onsdag 11 maj 2011

Sommarjobb!

Jag gör inte ofta reklam för andra på denna blogg, men ibland så gör jag undantag. Ett av dessa undantag är just detta inlägg!

På senare tid så har det varit många artiklar i olika tidningar om den stora bristen på ingenjörer. Sveriges Ingenjörer har uppmärksammat detta faktum och genomfört en undersökning om behovet av ingenjörer i Sverige fram till 2030.

Lusten och förståelsen för naturvetenskap och teknik grundas tidigt – redan före elva års ålder. Det visar internationell forskning. Intresset tenderar därefter att avta, om man inte grundlagt en plattform för fortsatt utforskande. Därför behövs insatser för barn i tidig skolålder, samtidigt som vi arbetar för att elever i alla åldrar ska lockas att öka sina kunskaper inom teknik och naturvetenskap.

Vad är det som är orsaken till ingenjörsbristen?

Jag läste i någon obskyr tekniktidning att ungefär 5% av sveriges befolkning var musikaliska. Det är ungefär samma procentuella antal svenskar som är duktiga på matematik. Skillnaden är att medan de som inte är musikaliska oftast gillar musik så är de som inte är matematiskt kunniga ofta fanatiska mattehatare. Vad är egentligen den stora skillnaden? Lär skolorna ut på felaktigt sätt? Givetvis! Inser eleverna inte nyttan med matematik? Troligtvis! Jag var själv inte helt övertygad när jag gick i grundskolan.

Det är dock aldrig för sent att vakna upp, se ljuset och bli ingenjör, vilket jag är ett levande bevis på.

Personligen så var jag inget äss i vare sig grundskola eller gymnasium. Jag höll knappt på att komma in på 4-årig teknisk linje innan mina föräldrar och lärare gav mig en spark i baken och jag höjde mina betyg tillräckligt mycket på vårterminen i 9:an för att komma in på den linje jag sökte. Jag tog studenten tre år senare med ett av de sämsta medelbetygen i min klass och lyckades med konststycket att få alla betygsnivåer från 1-5. Min inställning till studier ändrade sig först under mitt fjärde år på Polhemsskolan i Gävle där jag läste Datateknik. Jag kom egentligen inte in på den linjen, men eftersom man inte lyckades få ihop tillräckligt med elever till utbildningen så lyckades jag tigga åt mig en plats i klassen. In med sämst betyg med andra ord. Till mina lärares förvåning så gick jag ut med högst betyg! Därefter så gjorde jag lumpen och sökte som pilot. Psykologerna som tog ut mig skrattade och sade att jag var perfekt pilotmaterial, smart men lat.

Efter ett par år som pilot så beslutade jag mig för att söka som flygingenjör. Mina gymnasiebetyg (trots uppryckningen i fyran) var inte tillräckliga för att jag skulle kunna använda dessa för att söka till civilingenjör. Jag gjorde därför högskoleprovet och lyckades till min förvåning få 2.0 i första försöket. Studieåren på högskolan passade mig perfekt. Studierna gick mycket bra och jag hade kul på fritiden. Detta inkluderade bl.a. att vara nationsordförande ett år och starta igång ett nationshusprojekt som ett par år efter att jag tog examen resulterade i ett nationshus för studenterna i Linköping.

Jag har ibland funderat på att söka upp min gamla spanskafröken från gymnasietiden (som gav mig en välförtjänt etta i betyg efter det att jag lyckade på ett prov med 150 poäng som maxresultat och 115 som medel skrapa ihop endast 7 rätt!) Hennes avskedord till mig var: "Björn, jag har varit lärarinna i 20 år och jag har haft massor av elever, men du är den sämsta jag haft!". Kanske hon skulle återfå sitt hopp om gymnasielever om hon fick se att det trots allt inte gick käpprätt åt pipan för min del?

Nog om detta. Det behövs fler ingenjörer i Sverige! Vi måste därför starta rekryteringen.

