
Även modern teknik kan för en oinvigd se ut som magi. Nu visar Hägglunds upp en prototyp på ett system som kan dölja ett stridsfordon (i varje fall inom vissa frekvenser).
Tittar man genom en ir-kamera syns vagnen tydligt. Först. Sedan gör projektledaren Peder Sjölund någonting på en panel och stridsvagnens konturer börjar lösas upp och ändra form. Plötsligt är det en bil som står framför mig, i alla fall enligt ir-kameran.
- Känn här, säger Peder Sjölund. Plattorna är olika varma.
Det är ganska mycket trolleri över det hela. Jag ser ju att stridsvagnen står där, men ir-kameran ser något annat.
- Nästa steg är att gömma oss även för radar. Och sedan tar vi oss an det synliga spektrumet. Patentansökningarna är redan inskickade, vi väntar egentligen bara på att tunnfilmstekniken ska bli mogen och kommersiellt tillgänglig.
Hägglunds kritiserade kraftig FMV när beställningen på SEP uteblev, vilket av många ansågs som att bita den hand som föder en. Att FMV nu är med och sponsrar projektet med ca 40% tyder på att man inte tagit så illa vid av kritiken.
Givetvis är detta en intressant teknikstudie som är en mycket bra visuell reklampelare, men det är först när den blir användbar på fältet som det kan anses vara en riktig produkt snarare än en prototyp.
Den här tekniken blir mer intressant om man kan komplettera med en sensor som känner av bakgrunden och för över den till plattorna på framsidan samt om man kan generera kyla på samma sätt som värme. På så sätt så skulle man inte bara kunna maskera ett fordon till något annat utan också gömma det mot bakgrunden på samma sätt som Harry Potters osynlighetsmantel. Kylplattor krävs också i nordiskt klimat där bakgrunden för det mesta är betydlig kallare än fordonet i sig själv.
Frågan är hur snabbt Hägglunds kan få ut produkten på marknaden innan omvärlden springer ifrån dem? Det finns många som forskar inom tekniker att t.ex. "böja" ljus.
Dr. Eleftheriades' metamaterials are artificial composites of tiny photolithographed wires forming the squares of a quilted pattern on what looks like a conventional circuit board, about 10 cm by 5 cm. But the collective properties of this metamaterial pattern defy conventional wisdom.
Shine a flashlight through a conventional window on any angle other than straight-on, and inside the glass, the beam of light (called the incident beam) refracts, or bends, away from the source. Known as Snell's Law, it's a standard of high-school physics textbooks, and a law of physics that's been considered inviolate from its articulation in 1621.
But shine a beam of light, or in this case a radio wave, through one of Dr. Eleftheriades' flat metamaterials and the beam bends in the opposite direction, towards the source. Welcome to the world of left-handed or negative-refractive-index metamaterials.
"You can't say it's the correct or the wrong way for light to bend," says Dr. Eleftheriades. "It's the right way for left-handed materials. These phenomena were predicted by the Russian physicist Victor Veselago in the 1960s, based on Maxwell's equations created in the 1870s. But it's only recently that people managed to make materials that would behave like this."
Här finns lite mer att läsa om tekniker att böja ljus.
Precis som allt annat så brukar motmedelsutvecklingen accelerera även mot-motmedelsutvecklingen. Syns du inte i en våglängd så tittar man i flera och integrerar sensorbilderna till en. Frågan är därför vem (förutom USA) som vågar att satsa en massa pengar för ett system som mycket snart kan vara föråldrad teknik?
Jag är dessutom som vanligt tveksam mot att integrera för mycket elektronik i ett fordon. Det är bara ytterligare en detalj som kan gå sönder. Stridsfordon lever i en mycket utsatt miljö. Vad händer t.ex. vid en framryckning när det egna fordonet stänks ner av grus och lera? Detta ställer krav på ökad logistik och ökar driftskostnaderna. Resultatet blir att operatören får råd med enbart ett fordon i.s.f. tio.
Framtiden kanske tillhör de aktiva smarta systemen, men än så länge så är nog de passiva maskeringsnäten den bästa metoden. De maskerar både visuell, radar och IR-signatur.
P.S. Det är intressant att notera att i svensk press heter det att Hägglunds har utvecklat den nya tekniken, medan det i internationell press heter enbart BAE Systems.
DN