måndag 19 april 2010

Största militära övningen 2010 (uppdaterad)

Vilken blir den största svenska militära övningen 2010? Joint Winter, Frisian Flag eller någon annan NATO/PfP övning? Nix! Vem hade vågat gissa på att det fanns budget för (5?)6000 militärer att stå kortege då kronprinsessan Victoria gifter sig?

Jag är rojalist och jag tycker att det är jättekul att kronprinsessan gifter sig, men som skattebetalare så skulle jag gärna vilja se en särskild redovisning av vilka aktiviteter och resurser som lagts ner på denna tillställning.

Ungefär 150 bussar ska transportera de 6000 deltagarna genom ett till stora delar avspärrat Stockholm. Senast klockan 13 ska alla vara på plats.

– Det är en stor apparat och sedan ska 6000 personer äta lunch också, säger Richard Beck–Friis.

Efter samlingen kommer deltagarna marschera genom staden och ställa upp sig. En timme och 45 minuter före kortegen kör ett fordon längs vägen och häckbildningen inspekteras.

Cirka 15 musikkårer kommer att stå på lämpligt avstånd längs vägen och spela. En fanborg med 135 officerare ska stå längs Norrbro, den stora paradvägen.


Visst så är det bra PR för Försvarsmakten och vi kommer att synas för allmänheten, men har vi inte bättre saker för oss att göra som att träna inför NBG11, FS20 och incidentberedskap? En god tanke är kanske att slänga ut reklammupparna ur HKV och lägga deras lön på detta evengemang. Dom lär nog för tillfället mest stå och klappa varandra på axlarna för de senaste guld- och silveräggen...

Uppdaterad 10-04-30, 07:53
Försvarsmaktens officerare vill gärna gratulera kronprinsessan, men Försvarsmaktens hästar verkar inte vilja vara med längre.

Enligt honom var det troligen en motorcykel som skrämde fuxen Pax, runt nio år.

- Jag har aldrig varit med om två sådana här händelser så tätt. De rider en ny väg sedan början av förra veckan, men om det har något med det att göra är svårt att säga, säger Björn Westerdahl.


Ny rutt? Är det för att förbereda inför bröllopseskorten? Om hästarna protesterar så här mycket för en enstaka motorcykel så ska det bli intressant att se hur det går med ett par 100-tusen entusiastiska turister i sommar. Få se om Pax och Revär har lyckats straffa sig ur att deltaga och därmed kunna lugnt sitta kvar under sina korkekar och lukta på blommorna...

27 kommentarer:

  1. Herr CI, som rojalist bör du veta att vi militärer skall såklart visa upp oss ordentligt denna dag, det räknar HM K med. De utländska fartyg som kommer komemr alla vara större, och bättre utrustade än våra, vilket kommer se lite tragiskt ut.

    Ja visst finns det viktiga saker men detta är en stor händelse.

    Jag är förundrad över officerare som ej ser detta som en plikt.

    // En Bekymrad Förste Sergeant

    SvaraRadera
  2. @1:e Serg: Jag är gärna med, men det är fel att FM ska betala för en fin inramning på bröllopet. Vi får inte degraderas till en svensk motsvarighet till Vatikanens Schweizergarde.

    Tyvärr pekar utvecklingen av den s.k. Lifvbataljonen i den riktningen...

    http://chefsingenjoren.blogspot.com/2010/03/fmup-2011-del-2.html

    SvaraRadera
  3. Det är odemokratiskt!
    I ett land där stora delar av befolkningen lever på några få tusenlappar i månaden och har svårt att få ihop till hyra så ska vi lägga ut miljoner, kanske miljarder på rojalistisk pompa och ståt?

    Den där rojalistiska drömmen om en stark ledare, en kung, en führer är inget annat än romantisk fascism. Det hör inte hemma i vårt moderna samhälle...Grrr...

    Dessutom borde det vara en rojalistisk skam att vi hyllar en fransk kung vid tronen och inte en svensk. Vi "valde" inte Bernadotte, han tillsattes av Napoleon. Att påstå annat är att ha gått på historisk propaganda.

    /DNME
    1:e Bataljonsbefäl Anarkistiska Revolutionsgardet

    SvaraRadera
  4. Försvarsmakten behöver sin statchef och dennes familj långt mer än vad ätten Bernadotte behöver någon av rikets alla myndigheter.

    Bröllopsparet är bröllopsdagens huvudpersoner. Ingen och inget tillåts vanligen att ta fokus från de lyckliga tu.

    Det är glädjande, men likväl värt att notera, att gästerna i enlighet med inbjudningskorten är tillåtna att äta bröllopsmiddagen och beträda balen i militär högtidsdräkt.

    - Kommer gästande kronprinsar att ta seden dit de kommit och till kvällen på slottet klä sig i civil högtidsdräkt?

    - Kommer Hans Majestät Konungen att bära amiralsuniform?

    SvaraRadera
  5. ja HM K komemr självklart ha det , de övriga vet jag inget om.

    Förstår era bekymmer Herr CI, vid detta laget vet du att jag stöder eder i det mesta men HM K vilja är även den viktig. Dock ska vi ej degradera oss men jag följer Konungen och han räknar helhjärtat med vårt stöd, du som en av hans officerare bör väl förstå det? Inte kan du svara att du kämpar enbart för riket utan Kungen?


    Folket vill ha en monarki, Försvarets officerare ska självklart vara Kungen trogen, de är ju förböveln Kungens officerare.

    Gud Bevare Konungen
    // Förste Sergeanten

    SvaraRadera
  6. Vilket svammel. Kungen aer, med raetta, genom grundlagen degraderad till moetesoeppnare foer de raetta styrande, naemligen medborgarnas valda foeretraedare. I en modern stat finns ingen plats foer en historisk relik.

