
Detta kommer att bli en utmaning för den svenska logistiken. Hur repareras ett flygplan på plats i Afghanistan? Konstarten krigsreparation är som jag har beskrivit tidigare på utdöende i FV, så numera så utförs alla större underhåll av industrin. Detta är ett led i FM vilja att gå över i s.k. OPS - Offentlig Privat Samverkan lösningar där industrin gör mer och mer av det som inte är direkta stridsuppgifter.
Tp-84 Hercules, som varit ute på internationella uppdrag under många år, har mycket bra beredskap på liknande händelser. Deras stora fördel är dock att ha utrymme ombord för teknisk personal och en viss mängd underhållsutrustning och reservdelar. Men framför allt så är Hercules ett flygplan som används av många av världens andra flygvapen och det finns därför möjligheter att lokalt på plats köpa upp reservdelar och underhållsresurser. Allt efter devisen "If You scratch my back, I'll scratch Yours..."
Men ett antal frågor kvarstår att besvara:
- Vad har vi för för kunskap i FV att kunna utföra inspektion och reparation av en liknande skada?
- Vad har vi för avtal med Gulfstream att utföra underhåll på plats i Afghanistan?
Inte nog med att vi får problem med att få planet lagat. Fram tills dess att det kan tas från Afghanistan så måste det bevakas på lämpligt sätt. Normala rutiner för transportflyg är att landa, tömma/fylla last och sedan lämna området. Ett skadat flygplan måste därför tas om hand om så att det inte utsätts för mer risker i form av väder och vind samt att vara ett stillastående "fett" mål för anfall med t.ex. RPG.
Ta nu till vara på dessa erfarenheter inför uppstarten av ISAF HKP 10B. Att genomföra operationer i Afghanistan är långt ifrån samma sak som att göra dom i Sverige. Dels så är det ett mer kaotiskt område att operera i, så marginalerna till misstag är mycket små. Dels så är det långt till närmaste verkstad, så väntan på underhåll kan bli mycket lång. Det är med andra ord inte bara att modifiera helikoptrar och träna personal. Alla de andra bitarna för att få en förmåga på plats måste finnas färdiga innan insatsen med HKP 10B påbörjas.