Ett bra sätt att rekrytera framtida ingenjörer är att låta skolelever pröva på de yrken som kräver en ingenjörsutbildning, för att inse vad som är målet med att slita sig fördärvad med läxor i grundskola, gymnasium och högskola. Teknikföretagen har förstått detta och genomför just nu en Sommarjobbskampanj.

"Kampanjen heter "Sveriges störigaste sommarjobb", och är en utmaning för unga teknikintresserade som vill ha ett roligt och utvecklande sommarjobb på ett av Sveriges ledande företag inom teknik. Kampanjen är inspirerad av programmet ”Felix stör en ingenjör” som visades på TV i höstas – du kanske såg det?

Teknikföretagen vill locka fler till ingenjörsutbildningarna för att täcka framtidens behov av ingenjörer; kanske framförallt tjejer och andra i nuläget underrepresenterade grupper. Sommarjobben handlar t.ex. om att jobba med Gripen på SAAB, ta fram rymdprodukter på RUAG Space eller vara med bland de tunga fordonen på Volvo Lastvagnar. Roliga och rätt ovanliga jobb helt enkelt."


Nu är kanske de flesta läsare av denna blogg inte i sommarjobbsålder, men ni kan kanske sprida budskapet?

12 kommentarer:

  1. Tjena CI,
    Nu blir jag lite nostalgisk. Jag tänker på min gamla franskalärare som när han skulle dela ut ett prov sa; "men Ulf, du har verkligen skrällt den här gången". Hur då, kan man ju undra, var jag kanske bäst? Nej men för första gången hade jag undgått en 1:a i betyg med 1 poängs marginal. Humor.

    I övrigt hade jag nog gymnasiebetyg i klass med dig, 1:a i franska, 2:a i svenska bland annat. 0 st 5:or innan LiTH.
    Au revoir
    D93:an

    SvaraRadera
  2. Nu vet jag ju inte vad vilken etnicitet era - CI och Anonym 21:51 - fröknar hade, men om de nu inte var från Spanien resp. Frankrike så heter det "spansklärare" resp. "fransklärare". ;-)
    Stiligt initiativ att sprida kampanjen dock CI!

    SvaraRadera
  3. @Anonym 21.51: He, he. Inte snällt!

    Jag råknade ut för något liknande när jag deltog i militärmästerskapen i skytte för många år sedan. Jag skulle ställt upp i enbart k-pist, men en av pistolskyttarna blev sjuk. Så jag tog min "Kamrat 40" och ställde upp för att få fullt lag. Till stor irritation för de riktiga pistolskyttarna som använde sig av 6.5 mm Walther, då 40:an spottade 9 mm hylsor över halva banan. När jag var klar så kom en av mina kamrater med resultatlistan och sade "Björn, du kom först". Sedan så vände han på tabellen och sade "Ojdå, jag menade sist!".

    http://www.gotavapen.se/gota/m40/pist40_1.htm

    SvaraRadera
  4. På KTH hade jag en studiekamrat som tyckte att jag inte skulle skryta med mina betyg eftersom han hade lyckats med något svårt: Han fick noll poäng på en fysiktenta som han hade pluggat intensivt för.

    SvaraRadera
  5. Nu tror jag att jag börjar förstå vem du är så när som på att jag inte minns ditt namn. Själv var jag under första omgången studier bara delaktig med att fixa det sedan ganska länge flyttade Q-huset för Lysator med flera och det tidiga bredbandsnätet för studenter RydNET. Om jag minns rätt från tidigare blogpostningar önskar jag välkommen tillbaka till Linköping!

    Du kan fortfarande träffa Claes Strömberg på NH, han släppte aldrig sitt pyssel med huset och stödjandet av studenterna.

