lördag 6 augusti 2011

Stall = För spaken framåt

Mer fakta börjar nu komma fram från utredningen av haveriet med Air France AF447. Den franska haveiutredningsnämnden BAE - Bureau d'Enquetes et d'Analyses har släpp kabininspelningar som tyder på att piloterna agerade tvärt om mot vad de borde ha gjort.

The transcript shows the pilots tried to blast their way out of the low speed regime by using power alone, without attending to the aircraft's nose-up attitude, and their verbal exchanges indicate that they did not understand why their actions were not producing the results they expected to see.

Varför, kan man fråga sig?

När jag en gång lärde mig att flyga så var det första man gjorde när man hamnade i stall att föra spaken framåt och öka gas för att minska motstånd och öka dragkraft. Om inte dragkraftsökningen räcker till så dyker man för att få upp farten. Detta är särskilt viktigt på hög höjd, då stallfarten är betydligt högre.

Jag har pratat med en del av mina civila pilotkollegor och deras analys är att man på framför allt amerikanska flygskolor lär ut vikten av att hålla höjden. Sjunker man ska man ta spaken bakåt. Låg fart skall lösas enbart genom ökad dragkraft. Tyvärr så pekar detta på en av farorna med moderna flygplan. Digitaliserade styrsystem mtar bort känslan för piloten av hur hans flygplan agerar. han kan därför inte längre flyga med "känslan i baken" utan måste förlita sig på instrumenten. Om han feltolkar instrumenten, eller om de av någon anledning visar fel (t.ex. beroende på nedisning) så har han mycket svårt att lösa situationen.

Air France försöker givetvis att föra över en del av skulden på Airbus och klagar nu på stallvarningen.

The cockpit transcript shows the captain asked the crew what they were doing, to which the non-flying pilot responded: "What's happening? I don't know what's happening."

BEA said its recommendation focused on functioning of the stall warning in extreme angles of attack, one which is "never encountered in flight tests, or even considered". It added that a human factors working group will analyse why the stall warning on AF447 sounded continuously "without provoking any appropriate reaction from the crew".

While the BEA highlighted the crew's actions and training, both Air France and SNPL stressed the technical failings experienced by the A330 - notably the formal finding that icing probably caused an unreliable airspeed indication.


Det här visar också på faran i moderna datoriserade system. De är designade för att klara av alla kända situationer. När det okända dyker upp så kan resultatet bli precis vad som helst. Detta är också en av orsakerna att jag inte tror på helt förarlösa flygplan. Fjärrstyrda som dagens är nog det bästa vi kan hoppas på.

Min rekommendation är att flygutbildning måste fokusera på s.k. Airmanship. Lär dig att flyga flygplan i första hand och flyga dator i andra hand. Idag går allt för mycket av tiden åt att lära sig programera FMS - Flight Management System samt procedurer för start och landning i dåligt väder. Givetvis beror detta på att dessa typer av övningar fungerar bäst i simulator och utbildningstid i simulator är billigare än i riktiga flygplan. Vilken av dagens trafikflygarpiloter har någon gång fått pröva på att dra en Boeing 747 till stallgränsen i luften?

I militär utbildning så har grunden i alla år legat på Airmanship och att ta sig ur okontrollerade lägen (som det finns viss risk att hamna i när man tar sitt flygplan till dess prestandagränser under luftstrid). Tyvärr så blir även militära flygplan allt mer komplexa och de civila luftrummen tränger på. Ett antal kollissionstillbud mellan militär och civil flygtrafik har lett till ökade krav att även militära flygplan och piloter skall kunna hantera civila procedurer. Men om vi lägger mer fokus på detta, så måste vi ta bort något i andra ändan av utbildningen. Pengar och tiden räcker inte till allt. Får jag välja så ska man som militär pilot i första hand kunna manövrera sitt flygplan.

Piloterna i AF447 gjorde allt rätt "by the book", men boken innehöll inget kapitel om att kunna hantera just denna situation. Där är det flygkänslan som måste ta över. Hamnar du i stall för spaken framåt! Det löser problem relaterat både till manöverstall (G-stall) och rak stall.

Läs mer på Flight Globals specialsida om AF447.