Alla idéer är inte goda. I ett tidigare inlägg tog jag i en kommentar upp Villehad Henrik Forssman. En svensk flygkonstruktör med stora ambitioner som i slutet på VK1 anställdes av Brüning & Sohn för att bygga världens största flygplan, en 10-motorig tre-däckare som var tänkt att bomba New York (Hitlers planer under slutet av VK2 var inte så nya som han trodde).
This giant triplane seems to have been a dying gasp of the German Air Force. It was meant to carry leaflets across the Atlantic Ocean to drop on New York City. While the designers name seems to be a bit of a mystery, it is believed that it was the work of Villehad Forssman who had worked previously for Siemens-Schuckert.
The unfinished aircraft was discovered in a hanger after the Armistance by the Allied Control Commissions inspection team.
A section of the plane and a wheel 8 feet in diameter where sent back to England for study. The span of the center wing was 165 ft (50.3 m); the top and bottom wing were of equal span but quite a bit smaller. It was to have tandem mounted engines - eight on the center wing and a pair on the lower wing. The fuselage was long and slender, mounted between the center wing directly above the engines on the lower wing. The fuselage was 150 ft (45.7 m) long.
An eighty-hour flight endurance was planned, and provision was made to carry such a load of fuel. The overall structure was heavy but extremely weak. No interal bracing cable was installed, and while it was covered with two layers of three-ply wood which made it as heavy as a boat, these did little to add strength. In addition, the ailerons were too small, the center of gravity way aft, and the elevators would have been ineffective. So, it is doubtful it would have flown if it had been completed.
Forssman var ursprungligen kemiingenjör och har en hel del patent på hur man gör stark plywood, s.k Forssmanholz. Enligt vissa källor (SFT 3/07) så var det Forssman som övertalade Fokker att använda Plywood i sina flygplan.
Forssman hade tidigare utvecklat stora bombflygplan åt firman SSW - Siemens Shuckert Werke. Deras SSW R. VIII var det tyngsta bombflygplan som användes operativt under VK1. Dock endast på östfronten och därför inte lika känd som Gotha-bombarna.
En SSW RI eller SSW Forssman.
Troligtvis så kom Poll-bombaren den aldrig upp i luften och endast ett huvudställ finns bevarat på Imperial War Museum i London. Har enligt viss information flyttats till Duxfordmuseet.
Huvudhjul till Poll-bombaren.
I Young Indiana Jones dyker den upp under namnet "The Pohl Giant". Andra namn som cirkulerar är "Mannesmann Poll", "The Poll Giant" (efter Poll fältet i närheten av Köln där man hittade delar till flygplanet) och "Forssman´s Folly". Läs mer om Villehad på SFF.
Läs mer i "Villehad Forssman: Constructing German Bombers 1914-1918", Rusavia.
Ironiskt nog så hade tyskarna under VK1 redan ett "bombflygplan" med kapacitet att nå New York. Zeppelinare! De användes bl.a. för att bomba London i den första Blitzen. Ersattes senare under kriget av s.k. Gotha-bombare. Läs här om utvecklingen av bombflyget under VK1.
Även Ryssland hade liknande idéer. Under VK1 så gjorde sig Sikorsky känd som designer av tunga bombflygplan. Rekordet kom dock 1931 då Kostyantyn Kalinin konstruerade Kalinin K7.
Kalinin K7.
Besättningen samlad framför ett av landställen/maskingevärsinstallationerna.
Till skillnad från Forssman´s Folly så kom Kalinin K7 faktiskt upp i luften. Den fickk dock ett tragiskt slut då den på sjunde provflygningen havererade och 14 personer dog. Kalinin blev avrättad 1938 som en "statens fiende". Kanske var det för att Kalinin K7 gick under namnet "Stalin" som gjorde att han inte blev populär hos den store ledaren då projektet havererade?
Läs mer i "Worlds Worst Aircraft" av James Gilbert.
Tredjeplatsen på denna lista över monstruösa träflygplan tas givetvis av Howard Hughes och hans H-4 Herkules eller "Spruce Goose".
Tanken var god. De tyska ubåtarna hade för bra jaktlycka under 1942, så man funderade på hur man skulle kunna frakta soldater och material från USA till England. Lösningen blev att bygga världens största flygplan. Bygget tog lång tid och kriget hann ta slut. 1947 så beslöt den amerikanska senaten att undersöka var pengarna tagit vägen. Howard Hughes svar blev:
The Hercules was a monumental undertaking. It is the largest aircraft ever built. It is over five stories tall with a wingspan longer than a football field. That's more than a city block. Now, I put the sweat of my life into this thing. I have my reputation all rolled up in it and I have stated several times that if it's a failure I'll probably leave this country and never come back. And I mean it.
Den 2 november 1947 så gjorde den sin enda flygning. 1.600 meter upp till 21 meters höjd. En viss utveckling hade dock skett. Bröderna Wright nådde på sin första flygning endast 37 meter!
Första och enda gången i luften.
Till skillnad mot Poll Giant och Kalinin K7 så finns Spruce Goose bevarad på museum. På Evergreen Aviation & Space Museum finns hon bevarad för evigt som en amerikansk Vasa. Ett misslyckande som bevarats och blivit en turistattraktion. Jag misstänker dock att Howard Hughes likt Gustav II Adolf bara ville glömma eländet.
tisdag 20 september 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Jag brukar inte vilja märka ord, men på två ställen lyckas du få till ett av mina svengelska hatobjekt, "playwood". Det har ingenting med spel att göra utan namnet plywood betyder ju trä i lager, vilket är tydligare med det gamla svenska namnet kryssfanér. Ply uttalas ju plaj, inte plej.
SvaraRaderaJag tror inte Hughes ville glömma sin H-4, för i så fall hade han nog låtit skrota det snarare än att ha massvis med personal som i hemlighet på heltid underhöll det. Boeing ( http://www.boeing.com/history/boeing/h4_hercules.html ) skriver att det till och med hölls i flygskick.
SvaraRaderaFör övrigt är trä ett mycket bra matrial att bygga flygplan av, frånsett att det idag är svårt att få tag på rätt kvalitet.
@Anonym 00.14: Även språkpoliser har sitt existensberättigande! :-)
SvaraRadera@Urban: Vad Hughes hade för planer för sin Spruce Goose är det nog svårt att spekulera om. Han blev ju trots allt mer eller mindre galen på slutet.
SvaraRaderahttp://en.wikipedia.org/wiki/Howard_Hughes#Mental_illness_and_physical_decline
Eftersom du så generöst skriver att även språkpoliser har existensberättigande så tar jag mig friheten att påpeka att staden som på engelska (och franska) kallas Cologne faktiskt på svenska (och tyska) benämns "Köln".
SvaraRaderaEftersom du är naturvetare så har vi dock inte så stora krav på dig så länge du kan göra dig förstådd ;-)
Bosse
Spruce Goose påminner lite om Hkp 14.
SvaraRadera@Bosse: Nej, en till! ;-)
SvaraRadera