
Det de flesta svenska reportrar och Gripen-motståndare verkar ha missat är att Sigonella-basen har två landningsbanor. Eftersom den ena banan var blockerad av bärgningsarbetet så fick den andra användas. Denna bana har dock inget BAK-12 system. Detta resulterade att inga andra flygplan än Gripen kunde använda banan. Detta då Gripen inte använder sig av BAK-12 som nödsystem och i stället har bromssystem som är designade att kunna starta och landa från 800 meter långa banor, vilket är betydligt kortare än Sigonellabasen. De förmågor som våra svenska flygplan är designade med innebär att vi kan flyga när alla andra står på backen!
När man tittar på en Gripen som landar så ser man att nosvingarna (canarden) vrids mycket kraftigt nedåt. Detta ger dubbel effekt. Dels så ger det ett aerodynamiskt luftmotstånd som bromsar upp farten, men det ger även ett stort tryck på nosstället som ökar effekten på bromsarna i noshjulen.



Reverseringen gjorde det också möjligt att backa flygplanet, vilket ibland utnyttjades för att komma in på parkeringsfickor längs med vägarna med nosen utåt så att man var beredd för snabb start (i vanliga fall så använde teknikern en bogserbil för att flytta flygplanet efter det att man taxat in på en parkeringsficka). Man fick dock som pilot vara en smula försiktig, då det inte var bra att använda bromsarna när man rullade bakåt. Flygplanet var mycket väl balanserat kring huvudstället och användning av bromsar vid fart bakåt kunde lätt leda till att flygplanet ställde sig med nosen i vädret. I stället skulle man bara trycka tillbaka reverseringshandtaget och gasa en smula framåt.
Reverseringen innebar att det var möjligt att landa på banor som bestod mer eller mindre av ren is. I Flygvapnet så sandas inte landningsbanor eller taxibanor. Är det för halt så används en avisningsvätska kallad UREA för att smälta bort is, men är det mycket kallt som t.ex. uppe på Vidselbasen så nöjer man sig oftast bara med att sopa bort snön från bansystemen.
En av de mest extrema situationer jag råkat ut för på grund av halka var för en massa år sedan på F 17. Vi skulle starta i fyrgrupp. När jag drog på för att rulla ut från min klargöringsplats så märkte jag att det var oerhört halt och hade svårt att svänga runt ut på taxibanan. Jag taxade dock sakta vidare och detsamma gjorde mina tre gruppmedlemmar. Vi fick dock inte tillstånd att taxa ut ända till startbanan utan skulle vänta på taxibanan. Problemet var att det var så halt att jag började glida med låsta bromsar, fast jag hade dragit av motorn så mycket det bara gick. Enda lösningen för att stå kvar på samma ställe var att slå till och från reverseringen. Detta fungerade dock endast en mycket kort stund tills dess att jag började glida med sidan av flygplanet mot snövallen vid sidan av taxibanan. Det enda jag kunde göra i detta läge var att snabbt kupera flygplanets motor och låsa bromsarna. Flygplanet stod då en smula vridet tvärs över taxibanan. Alla de övriga medlemmarna i min grupp hade också problem och tvingades att göra samma sak. Jag öppnade huven och klättrade ut på vingen för att hoppa ner på backen. När jag kom ner till taxibanan så höll jag på att åka omkull. Det var så fruktansvärt halt att jag hade stora svårigheter att ta mig därifrån.
Nu fick i stället våra tekniker överta problemet. De försökte ansluta en bogserbil till det första flygplanet, men eftersom inga bilar har dubbar (risk för FOD - Foreign Object Damage) så stod den bara och spann framför flygplanet. Till slut löste man det hela genom att koppla två bogbilar i rad framför varje flygplan. Tyvärr så hade jag ingen kamera, för det här var en scen som hade varit värd att dokumentera.