev varken Decimomannu eller Trapani utan Sigonella på Sicilien! Khadaffi måste ha blivit kraftigt lurad av denna rökridå!

Sigonella delar vi med bl.a. de danska F-16. Därmed så lär kulturutbytet bli mindre än om vi opererat från Decimomannu, men vi kanske förstår varandra bättre!


Visa större karta

Flygplanen mellanlandade i Ungern (med stor sannolikhet Kecskemét AFB där de ungerska Gripen är baserade).

DN, AB1, AB2, Expr1, Expr2

Uppdaterad 11-04-03, 12:02
Ytterligare tre Gripen är nu på väg ner till Medelhavet. Jag fick precis information från mina ugerska kollegor att de lyft från Kecskemét där de mellanlandat igen. Ibland så är det bra att ha en Gripenkund mitt emellan Sverige och andra operationsområden. Kesckemét har använts många gånger av svenska flygplan på väg till bl.a. Indien, Kroatien m.m.

Ett Herculesplan med större delen av den resterande personalen ombord har också lyft, och tre till lastade med utrustning kommer att lämna Sverige under förmiddagen.

Det intressanta är att i DN står det att de resterande fem har lyft, men kanske något fick fel och tvingades vända och att man då valde att låta ytterligare ett vända för att slippa skicka iväg ett ensamt flygplan i morgon?

21 kommentarer:

  1. Vingklippta stridsflygplan, så himla typiskt Sverige.

    Vi kan ju se det som en dyr övning utomlands?

    SvaraRadera
  2. Bra!

    Nu blir det en insats och vem vet vad ROE utvecklas till i slutänden? Beslut är fattat, starta upp mitten (eller vad det heter i FV) och samtliga framåt fullt!!

    Håller med - de borde kallas F23 enligt traditionen, eller varför inte 171.div?

    / Commander

    SvaraRadera
  3. BTW, du har inte funderat på att ställa tiden rätt på bloggen? Nu verkar det vara nå'n form av mitt-i-atlanten-tid...

    / Commander

    SvaraRadera
  4. Därför att 171 Div är något annat?

    SvaraRadera
  5. 14.55: Exakt. Det är inte krigsförbandet 171. div som sänds. Det kvarstår i nationell beredskap med kvarvarande personal och materiel.

    F 23...

    SvaraRadera
  6. Anledningen att det hängde blint på flygplanet är nog snarare ett tecken på att fokus ligger på att få flygplanen i toppskick istället för att underhålla pressen. Givetvis något som tar fokus från viktiga uppgifter men bra information och uppmärksamhet i media. Sen så hängs det mycket sällan skarp ammunition och i detta fallet så har den nog en annan adresslapp med mottagare i medelhavstrakten. Tittar man ytterliggare noggrannare saknas Natobalk i tvåorna och tillhörande lavett för motmedel som jag skulle gissa att man vill ha som pilot.
    Anledningen till att det inte blev F23 är nog snarare för att detta förband redan varit uppsatt, läs Swafrap. För den räknekunniga blir det med en stor sannolikhet ytterliggare ett nummer upp denna gång.

    SvaraRadera
  7. Lycka till med uppdraget!

    SvaraRadera
  8. @Commander: Visste inte ens att det gick att göra. Jag har försökt tidigare, men det gick åt pipan. Nu hittade jag dock en menyionställning, så vi får se nu om tiden blir rätt!

    SvaraRadera
  9. @Anonym 00.44: Tack, så noggrannt tittade jag inte.

    SWAFRAP använde sig mycket riktigt informellt av F 23, men eftersom de aldrig kom iväg så borde inte beteckningen ha "aktiverats".

    SvaraRadera
  10. Är det inte lika bra att gå med i NATO helt? Våra plan är anpassade efter dem och våran beväpning likaså. Sverige som inte är medlem ställer upp när flera NATO medlemmar inte gör det.

    Tyskland och Holland? Belgien är med vad jag såg på en film. Det visar ju att även om vi är medlem i NATO så behöver vi inte vara med i operationer. Faller inte det sista argumentet emot NATO då?

    Som han dansken sa igår, Sverige uppfyller alla krav för ett medlemskap. Vad skulle skillnaden bli? Skulle vi ens märka det? Kanske skulle några jänkare baseras i Sverige?
    Fast NATO lever ju själva i neddragningar och reduktioner. Svenska försvarsanställda skulle kanske få mer tid utomlands, men jag tror inte skillnaden blir jättestor.
    Vi har vad jag förstår många bra flygfält för tex strategisk transportflyg. Och det glesbefolkade norr, där övar ju redan många utländska förband?

    Nej, jag är helt för att bli fullvärdig medlem, detta pseudomedlem som vi är idag och mer delaktiga än flera medlemmar är ju bara löjligt. Den största skillnaden skulle nog vara att vi tog en ståndpunkt.

    SvaraRadera
  11. Let us go in together,
    And still your fingers on your lips, I pray.
    The time is out of joint—O cursèd spite,
    That ever CI was born to set it right!
    Nay, come, let's go together.

    Ur led var tiden, men nu är det fixat.

    SvaraRadera
  12. Förbandet skulle självklart ha hetat F23 och därmed följt en stolt FV-tradition. Men, men nu blev det inte så. I alla fall; lycka till FL01! Våra tankar är med er!

    SvaraRadera
  13. FL01 var ett riktigt "tråkigt" men antagligen politiskt korrekt namnval. F23 står det ju på alla märken och saker som är kvar från SWAFRAP AJS37-tiden i början av 2000-talet.
    Hade säkert gått att damma av igen utan att det blivit några sura miner, eller för all del för att spara pengar, märkena är ju redan designade och uppsydda;) (Visserligen en SF37:a i märket med antagligen ser inte gemene man skillnad på en gråmålad SF37 och 39C :P)

    Att säga att det är 171:a div är rent av felaktigt även om troligen de flesta FF har sitt ursprung där. Flygplanen i sig är ju ett hopplock (som resten av EAW) från större delen av flygvapnet. Sett ur vilka flottiljer som var underhållsansvariga (dvs där flygplanen var placerade för tillfället) så kommer 6st flygplan kommer från F21, 1st från T&E samt 1st från F17. Utöver det finns det givetvis ett antal individer som är utpekade som reserver.

    Frågan är hur man gör med namnet FL01 sedan om missionen förlängs då det verkar vara så olika rotationstider för personalen? När kan man säga att FL02 är i drift? Ny kontignentschef på plats? Ni missionsrävar sitter säkert på svaret!

    SvaraRadera
  14. @Anonym 14.49: Egentligen så är det ju inget som förbjuder att bägga begreppen används. FLxx blir missionsnumret och F 23 själva baseringen. Nu verkar det sdock som det inte blir Decimomannu för det svenska förbandet, utan i stället Trapani. Vad sedan UAE gör som står på Decimomannu vette sjutton. De verkar inte ha flugit ett enda uppdrag.

    SvaraRadera
  15. @ CI

    UAE upprätthåller den av FN sanktionerade flygförbudszonen!

    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  16. @Teaterdirektören: Har de varit uppe i luften? Jag hittar inga artiklar om detta.

    SvaraRadera
  17. @ CI

    Min arabiska är lite rosslig men jag vad jag kan utläsa har de har ett liknande förbehåll som vi kommer med. Användbarhetsfrekvensen tyder också på detta!
    De står på marken och visar solidaritet och deltagande!

    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  18. @ Teaterdirektören 15:50

    Årets one liner. Pregnant och fullt av undertext. Respekt.

    SvaraRadera
  19. "Vad sedan UAE gör som står på Decimomannu vette sjutton."

    De tillhandahåller politiskt cover.

    SvaraRadera
  20. Lite från David Cenciottis websida.

    "The RDAF flew 4 missions over Libya in the last 24 hours, to the east of Tripoli and south of Benghazi, delivering 5 bombs against vehicles and air defense sites (not better specified). This activity brings the total to 43 missions flown and to 107 precision munitions dropped on ground targets. Royal Norwegian Air Force restarted their mission count when transferring to NATO command – 14 missions under Odyssey Dawn, 8 under Unified Protector since 08.00 UTC on Mar. 30. Ground targets were engaged in Day 14..."

    Som jämfört med...

    "The UAE Air Force has not performed any mission since deploying to Deci, where the Swedish Gripens will be soon detached."

    Teaterdirektörn.

    SvaraRadera
  21. Så praktiskt att ha dem grupperade på samma ställe.. Då får de god chans till umgänge och fördriva tid tillsammans...

    SvaraRadera