lördag 24 april 2010

Sista spiken i kistan?

Lite i skymundan i den allmänna debatten om anskaffning av nya helikoptrar till Flygvapnet så redovisas två nyheter på mil.se som jag anser är värda att lyfta fram.

- MEDEVAC träning inför insatsen med HKP10B i Afghanistan 2011-2012 har påbörjats. Jag tycker att det är mycket positivt att vi äntligen börjar använda våra helikoptrar. Men det finns ett par fakta i artikeln som jag tycker är värd att lyfta fram.

Det är ett tag sedan vi hade verksamhet med Ambulanshelikopter i Försvarsmakten så det känns bra att vi har kommit igång och övar det här. Uppdraget i Afghanistan innebär att vi måste jobba på ett helt annat sätt i och med att arbetet dessutom påverkas av yttre hot, fortsätter Hans Rova.

Det här är konsekvensen av att Försvarsmaktens helikoptrar inte får vara med och konkurera om stödet till sjukvården i Sverige. För 10 år sedan så stöttade våra helikoptrar ofta sjukvården och genomförde transporter som ibland var i det närmaste heroiska. Får jag påminna om transporten från Gotland för ett antal år sedan till universitetssjukhuset i Linköping i så tät dimma att den sista biten fick genomföras med en polisbil som hade blåljusen på som guide för att helikoptern skulle kunna hitta rätt.

Helikopter 10A som vi flyger med just nu är en enklare variant än de två Superpumor som ska skickas till Afghanistan. Vi får nyttig träning när vi är med i övningar tillsammans med andra förband som nu under Vintersol, säger kapten Hans Rova, ytbärgare och sjukvårdsinstruktör på skvadronen i Luleå.

HKP 10B är ännu inte klar och de två HKP 10D som ska användas för träning inför ISAF insatsen verkar inte heller vara tillgängliga. Nackdelen är därmed att besättningarna dels tränar med felaktig utrustning, men framför allt vänjer sig vid en för lätt helikopter. I Afghanistan kommer det att vara Hot&High miljö som gäller med sämre motoreffekt och en betydligt tyngre helikopter som konsekvens av extra utrustning, skydd och beväpning. Våra besättningar måste träna i en realistisk miljö!

- Det sista FRÄD - Flygräddningsuppdraget i militär regi har genomförts. Det här är verkligen slutet på en era inom svenskt militärt helikopterflyg. Numera kan vi inte ens stödja vår egen militära stridsflygverksamhet. I stället blir det civila operatörer som kommer att sköta detta i framtiden.

En epok är över, men kompetensen har vi kvar. Är det nödvändigt kan vi även i fortsättningen stödja vid räddningsinsatser, säger Magnus Westerlund, chef för Helikopterflottiljen.

Fel, fel, fel! Vi har utrustningen, men knappast kompetensen eller förmågan. FRÄD är bland det svåraste en helikopterbesättning kan genomföra, då inget uppdrag liknar det andra. Om vi inte regelbundet deltar i skarpa insatser så finns det ingen träning i världen som kommer att kunna ge samma erfarenheter. Vill vi ta tillbaka denna uppgift från de civila företagen så kommer det att krävas lång träning. Tyvärr så har vi delvis oss själva att skylla då helikopterkompetensen i Flygvapnet har sjunkit för djupt. Det är långt för att komma tillbaka till den organisation och kunskap som vi hade vid Estonia. Visst var det problem med vinchar, men det var också en indikation på att det civila samhället tog våra resurser för självklara och därför inte investerade i att helikoptrarna skulle ha tillräckligt bra utrustning. Försvarsmakten hade helt enkelt inte råd att fortsätta. Nu får sjöfartsverket och landstingen bekosta all civil verksamhet själv, vilket med stor sannolikhet är betydligt dyrare än att ge bidrag till ett förband som redan existerar.

När det gäller skvadronen i Luleå och övriga Helikopterflottiljen i landet är det andra uppgifter som står för dörren. Bland annat kommer det från första april nästa år ingå två helikopter 10B (Superpuma) i utlandsstyrkan i Afghanistan. En insats som till att börja med är i två år.
– Det är flottiljens fokus nu, flygräddningen är inte längre någon av våra ordinarie arbetsuppgifter, konstaterar Magnus Westerlund.


Jag förstår inte riktigt varför vi ska behöva välja mellan dessa typer av uppdrag för våra helikoptrar? Då medicinska transporter åt svenska sjukhus och FRÄD är mycket varierande verksamheter så är den mycket bra för att bygga upp en besättnings airmanship och CRM. Det ger också en bra grund för att genomföra insatser i Afghanistan. Nu får vi i stället bara öva på låtsas i Sverige för att genomföra den första skarpa insatsen på plats i Afghanistan. Jämför detta tänk med Red Flag och Top Gun där man för att minska förlusterna i strid vill få piloter att genomföra sina första 10 stridsuppdrag i en fredsmiljö. FRÄD skulle på samma sätt ge våra helikopterbesättningar en bra grund att stå på. Sedan tycker jag att det nationalekonomiskt är vansinnigt att inte utnyttja en resurs som finns i Sverige för internationella operationer även för det nationella fredsbehovet, d.v.s. sjuktransporter och FRÄD. Givetvis bör vi dock komplettera med civila resurser om de statliga inte räcker till.

