söndag 21 augusti 2011

Nytt från MAKS 2011

I svensk press har MAKS 2011 inte fått särskilt mycket utrymme. Det är lite synd, då MAKS är den tredje största flygmässan i Europa efter Farnborough och Le Bourget. Antagligen så beror ointresset på att den ryska industrin har haft stora problem efter Sovjetunionens fall. Dock så märker man helt klart att vinden börjar vända. Det är många nya typer som är på väg in i det ryska flygvapnet. Men intressant nog så är det också så att ryssarna är villiga att exportera allt de tillverkar. De forna kommunisterna har med andra ord blivit slipade kapitalister.

Amerikanska stridsflygplan deltog för första gången och tog genvägen över Nordpolen på vägen dit. Detta är inte bara närmaste vägen, utan en gång i tiden också den anfallsväg som B-52:orna hade när de skulle fälla sina kärnvapen över Sovjetunionen. Utöver B-52 var F-15E, C-5 och F-16 med på mässan.

På mässan visades givetvis en massa civila flygplan upp. Den ryska industrin tävlar på både den nationella och den internationella marknaden med Boeing och Airbus som bägge var där med sina senaste flygplan (A380 och 787).

Två stycken PAK-FA T-50 gjorde sin debut inför allmänheten (se video nedan). Då den andra prototypen av T-50 flög för första gången i mars 2011, så får man erkänna att det är imponerande att ryssarna har kommit så pass långt att man vågar låta dem genomföra flyguppvisning inför publik. Jag var dock inte så imponerad av själva uppvisningen som mest bestod av svängar och loopingar. Antagligen så är styrsystemet långt ifrån färdigutvecklat och piloterna inte riktigt influgna på modellen. Har man sett tidigare uppvisningar med Su-30 m.fl. ryska flygplan som är försedda med thrust vectoring så var denna uppvisning mest en gäspning. Gemensamt för alla ryska flygplan är dock att deras motorer ryker oerhört mycket. Något att tänka på när man pratar Stealth. Av motorljudet att döma så var det mycket användning av efterbrännkammare. Antagligen så genererar det stora skrovet ett stort luftmotstånd. Framkantsklaffarna fick jobba mycket för att hålla nere luftmotståndet. Framkantsklaffarna innehåller dessutom en hel del elektronik. Sensorer, störning eller aktiv dämpning av radarsignatur?

Enligt United Aircraft så planerar Ryssland att köpa in 150-200 st PAK-FA T-50, Indien 200-250 st och sedan räknar man med ytterligare 200 st bland kunder som redan idag flyger ryska flygplan (låga odds på Venezuela). Sydkorea är en av de länder som kommer att utvärdera PAK-FA.

Ryssland planerar att köpa in 120 st Su-34 attackflygplan. Det här är ett flygplan som jag personligen är mycket imponerad av. Det tar en last på upp till 8 ton, men är lika manövrerbart som en vanlig Su-27.

De ryska helikoptertillverkarna har slagits ihop under namnet Russian Helicopters. Under 2011 räknar man att tillverka 257 helikoptrar av typerna Mi34C1, Ka-226T, Mi-26T2 och olika varianter av Mi-17. Man räknar med att Ryssland fram till 2018 kommer att köpa in ca 1000 helikoptrar av olika modeller.

En mycket intressant aspekt på den ryska flygutvecklingen är samarbetet med Frankrike. Det franska företaget Safran har komponenter i de flesta av de senaste ryska utvecklingsprojekten. Man levererar även teknik till bl.a. Indien i deras Su-30. Det är nog inte en slump att Ryssland och Frankrike samarbetar om gasledningar och Mistral Amphibious Assault Ships. Den som har ett historisk minne kanske kommer ihåg den fransk-ryska pakten under VK1 som var en av orsakerna att Skotten i Sarajevo fick så politisk utveckling.

Här finns Flight Globals digitala tidning iFlight som getts ut under mässan.

