Jag har skrivit en hel del om fördyrningar, förseningar och tekniska problem med F-35 projektet. Men det är inte de enda utmaningar som USA står inför i generationsskiftet mellan de s.k. "teen"-flygplanen F-14, F-15, F-16 och F-18 och den 5:e generationens stridsflyg. Jag har också tidigare berört de problem med syrgassystemet som USAF har med sina F-22.
För F-22 så ser läget inte särskilt ljust ut. Man har trots en gigantisk utredning inte lyckats reda ut grundorsaken till syrgasproblemen.
The most recent of these physiological incidents happened on 26 March where a pilot at Joint Base Langley-Eustis in Virginia had to declare an emergency after his pulse-oximeter alerted him that there might be a problem. The small device is part of the new ensemble of safety gear F-22 pilots are now required to fly with to mitigate the potential risk from life-support system anomalies.
The USAF first noticed a pattern of unexplained hypoxia-like physiological incidents in April 2008. The service initially restricted the F-22 fleet to altitudes below 25,000 ft but eventually grounded the jet in May 2011 after a series of some 14 incidents. The USAF lifted the flight-ban last September after taking precautionary measures such as installing activated-charcoal filters, oxygen sensors, and having pilots wear a pulse-oximeter. But despite the "mitigation efforts," there continues to be incidents recorded every month-which have prompted a number of temporary local groundings by individual wing commanders.
Haveriutredningen som undersöker Capt Jeff Haneys krash har i varje fall hittat en orsak till att syrebristen fick det resultat det fick. Utlösningshandtaget till nödsyrgasen sitter mycket illa till djupt nere på vänster sida av kabinen. Haney lyckades inte i sitt omtöcknade tillstånd aktivera syrgasen och kraschade under tiden han försökte få kontroll på sitt flygläge.
Nu modifierar USAF alla F-22 med ett lättare åtkomligt handtag.
Haney's inability to pull the handle during his fatal accident was one of the issues cited in an accident investigation report released by the Air Force in December.
In a detailed, minute-by-minute account, investigators found that Haney's oxygen supply was stopped automatically after the onboard computers detected an air leak in the engine bay. The aircraft system shut down the oxygen system to protect itself from further damage, as designed.
To save himself and the plane, Haney, wearing bulky cold-weather gear, should have leaned over and, with a gloved hand, pulled a green ring that was under his seat beside his left leg to engage the emergency system, the report said.
Modifieringen kommer dock en smula för sent. Haneys fru stämmer Lockheed Martin för att ett felaktigt designat flygplan vållat hennes mans död.
The family has now taken aim at the defense companies that built the F-22. The suit claims Lockheed Martin and its partner companies sold the Air Force F-22s knowing they had defective OBOGS, Environmental Control Systems and life support systems. Honeywell International builds the aircraft’s OBOGS.
“As a direct result of the fraud of Lockheed that continues to this date, the United States Air Force has had to ground and/or severely limit flight of the F-22 Raptor aircraft, which has severely limited the aircraft's combat operations, range, and utility and the plaintiff's decedent Jeffrey Haney is dead,” Anna Haney’s lawyer wrote in the lawsuit.
Japan som tidigare visat intresse för att köpa F-22, men inte fått OK av USA på grund av exportförbud av de tekniker som finns i F-22, går nu sin egen väg. Som komplement till de F-35 man redan beställt så satsar man på att bygga en egen 5:e generationens jaktmaskin kallad ATD-X "Shinshin". Tydligen så anser man inte att F-35 har tillräckligt bra jaktegenskaper och behöver något bättre för sitt luftförsvar.
Det ska bli intressant att se vad som händer inom flygindustrin när skiftet mot 5:e generationens stridsflyg nu är på gång. F-22 har problem. PAK-FA T-50 kommer med stor sannolikhet att samproduceras med Indien. Pakistan visar intresse för J-20 och nu kommer Japan med ett alternativ som ser ut som en futuristisk F-15. Jag misstänker att det är ett samarbete mellan Mitsubishi och Boeing som ligger bakom ATD-X design. "Silent Eagle" är nog inte ett tillräckligt stort lyft för att vara intressant för Japan.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar