
An Air France jet was just seconds from nose-diving to disaster when the autopilot failed during extreme turbulence.
The mechanism malfunctioned as the plane hit a storm at 35,000ft. The Airbus, with up to 375 people on board, then climbed sharply to 38,000ft losing speed as it did so. Its speed dropped to just three knots from stalling.
Kombinationen Airbus och Air France verkar just nu inte särskilt övertygande. Helt klart så behövs det utbildning av Air France pilotkår i hur man övervakar ett flygplan som flyger på styrautomat och när man ska ta över och flyga manuellt.
Anledningen till att styrautomaten togs fram var för att avlasta piloter på långa och tråkiga flygningar. Hålla höjden och farten är ett rutinarbete som kräver koncentration. Den ökade flygrafiken kräver också mindre separation både i höjd och sida. Nya regelverk som t.ex. RVSM - Reduced Vertical Separation Minima medger att flygplanen kan minska avståndet i höjd, men det kräver också att det finns teknik i flygplanen som säkerställer detta.
Förr så användes det på långa flygningar oftast tre piloter som kunde byta av varandra för att säkerställa att de var tillräckligt alerta under de mer kritiska start och landningsögonblicken. Numera så är det mer regel än undantag att man flyger med två piloter och vissa mindre affärsjet har fått OK med enbart en pilot. Dagens flygplan är så pass användarvänliga och har så många hjälpmedel att det ska räcka med enbart en pilot ombord. Sedan får han eller hon likt de militära piloterna bära blöja, då det inte finns tid över att gå på toaletten under flygning.
Givetvis så finns det ekonomiska aspekter till denna utvecklingstrend. Färre i besättningen innebär lägre lönekostnader för bolagen. Detta är en risk som bolagen är beredda att ta. Passagerarna är också indirekt beredda att ta den, då alla vill resa så billigt som möjligt. Lågprisflygen har inte bara pressat priserna utan kanske också flygsäkerheten.
Många bolag tar stora risker för att tjäna pengar. Överlastade fraktflygplan, snabbutbildade piloter, sämre underhåll m.m. Tyvärr så verkar det inte ens som att man lär sig av sina misstag. Många brukar skylla haverier på piloten eller tekniken. Jag skulle mer vilja skylla på ekonomiska vinstintressen som gör att man tullar på flygsäkerheten.