Dag 1. Innehåller en hel del bilder på PAK-FA.
Dag 2. Innehåller beskrivning av Sukhoi Superjet 100.
Dag 3. Innehåller video på de amerikanska uppvisningarna, beskrivning av Tupolev Tu-204SM, Irkut MS-21 samt information om den ryska provbasen Zhukovsky/Ramenskoye där MAKS arrangeras.

Den ryska björnen är långt ifrån död. Det ryska flygvapnet står inför stora uppgraderingar. Frågan är bara om den ryska ekonomin håller när det rasar i Europa och USA?



En mycket tjusig formation bestående av fem Su-27 (Russian Knights) och fyra Mig-29 (Swifts/Strizhi). Här får man en bra förståelse för skillnaden i storlek mellan dessa flygplanstyper.

5 kommentarer:

  1. Som sagt imponerande (eller dumdristigt hrm,..host Långholmen.host..host) att de kommit så långt att de kan ha en sådan uppvisning inför publik bara drygt ett år efter första flygning på T-50. Jämför med vilken typ av uppvisning en F-35 skulle våga sig på och när den hade sin första flygning.
    Nu kommer kanske inte F-35 någonsin att bli en riktig publikfriare på flyguppvisning i och för sig med tanke på att manövrerbarhet inte legat högst i prioritet bland kraven (det var ju affordability... :)

    Apropå rök från motorerna, jag har för mig att ryssarna påstår att det inte är de här motorerna T-50 skall ha innan det är färdigt utan en nyare variant, de kanske är bättre. Jag har ett minne av att 37 motorerna rök en del, eller i varje fall vissa individer av motorer. Nu lurade någon i mig att vissa motorer rök och vissa inte och att "ingen" kunde förklara varför, CI kanske har bättre koll på det?

    Angående ebk under uppvisning så var det upplevda bristen på ebk-användning som imponerade mest på mig när jag såg en F-22 uppvisning, den gjorde ju samma saker som vilken Su-27 klon/prototyp som helst fast den verkade ju kunna göra det nästan utan ebk. Liten disclaimer här dock, utloppen på F-22 är ju utformade för att minska synligheten så det är ju möjligt att jag missade tillfällen med ebk också.

    Skall ju bli spännande och se om de lyckas få ihop något seriemässigt till 2015-16 av T-50:an, det verkar ju onekligen rätt snabbt jobbat i så fall.

    mvh

    /TheStoff

    SvaraRadera
  2. Inte en helt problemfri helg för T-50 projektet.

    http://en.rian.ru/russia/20110821/166002069.html

    / Lars

    SvaraRadera
  3. >Men intressant nog så är det också så att ryssarna är villiga att exportera allt de tillverkar.

    Ryssarna var väl villiga att exportera allt de tillverkade under kalla kriget också? Med några kommunistrådgivare i släptåg!

    SvaraRadera
  4. Läste att F35 nu kommer kosta mer än F22 per enhet. Är detta sant? Vad är då meningen med F35?

    F22 är väl ett bättre plan som redan flyger och har en etablerad produktionslina.

    Kanske är det ytmaterialet på F22 som är knepigt? Men kunde man inte bygga en utan detta material och exportera? Japan och Australien ville helst köpa F22 men fick inte, de är inte nöjda med F35.

    Hur bra är F22 om man skulle jämföra med F35? Under 200 enheter verkar vara vansinnigt som största flygvapen på klotet. F15 vill de lägga ner, så även F16 och F18. F35 försöker nog vara bra på allt men blir endast medioker inom alla grenar.

    Jag har svårt att tro att man kan ersätta F15+F16 och F18 med en enda modell. Nu är det ju politiker som styr iofs :)

    SvaraRadera
  5. Mer om problemen med PAK-FA under uppvisningen.

    http://www.flightglobal.com/articles/2011/08/22/361092/picture-pak-fa-flameout-embarrasses-sukhoi.html

    SvaraRadera