Måndag brukar på många företag vara synonymt med SPAM, d.v.s. diverse små underfundigheter för att förgylla den nya arbetsveckan. Detta på samma sätt som fredagen brukar kunna innehålla SPAM för att dokumentera den vecka som varit och fira den kommande helgen.
Själv så har jag givetvis jobbat hela dagen och får därför nöja mig med att tillbringat kvällen med att "snusksurfa" och tänkte nu förgylla den nya veckan med att dela med mig av lite flygporr!
Våra franska vänner har fått en och annan förespråkare för flygsäkerhet att höja på ögonbrynen. En gammal kollega upplevde ett av sina svettigaste ögonblick i karriären när han var inblandad i flygoperationer över Tchad och fick stå till svars för vad hans underställda franska piloter sysslade med där nere över öknen. Ett och annat huvud lär nog ha rullat i den utrensningen. De franska piloterna ska nog vara glad att Madame Guillotine tagits ur bruk för fredstida brott.
Men när vågorna lagt sig och generalerna glömt bort att bevaka Youtube och andra kanaler för fransk flygglädje så dyker det upp nya mästerverk på nätet. Se och njut av den här eller nedan! Les Chevalliers du Ciel ska tydligen vara en andra klassens fransk Top-Gun kopia. Men oavsett hur bra filmen är så håller reklamsnutten hög klass!
The flight sequences from the film were all filmed with actual planes and aerial photography, without the use of CGI. In order to capture the high-speed maneuvers, a specially-designed camera was attached to a Mirage 2000 aircraft which then tailed the 'star planes' as they flew, for only another Mirage 2000 could actually fly at speeds that matched the planes being filmed. The traditional film camera, which was specially constructed with lenses facing forward, backward, to the side, and downward, was installed inside an empty fuel pod and built by Dassault, the aircraft consortium which constructed the Mirage 2000. Using a digital HD camera had been considered early on, but because of its size, it was simply too large to be squeezed into the tank. Because of space requirements, the pod camera could only hold 4 minutes of film, which had to be specially shielded from the elements and sealed in an airtight compartment to prevent the pressure and temperature differences at altitude from damaging it. In addition, the camera could not be controlled by hand, as it was located within the tank, nor could it be controlled electronically by wire, as the tank had to be easily detachable from the plane so it could be swapped from one Mirage 2000 to another on refueling to prevent the daily shooting schedule from falling behind. Thus, a special radio control system was devised, so that the pilot of the Mirage 2000 could activate the camera at will. However, this too had many problems to work out, as the radio frequency could not interfere with the regular operations of the aircraft, nor could it possibly jam air-to-ground communications. Finally, however, a proper system was devised to allow the camera to be activated remotely. For tracking shots where using the Mirage 2000 camera was not practical, a Lear jet was flown in from Southern California in the United States, and used for about a week at great expense.
Hmm.. undrar om det inte var samma Lear Jet som användes i Top Gun och flögs av Clay Lacy och som även hyrdes in för att filma flygscenerna i vår egen svenska Top Gun kopia, "Älskar, Älskar inte". Det står inget om dessa filmer på Clays hemsida. Men å andra sidan kanske inte en amerikan skryter om att ha deltagit i att filma i suspekta länder som Frankrike och Sverige?
För övrigt var det ett tag sedan en svensk film innehöll bra flygscener. "Första divisionen", "Gula divisionen", "Tre kärlekar", "Hotet" m.m. Flygscenerna med HKP9 i "hotet" bröt nog mot en och annan flygsäkerhetsregel. När kommer filmen med Gripen i huvudrollen?
Mindre officiella videosnuttar... "Don´t do this at home!" Inget för de som övertolkar RML.
Kunde bara inte låta bli att lägga in denna!
Russia Launches ‘New’ Ballistic Missile At Ukraine – Reports
15 timmar sedan
Tror att Lacy har fler Lirrar att tillgå för olika (filminspelnings)behov. Jag gissade i
SvaraRaderahttp://lae.blogg.se/2009/april/alskar-alskar-inte.html
på att det var Learjet 35A N364CL som var på Såtenäs i samband med inspelningen av Älskar, älskar Viggen (1994?).
Sedan, när du nämner, Chevalliers du Ciel så kan jag inte undgå att minnas "orginalet" från sent 60-tal. Kolla http://lae.blogg.se/2009/march/tanguy-et-laverdure-4.html
Men det har vi snackat om ju :D
@LAE: Som sagt var så ska jag ta den däringa korrspondenskursen i franska för att kunna läsa tecknad flygporr på originalspråk.
SvaraRaderaHär är en länk till några trevliga historier med ett preskriberat foto på Lätta Attacken in action.
http://www.mikaelcarlssonsflyg.se/fvhistorier.html
Fotot är taget i förlängningen på Vidsels huvudbana efter start, men det är lågt trots det...
