I söndags tog jag en flygtur ner till Eksjö i min PA-28 för att ta del av Ränneslätts 100-årsjubileum som flygfält. Den 6 juni 1912 så flög Hugo Sundstedt med en Thulin Typ A (modifierad kopia av Blériot XI) kallad Nordstjernan från Arméns övningsfält på Ränneslätt. Detta firades med att bl.a. Mikael Carlson under dagen flög med sin Blériot XI. Det kändes som sommarens sista vackra dag och det var en utmärkt show som hade allt av det som kännetecknar en bra flygdag.
Det som slog mig var hur pass mycket bättre denna tillställning var jämfört med Flygvapnets huvudflygdag på Malmen för ett tag sedan.
Nu kanske någon säger att man hade otur på Malmen och att blåsten och kylan förstörde det hela, men det är inte hela sanningen.
På Malmen hade man satt ihop ett program för att visa upp Flygvapnet och göra reklam. Tyvärr så glömde man bort det väsentliga, d.v.s. att roa publiken. Det var på tok för långt avstånd mellan publik och uppvisningarna och det var med tanke på blå¨sten och kylan alldeles för långa uppehåll mellan uppvisningarna. Jag är flygfanatiker, men när både jag och min familj och mina vänner bokstavligen frös baken av oss så sjönk intresset och ingen av oss härdade ut till slutet utan tog bilen hemåt för en värmande kopp choklad. Någon i ledningen borde ha insett detta och t.ex. krympt lunchuppehållet och kapat tid mellan programpunkterna. Varför nyttjades t.ex. inte Saabfältet för start och landning? Flexibilitet är ju adelsmärket för en officer?
I Eksjö så låg i stället fokus på att låta publiken komma nära uppvisningen och därmed bli en del av showen i stället för enbart vara passiva åskådare. Flygplanen startade och landade bara metrar framför publiken och uppvisningen i luften hölls på så nära håll att t.o.m. min lilla kompaktkamera kunde ta bra bilder, se ovan. Buller, rörelse och lukt från motorer, precis som det ska vara.
Det är också skönt att se engagemanget från alla inblandade. Flygglädje är A och O för en flygshow och i Eksjö visade alla inblandade stora mått av just detta. Det var frivilliga som vinkade in oss besökare på uppställningsplatsen och välkomnade oss till Eksjö. Det var entusiaster som ställde upp och visade flygplanen på marken och i luften. Det var entusiaster som planerade och ledde flygshowen.
Kanske är det just här som Försvarsmakten har mycket att hämta i hur man i framtiden ska göra reklam för verksamheten och rekrytera ny personal. Även ett yrke som är "så högt man kan komma" kräver glädje och engagemang. Det är ur frivilligheten som framtidens Försvarsmakt ska byggas.
Ränneslätt har ett 100-årigt arv att förvalta. Tyvärr så håller en del av detta arv på att förstöras. För ca 10 år sedan så togs K-märkningen bort och därmed så förfaller byggnaderna gradvis. Idag övar Försvarsmakten strid i bebyggelse i en del av de gamla byggnaderna.
Ett stort tack till alla inblandade i flygdagen på Ränneslätt. Det är tack vare liknande engagemang som flyget i Sverige överlever.
Se även LAE om flygdagen på Ränneslätt. Läs mer om Eksjö som flygfält på SFF hemsida.
Raytheon Awarded NGJ-MB Pod Production Contract
4 timmar sedan
Instämmer, helt och fullt...
SvaraRadera