torsdag 8 september 2011

Genom ryskt luftrum (uppdaterad)

I mitt inlägg om den ryska flygmässan MAKS så nämnde jag kort den intressanta ryska marknaden för civila flygplan. Airbus och Boeing var på plats på mässan med sina senaste modeller och ryska tillverkare visade upp Sukhoi Superjet 100, Tupolev Tu-204SM och Irkut MS-21.

Faktum är att de ryska civila flygbolagen är i kraftigt behov av föryngring. Många opererar fortfarande rester av det en gång i tiden så stolta Aeroflot. Detta har resulterat i allt för många haverier de senaste åren. Nu senast var det hela det ryska hockelaget Lokomotiv Yarosovl med bl.a. vår svenska målvaktsstjärna Stefan Liv som omkom i samband med ett haveri.

När jag såg den första bilden från haveriet så trodde jag först att det var den "flygande likistan" Tu-154 som återigen havererat, men den här gången så var det en Yak-42. DN har kommit fram till att 570 människor har dött de senaste åren i nio haverier med Yak-42. Det är dock ingenting mot Tu-154 där över 2000 människor dött i 59 haverier. Jag har i ett tidigare inlägg visat på hur en Tu-154 kan bete sig i luften. Den ryska luftfartsmyndigheten kommer nu att inspektera alla Yak-42. Frågan är bara vad de kommer att hitta?

Sixteen Russian airlines currently operate 57 of the planes, Levitin said.
...
Yak-Service, the owner of the plane that crashed, has been in operation since 1993. It has a fleet of 10 aircraft, including Yak-40 and Yak-42 passenger jets.


Exakt vad som är orsaken till haveriet är oklart. I ryska media spekuleras det om dåligt bränsle som kan ha lett till motorstopp i starten. Resultatet blev i varje fall att flygplanet direkt efter start tappad höjd och träffade en antenn och därefter gick ner i backen i närheten av startflygplatsen. Här finns en rysk rekonstruktion av haveriförloppet. Antennens placering är inte grundorsaken till olyckan då det (i varje fall inte på välskötta flygfält) finns höga master i start/landningsriktningarna. Antingen så har flygplanet kommit ur kurs och flugit in i en antenn vid sidan av banan, eller så har den flugit mycket lågt då den träffade antennen, något som tyder på att dragkraften av någon anledning inte räckte till för normal stigning.

Tyvärr så finns det allt för många olika potentiella orsaker till haverier i Ryssland.

- En ålderstigen flygplansflotta som genomgått tveksamt underhåll. Brist på dyra reservdelar har lett till att man inte gör underhåll på rätt sätt utan återanvänder komponenter. En potentiell orsak till haveri kan därför vara fel på motorer på grund av eftersatt underhåll.

- En säkerhetskultur som ligger ljusår efter den i västvärlden. Jag har många kompisar som berättat skräckhistorier om för många passagerare ombord där folk t.o.m. stått i gången under start, dörrar som lossnat under flygning m.m. En annan potentiell orsak till olyckan kan därför vara för mycket last ombord. Att väga last och se till att tyngdpunkten ligger rätt missas allt för ofta av mindre noggranna bolag.

- Kriminalitet. Att sälja dåligt flygbränsle för att tjäna lite extra pengar är inte något som skulle stoppa den ryska maffian. Om man dessutom mutar någon i den tekniska personalen som har till uppgift att göra dagliga mätningar av bränslekvaliteten så går det nog lätt att dölja.

- Flygledning. Den ryska flygledningen är ungefär lika gammal som de ryska flygplanen. Frågan är hur god koll flygledarna har på trafiken. Med tanke på Kinas expansion så kommer nog trafiken genom Ryssland att öka mer och mer. På F 21 i Kallax så utökade lokalpolitikerna banan till att motsvara Arlanda. Tanken var god. Den genaste vägen mellan Asien och nordamerikas östkust går över Ryssland och norra Europa. Då skulle Kallax kunna bli en bra mellanlandningsbas. Men tyvärr så var det inte så många bolag som var intresserade av att nyttja ryskt luftrum. Riskerna var för stora och det var för krångligt att få tillstånd av den ryska staten. Men faktum är att trafikledningen i USA har liknande problem. Åldrande datorer är dyra att byta ut. I USA klarar man dock det hela genom att ha högre kvalitet på flygplan, besättning och trafikledningspersonal.

Bolaget Yak-Services har tidigare varit förbjudna att flyga i europeiskt luftrum, men har bättrat sina rutiner så att de åter fått tillbaka sitt tillstånd.

Själv så skulle jag fundera både en och två gånger att flyga med något av de ryska flygbolagen i ryskt luftrum. Transsibiriska järnvägen är nog att föredra om man vill åka till Kina och vara säker på att man kommer fram.

Men, men. Trots allt så är det säkrare att flyga än att åka bil. Den enda anledningen att det blir så stora rubriker varje gång är att så många människor dör vid samma tillfälle.

DN1, DN2, DN3



Uppdaterad 11-09-19, 19:52
Uppgifter från utredningen från haveriet med Rus Air i Petrozavodsk i somras pekar på att navigatören (!) ombord var berusad.

Enligt utredarna har ljudupptagningarna från olycksplanets svarta lådor bland annat visat att den berusade navigatören flera gånger sade åt piloten att skynda på landningen. Planet störtade på väg in för landning i Petrozavodsk sent på kvällen, i ett rejält regnoväder.
...
Flygplanet var en Tu-134 - en typ som president Dmitrij Medvedev efter olyckan gav order om att fasa ut på grund av dess ålder och olycksmängd. Flygbolaget Rus Air, som i huvudsak bedrev chartertrafik inom Ryssland, fick dessutom sin licens indragen i augusti.


Nu är det i och för sig piloten och styrmannen som flyger ett flygplan. Men att navigatören ombord var berusad indikerar med all tydlighet på hur en del ryska flygbolag ser på flygsäkerhet. Det är dessutom inte många civila flygbolag som numera opererar flygplan som är så pass gamla att de kräver en navigatör.

DN