Älskade seriealbumen med Tanguy et Laverdure (Jaktfalkarna)....minns att de i ett album mötte motståndare som flög Draken i Brasilien.....måste ha varit 20 år sedan jag sist läste genom dessa
SvaraRaderahttp://chefsingenjoren.blogspot.com/2009/08/smb-vill-borja-med-tecknade-serier.html
SvaraRaderaLes chevaliers du ciel gillade jag. Kanske är det för att man är så svulten på vackra flygfilmer men filmen var till behållning. Kan ha att göra med att man är svag för vackra damer i business-suit och högklackat också...
SvaraRadera/Wiggo
Vika vilda assosiationer! Sexfilm med Gudrun Shyman skulle ge i alla fall mig konvultioner i magsäcken och bringa min matsmältning till baklängesgång medan dessa filmer sätter hela min kropp i vibrationer och ger min själ en försmak av änglasång! Varför var kameror så klumpiga att ta med i cockpit på "den gamla goda tiden"?
SvaraRaderaBosse
Chefsingenjören (eller någon annan),
SvaraRaderaVet du om det har det flugits under Västerbron i Stockholm utom flyguppvisningar?
Sven Lampell flög under (och loopade kanske runt) vid inspelningen av "Gula divisionen". Sedan ryktas det ju att ett par J 26 under leveransflygning till F 16 tog vägen under bron.
SvaraRaderaLeveransen av Mustangerna gick till Bromma. Jodå, det flögs under bron då - mitten av april 1945.
SvaraRaderaSedan har salig Dan Andersson också flugit under nämnda bro...antagligen fler ggr än bara en...
Jag måste medge att det känns frestande att skriva en kommentar till det här inlägget.
SvaraRadera@Bosse: Jag gör som Expressen och Aftonbladet och tar till alla knep för att locka till mig lösnummerköpare! :-)
SvaraRadera@Sumatra: Och du föll för frestelsen... ;-)
@Gruelse: Många gånger. Med och utan tillstånd.
http://www.youtube.com/watch?v=ATbmSKr1T4Y
http://www.youtube.com/watch?v=edHxvc74tHc
Undrar vad som händer efter filmsnutten slutar...
25 years later, how ‘Top Gun’ made America love war
SvaraRadera/Att flyga är att leva
Hej! Litterär flygporr i underrättelsemiljö. Vet inte om detta kan intressera. En svensk arvtagare till James Bond ligger på ritbordet eller snarare skrivbordet. Militär underrättelsetjänst med mycket flygmiljö, militära interiörer, hemliga projekt mm. Läs här om hjälten Jost A Härjfält på KSI:s hemligaste avdelning x-avdelningen. Hans chef överste Lukas Örnvreten rapporterar enbart till ÖB. Länk: http://www.kapitel1.se/filippa-kelleland/hjaltar-djavlar---shamaner
SvaraRaderaTiteln är provisorisk: Hjältar, djävlar & shamaner. Förutom på ´Kapitel 1´[se föregående inlägg] finns J A Härjfält också på en egen hemsida: http://pentalogenharjfalt1.wordpress.com/
SvaraRaderaYoutubetrailer: http://www.youtube.com/watch?v=DHDfrUpofTQ&feature=channel_video_title
Härjfälts Youtube: http://www.youtube.com/user/harjfalt
Handlingen i första delen utspelar sig huvudsakligen några år framåt i tiden år 2015 men greppar tillbaka på händelser 1988 och millennieskiftet. Mvh till Chefsingenjören och alla läsare av bloggen.
Förtydligande. Härjfält gör entré i en första bok som är under produktion. Målsättningen har varit utgivning i början av december -11. Återstår att se om tidplanen håller. En given julklapp till James Bond fans, flygnördar, militärer som gillar spänningslitteratur i underrättelsemiljö, alla som gillar action och thriller. Nu också med en svensk hjälte. Vag gäller utgivningen och köp av böcker senare i höst/förvinter se på Härjfälts egen hemsida där information kommer att komma efter hand. Mvh
SvaraRaderaOm det till äventyrs finns någon med gedigen militär bakgrund som vill bistå med synpunkter och goda råd vänligen skriv till:
SvaraRaderafre.dag@hotmail.com eller lämna en kontaktuppgift på Härjfälts blogg eller hans Youtubekanal.
Tack för ordet
Författaren
Väldigt snygg film! Tack för tipset! Om man inte kan få tag på den på "rätt" sätt så finns den på fenopy.eu.
SvaraRaderaHär kommer två till:
SvaraRaderahttp://www.youtube.com/watch?v=o1tNyZ5yuJ4&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=pVgSlaNXHeg
Och kulturen lever fortfarande kvar i Franska FV - är du utomlands får du "go crazy" - just don't crash...
Woah! I'm really digging the template/theme of this site. It's simple, yet effective. A lot of times it's very hard to get that "perfect balance" between superb usability and appearance. I must say you've done a very good job with this. In addition, the blog loads super quick for me on Internet explorer. Superb Blog!
SvaraRaderaMy homepage ... common feet problems