    Mvh,
    Magnus Redin

    SvaraRadera
  6. Redan som liten parvel hade jag bestämt mig för att bli flygingenjör. Så blev det dock inte för när det gällde matte så var jag obildbar - humanistiska ämnen var min grej. Jag blev i alla fall fältflygare och hamnade småningom på Försvarets Läroverk för att som första steg till officersutbildning ta studenten (gamla sorten). Där träffade jag för första och enda gången i mitt liv en MATTELÄRARE som begrep hur jag fungerade och som fick mig att förstå hur man löser problem med hjälp av ekvationer. När jag senare i livet satt mer i kontorsstol än i katapultstol jobbade jag tillsammans med massvis med ingenjörer både från industri och FMV och småningom var jag även chef för ett gäng ingenjörer inklusive civilingenjörer från toppskolor.
    Tekniskt nyfiken har jag varit hela livet och duktiga ingenjörer kan förklara det mesta utan att ta till teoretiska ekvationer. Jag kan inte minnas att jag någonsin hade problem med kommunikationen trots att vi kunde diskutera och ta ställning till teknik på rätt hög nivå. Visst hade det varit kul att matematiskt förklara med hjälp av fouriertransform vad som händer när man slå an två pianotangenter men i brist på matte så är det ändå möjligt att förstå genom att höra resultatet ;-) Men självfallet hade det kännts häftigt att beskriva Bach´s "Das wohltemperierte Klavier" med matematik!
    /bloggbosse

    SvaraRadera
  7. @Bosse: Du har aldrig funderat över hur Bach ser ut i en vanlig MP3? FFT - Fast Fourier Transform för hela slanten! Matematiken har omringat oss. :-)

    SvaraRadera
  8. Se där, ytterligare en ingenjör som kan förklara det obegripliga så vi stackars humanister förstår what makes the clockwork tick! MP3 replikerar musiken tillräckligt bra för lyssnande under tråkiga bilfärder och det är ju inte illa! Det är en välsignelse att människor kompletterar varann och att en del av er blir bra ingenjörer.
    /bloggbosse

    SvaraRadera
  9. Vi ingenjörer har ibland en förmåga att grotta ner oss i tekniska detaljer och glömma bort den stackars människan som ska använda sakerna. Tekniken ska ju lösa problem, inte skapa dem. För användaren är det ofta fullständigt ointressant hur sakerna funkar invändigt, trycker man på knapp 4 på fjärrkontrollen och får bild och ljud i bra kvalitet från TV4 är man nöjd så.

    Där behövs verkligen humanister. Någon som kan hjälpa till att skapa ett gränssnitt mellan tekniken och människan så produkten är lätt att använda, snygg att se på och inte skadar användaren. Dessutom ska någon marknadsföra den och någon skriva en manual som är begriplig för användaren och dessutom på flera språk.

    Just detta är nog en anledning att Apple lyckats så bra. Snygg design så man vill ha sakerna och det går snabbt att komma igång och göra det man vill. Ett användarperspektiv istället för ett teknikperspektiv, helt enkelt. Samt riktigt bra marknadsföring.

    Förövrigt ser min bakgrund/skolgång nästan likadan ut som CI:s. Fast jag har inte riktigt lämnat FV än.

    / 2.718 (lite mattenördigt sätt att skriva första bokstaven i mitt namn)

    SvaraRadera
  10. En justering av historieskrivningen. Det var inte CI själv som tog initiativ till byte till Datateknik, Tt4a. Det var en annan blivande CI som släpade med den blivande CI till studierektor "Kattskalle" som därefter effektuerade bytet. Tiggande behövdes inte.

    Historien om JRs uttalande att "inte komma hem med en 2a någon mer gång" är också värd att berätta... Eller?

    /Omnia Possumus

    Ps. Isa B kunde i alla fall stava till lärarinna...

    Ps 2. Det finns bara 10 typer av personer. De som förstår sig på det binära talsystemet och de som inte gör det...

    SvaraRadera
  11. @Omnia: He, he. Blogger saknar bra stavningskontroll!

    SvaraRadera