Jag har i ett antal inlägg försökt följa utvecklingen på de internationella konkurrenterna till Gripen. Eurofighter verkar ha vissa problem med tillgänglighet, vilket visas av att bl.a. Italien drog tillbaka sina Eurofighter från Unified Protector. (En annan förklaring är givetvis att de italienska Eurofighter enbart klarar av uppdrag i jaktrollen). Rafale verkar ha klarat av uppdragen ganska så bra. Frankrike valde dock att dra tillbaka sitt hangarfartyg, Charles de Gaulle. I stället så väljer man att stationera Rafale på Sigonella för att göra potentiella köpare från UAE mer sugna.
Rafale, Eurofighter och Gripen har därmed fått sina stridsdebuter. För den fjärde kandidaten från väst så dyker det hela tiden upp motgångar.
F-35 har en längre tid fått stå på backen på grund av problem med elsystemet. Precis när den krisen är löst, så hittar man strukturella brister i skrovet på F-35A och F-35B.
Lockheed Martin will retrofit the first 64 production models of the F-35A and F-35B, after discovering a second aluminium part supplied by US-based producer Alcoa failed in durability tests.
The redesigned wing forward root rib forgings will be installed on new aircraft ordered by the US Air Force and US Marine Corps in the fifth yearly lot of low-rate initial production, according to the F-35 joint programme office (JPO).
The new structural problem was revealed even as the test fleet was cleared to resume un-monitored flying on 26 August, after Lockheed fixed a problem with the F-35's power system.
För tillfälligt har Lockheed Martin det mycket jobbigt. Inte nog med att tekniken strular. Förseningar och fördyrningar gör att kunderna börjar dra åt sig öronen.
I Kanada och Australien oroar sig politikerna för att F-35 kommer att levereras för sent. Detta skulle då kräva en dyr mellanlösning för bägge länderna.
Australia is considering acquiring up to 100 JSF aircraft but has so far contracted to buy just 14, with the first to be delivered in 2015. Decision time on the next tranche of 58 will come in 2012-13.
...
Visiting Canadian Defence Minister Peter MacKay said Canada wasn't backing away from plans to acquire 65 JSF aircraft but shared all of the same concerns as Australia.
...
"We are purchasing them at a time when they will be in peak production around 2014-15. Our fleet of F-18 Hornets will have to be taken out of use in 2017," he told reporters. "So there is a degree of urgency for us when it comes to this procurement being on time and being on cost."
...
"I have always been of the view that this project will get up because the US is absolutely committed to the capability," he said. "But the risk for Australia and other partners like Canada is on the delivery side, on the schedule side and also on the cost side."
Mr Smith said an exhaustive risk assessment would be conducted next year. "If I am concerned or worried or not dissuaded there won't be a gap in terms of delivery of the JSF, then an obvious option for us is more Super Hornets," he said. "The last things I will allow to occur with our procurement of the JSF is a gap in capability."
Lockheed Martin blir dessutom offentligt uppläxade av Pentagon för att man envisas med att hävda att en F-35 kostar $65 miljoner per styck när det verkliga priset är mycket högre. (Det är nog bara våra grannar i väster som fortfarande räknar med den lägre siffran).
An official at the JSF program office said Lockheed's $65 million price tag claim is "disingenuous" because it does not include the Pratt & Whitney F135 engine that powers the jet. The program office has repeatedly asked the company to stop using the $65 million figure, he said.
Som konsekvens av av alla problem i kombination med den dåliga världsekonomin så börjar t.o.m. den amerikanska Senaten att fundera på att frysa F-35 programmet under fyra år.
The Senate's defence panel, on the appropriations committee, recommended a $695 million reduction in the F-35 programme, and freezing new production orders at 32 aircraft through FY2013.
Pengarna som frigörs på att frysa F-35 kommer att kunna användas i många andra hål i den amerikanska försvarsbudgeten.
"Our recommendation also ensures that our military forces have the force protection equipment they need to conduct military operations. For instance, the bill includes an additional $250 million to cover shortfalls the Department identified for vehicle survivability upgrades to the Mine Resistant Ambush Protected (M-RAP) vehicles; over $2.4 billion for the Joint Improvised Explosive Device Defeat Organization; an additional $500 million for National Guard and Reserve Equipment; and an additional $240 million for Abrams tank upgrades.
Det är inte lätt i dagens läge, ens om man är världens största tillverkare av stridsflygplan...
fredag 16 september 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Gustav Wasa sa...
SvaraRaderaElddopet för Rafale kom kanske redan för ett par år sedan då den flög rote med Mirage över Afghanistan?
Den franska målutpekningspoden Damocles var då bara integrerad på Mirage, så de behövde hjälpas åt vid precisionsbombfällning.
Huummmm.....kanske dax å skicka en liten offert på några "Gripar" (även för hangarfartyg...en liten krok lite mera struktur å hårdare dämpare ;)..) Vi kan kalla det "skolflygplan/lätta attack/CAS fpl". även om det "bara blir det" så kan det ju handla om en 200-300st....jo vi kan nog leva med det ...å det blir lite jobb i Tannefors i ja måhända 10år :-)
SvaraRadera