Därför ta av hatten och böj på huvudet. Nu begraver vi troligtvis för evigt förmågan att genomföra FRÄD och ambulansflyg i militär regi i Sverige.

12 kommentarer:

  1. Man kommer ju fortfarande att flyga profilerna, fast under övning och insats, och därmed behålls också förmågan. Sedan är ju inte FRÄD något eget stickspår som avviker från övrig flygning särskilt mycket. Det som i vissa fall skiljer och kan vara lite hårigt är vinschning över hav i mörker, något som man inte gör under andra typer av uppdrag. Att däremot flyga i dåligt väder som dimma har ju inget med FRÄD att göra, det gör man lika ofta under andra uppdragsprofiler.

    Du har dock en poäng i att de som kommer att ha övat på just vinschning över hav i mörker, förmodligen kommer att vara betydligt färre än vid exempelvis Estoniakatastrofen, vilket gör att man får upp färre helikoptrar pga kompetensbrist inom just det särskilda momentet, om det skulle inträffa någon liknande katastrof.

    Jag håller helt med om att man bör kunna nyttja militära helikoptrar inom FRÄD och ambulans i fred här hemma. I dagsläget faller dock detta på helikopterbrist. Resurserna räcker inte till att både träna och öva för kommande insatser och binda upp helikoptrar för beredskap. Om ett antal år, förutsatt att vi får ordning på helikoptersoppan, så är det däremot fullt möjligt och till och med mycket lämpligt att varva insats utomlands eller deltagande i NBG med tjänstgöring inom FRÄD/Ambulans. Det förutsätter dock att vi har helikoptrar i tillräcklig mängd och som flyger istället för att stå i hangaren... Resultatet kommer ju annars bli att statsmakten betalar dubbelt, först till en privat aktör som sköter FRÄD/Ambulans och sedan till försvaret där de som är hemma i Sverige dumflyger runt struten och övar på sådant som de hade kunnat göra skarpt inom FRÄD/Ambulans.

    "HKP 10B är ännu inte klar och den HKP 10D som ska användas för träning inför NBG11 verkar inte heller vara tillgänglig."

    Det är felaktigt. Inga Hkp10 kommer att delta i NBG11 över huvud taget, inte under övning inför och inte under ev. insats. Det är 6 hkp15 som står till förfogande, varken mer eller mindre. Gällande 10B så är det klar, men jag tror att man i artikeln syftar på att man just den dagen flög Hkp10A eftersom det inte fanns någon B tillgänglig.

    /Hkppilot

    SvaraRadera
  2. @Hkppilot. Rätt om HKP 10D. Jag uppdaterar

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det verkar som en rimlig analys av uppgiften och ett bra och nytt föhållningssätt; "att arbeta med ett yttre hot".
    Det synsättet vore faktiskt något för fler delar av försvarsmakten.
    Att vår motpart i en konflikt har det oskickliga beteendet att skjuta tillbaka (skarpt och på olika sätt, dessutom) är inte riktigt med i alla planer och powerpointpresentationer.
    Här ser man vilka nyttiga erfarenheter man skaffar sig under cirka femtio års utlandstjänst.
    Sakta men inte så säkert närmar vi oss verkligheten.
    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  4. När FM för 5 år sedan bestämde att ett helikoptersystem som bestod av 10 helikoptrar delvis skulle modifieras och ingå i NBG08, innebar det att man tvingades minska ner på antalet FRÄD-platser. Något år därefter insåg JAS-Janne m.fl. att käpphästen militär FRÄD var en utopi.

    Kapaciteten som FM ställde upp med under Estoniakatastrofen är sedan länge borta, om nästa mt hkp har vinsch kan kapaciteten efter beslut utvecklas.

    FM kommer aldrig under överskådlig tid att konkurera med helikoptrar inom den civila ambulansverksamheten.

    Om den nu avvecklade uppgiften FRÄD med militära helikoptrar fungerade väl under fredstid så fanns hos många insikten att så skulle inte vara fallet under krigstid. Vad skulle en Super Puma och dess föregångare uträtta för FRÄD bakom fiendens linjer då det bara var färgen som skilde den från Norrlandsflygs helikoptrar idag.

    När FV under 80-talet valde mellan Black Hawk och Super Puma visade man vilken inställning man hade till uppgiften. Om det då enbart var vinschoperatörens behov av att kunna stå upp och vinsch som var utslagsgivande så har det behovet fått dramatiska konsekvenser för för den militära helikopterverksamheten de senaste 25 åren med Super Puman och kommer att ha det de kommande 25 åren med NH90.

    Pelle

    SvaraRadera
  5. @Pelle
    Det var inte FV som valde mellan Blackhawk och Super Puma, det var politikerna, som alltid. Försvaret lägger bara fram sina önskemål.

    @Chefsingenjören
    "HKP 10B är ännu inte klar och de två HKP 10D som ska användas för träning inför ISAF insatsen verkar inte heller vara tillgängliga. Nackdelen är därmed att besättningarna dels tränar med felaktig utrustning, men framför allt vänjer sig vid en för lätt helikopter."

    Visst ska dom träna med rätt helikopter inför en insats, men vad göra när helikoptrarna står för underhåll? Inte flyga alls, eller flyga med en annan variant? Dessutom förhåller det sig som så att HKP 10A är tyngst, 10B något lättare, och 10D lättast av de tre. Så att de tränar med en för lätt helikopter lär inte inträffa... ;)

    SvaraRadera
  6. Magnus Westerlund har ingen egen operativ erfarenhet av någonting inom helikopterverksamheten överhuvudtaget så han representerar helikopterflottiljen bättre än han borde vilja!
    Inge Bra

    SvaraRadera
  7. Även om 10A eller B hade varit för lätt hade väl det problemet varit ganska lätt att åtgärda. Någon sorts flyggodkänd barlast måste finnas, t ex vattendunkar som vid fällning från TP 84.

    / 2.718

    SvaraRadera
  8. @2.718: I en Tp-84 får du stoppa in vad som helst som är klarerad som godkänd last av lastmästaren.

    Jag är en smula förvånad över att HKP10B är lättare än HKP 10A och ska kolla upp detta påstående. Jag tror att det stämmer med en tom HKP10A resp HKP10B. Man har tagit ut en hel del av inredningen för att få plats med MEDEVAC utrustning. Frågan är hur vikten blir med MEDEVAC utrustningen på plats?

    Sedan har vi trot allt skillnaden på att operera i Sverige samt Hot&High på 3000 meters höjd och 50 grader Celsius.

    I många länder så inför man starkare motorer, men framför allt ny rotor.

    http://www.aviationtoday.com/rw/military/vip/UK-Refits-Helicopter-Force-for-Afghanistan_35380.html

    http://www.defenseindustrydaily.com/britain-prepares-to-modernize-its-puma-helicopters-03784/

    Vi har visserligen Super Puma i Sverige som redan har den starkare motorn som man stoppar in i engelska Puma.

    http://www.forsvarsmakten.se/sv/Materiel-och-teknik/Flyg/Helikopter-10/

    http://www.avrosys.nu/aircraft/Heli/510HKP10.htm

    http://www.turbomeca.fr/public/turbomeca_v2/html/en/produits/sous_famille_home.php?sfid=508&mid=615

    SvaraRadera
  9. "HMS Carlskrona, kastade loss den 13 mars för att gå mot Adenviken och så sent som tre veckor dessförinnan genomförde FMV tester och utbildningar för att det skulle vara möjligt att starta och landa med Helikopter 15 på fartyget.

    Helikopter 15 är beteckningen på den nya lätta helikoptern, som från början var avsedd att vara en tränings- och utbildningshelikopter med förmåga att bedriva undervattensspaning, räddningstjänst och sköta taktisk trupp- och materieltransport. Målsättningen har dock förändrats och är nu mer inriktad mot internationella insatser.

    - Normalt köper Försvarsmakten underhåll och reparationer via huvudleverantören, AgustaWestland. Det avtalet gäller inte för insatser varför FMV har anskaffat det som behövs för att sköta detta på plats under insatsen, säger Christer Mellgren.
    - Nästa utmaning för oss på FMV blir att stödja Försvarsmakten så att Helikopter 15 kan ingå i den av Sverige ledda EU-insatsstyrkan Nordic Battle Group 2011 (NBG11), som inleder beredskapen den 1 januari 2011."
    (Texten från FMV hemsida)

    Här gäller det att ha visiret nere, för nu drar det på i svängarna.
    Undrar om det som står i andra stycket, om ändrad målsättning, kom till före eller efter de av regeringen aviserade ambitionsminskningarna?
    Vad ska ta över de tänkta uppgifterna för HKP 15? HKP "ny"?
    Eller är det så att det är dessa uppgifter som skall bort i de nya ambitionssänkningarna?
    Hmm...Utbildning,träning,UVspaning,
    räddningstjänst och transporter?
    Följer det hela med förvånat intresse!
    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  10. Jag delar din oro. Hkp 15 är anskaffad för någonting helt annat än Vad den nu används för. Jag tänker återkomma med ett inlägg om flygverksamheten iAdenviken. Både helikopter och Kustbevakning.

    SvaraRadera
  11. @ Hkppilot:

    " Det som i vissa fall skiljer och kan vara lite hårigt är vinschning över hav i mörker, något som man inte gör under andra typer av uppdrag. Att däremot flyga i dåligt väder som dimma har ju inget med FRÄD att göra, det gör man lika ofta under andra uppdragsprofiler."

    Ditt förenklade synsätt och din naiva inställning - "hur svårt kan det vara" - till vilken förmåga som krävs av helikopterbesättningar vid räddninginsatser under svåra yttre förhållanden bär tydlig vittnesbörd om att du inte har någon egen erfarenhet inom området.

    /RL

    SvaraRadera