    Moderna statsbildningar med boerjan paa USA har laatit medborgarna vaelja sina hoegsta foeretraadare. Laat oss blicka framaat och strunta i att anvaenda statens foersvarare som naagra kiruber foer resterna av ett historiskt foertryck.

    Kungens officer, vilket skaamt. Jag aar medborgarnas officer.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  7. I och med att Viktoria gifter sig med en vanlig svensson så har det svenska kungadömet i mina ögon själv inlett avvecklingen av detsamma. Antingen är man adlig med allt vad det innebär, t ex upprätthåller adelsskapet, eller så lägger vi ner monarkin helt och hållet. Viktoria och Westlings barn kommer "bara" att vara kvartsadliga. Snudd på vilken familj som helst alltså.

    @ 1:e serg: Att man pratar om att man tjänstgör för kungen, kungens mat och lön etc innebär inte att man tjänstgör för honom. Lyssna på J.K

    Jag är för monarkin, men då skall monarkin leva efter sina regler.

    Lt Stefan S

    SvaraRadera
  8. Löjtnant Stefan S samt J.K jag är en soldat som tjänar HM K samt riket.

    Man tjänstgör såklart för det system han företräder, monarkin och han är ju då de facto den symbol man tjänar.

    Inom FM går rojalisterna ( jag m fl) isär från övriga. Kungen bör bli formell ÖB igen.

    Jag tror inte på officerare som är enbart för insatser och är icke rojalistiska.

    Se på Brittiska Försvaret tex.

    // Förste Sergeanten

    SvaraRadera
  9. Du förste sergeanten:

    Jag är republikan och officer. Har du något problem med det eller?

    SvaraRadera
  10. Tycker att gör du ditt job i övrigt som en vän av det riktiga försvaret, dvs vi som tror på ett krig emot riket, Nej då ser jag bara dig som en vilsen själ .

    Är du helt för den nya inriktningen och republikan har du ej förstått den innebörd det innebär.

    Jag är präst men tror ej på det gudomliga, har ni problem med det?

    Jag kommer aldrg sluta öva mina soldater i lojalitet emot kung och fosterland, dvs för det stora kriget i närområdet.

    // Förste Sergeanten

    SvaraRadera
  11. Förste Sergeanten,

    du får inte röka på så innan du skriver dina inlägg. Både stavning, meningsbyggnad och innehåll blir så snurrigt. Men mycket underhållande - det kanske är det som är avsikten?

    Old School

    SvaraRadera
  12. Även Förste Sergeanten kommer att bli vuxen tids nog och kanske ta sitt arbete på allvar. Med sådan retorik och ideologiska grundvalar, så kan man bli lite orolig om det vore en kompanichef eller högre som uttalade sig, men soldater och plutonsbefäl må förlåtas sin ungdomliga entusiasm och sitt behov av en enkel och vacker världsbild. Med ålder följer inte bara vishet utan också en acceptans av verklighetens mer komplexa aspekter. När hela nationer tänker som Förste Sergeanten då har vi en stark nationell samling för att gå till krig kring ideologi och trossatser, t.ex. utrota alla djävulsavkommor i grannbyn (typ Jugoslavien). Människor med denna förenklade världsbild är ideala rekryter för både goda och onda avsikter. Som tur är, så brukar de flesta växa upp och inse att verkligheten är inte så enkel, så även Förste Seargeanten med säkerhet. Han lever i ett samhälle med hög nivå av allmänbildning och verkar i en organisation med gott omdöme och kamratskap.

    SvaraRadera
  13. Att kalla FM en organisation med gott omdöme och kamratskap är lite skrattretande. En del av officerskåren likväl en del av Kungl Krigsvetenskapsakademin håller med mig om det mesta, ialla fall när de ej står framför trupp. Varför ska jag träna folk att ej slåss emot en reguljär fiende? Ska vi vara i afganistan förevigt?

    Jag lär som mina befäl lärt mig, punkt! Det är ingen slump att personalen som varit huvudansvariga för de mera detaljerade cermoniella händelserna är också rojalister och anser Flottan trots att FM är en myndighet som kungl och säger även på övn Royal Swedish Navy. Att Flygvapnet och en del armeförband förlorat sin kungl glans är ju tragiskt, det har ju såklart speglat vår tramsiga syn på Försvarsmakten.

    // Förste Sergeanten

    SvaraRadera
  14. @1:e Serg: Vi får ta oss en Gin & Tonic någon dag på Raffles veranda och prata om bättre tider.

    http://www.youtube.com/watch?v=nLJ8ILIE780&feature=related

    SvaraRadera
  15. Om Herr CI inte är sarkastisk vilket jag förutsätter så skulle det vara ytterst treligt, hehe. Allt var ej bättre förr men det är sämmre nu!
    Som Rojalist, kunglig officer som du är så hoppas jag du förstår min plus en del andras i Kungl Krisvetenskapas akademin tex åsikter emot insats ivrarna. Man glömmer bort det arv vi ska förvalta. Man strider väl för Kung och fosterland, inte för Kolonialpolis och Riksdagen, då de tyvärr inte alltid vet bäst.
    Ja, man har rätt att ifrågasätta lojaliteten mot Kungen, Symbolen för Sveriges arv, tradition och själ.
    //Förste Sergeanten

    SvaraRadera
  16. @1:e Serg.Jag är aldrig sarkastisk, möjligtvis ibland en smula ironisk :-)

    SvaraRadera
  17. Bra jag antar du håller hyfsat med mig då, dina kollegor verkar leva i "släpp fångarna loss det är vår " värld, dvs liberalt och icke traditionsenlig värld. Kungen bör bli formell ÖB igen, håller du med?

    Jag talar som egenskap av befäl, av rojalist, med insyn i försvarsindustrin. Världen går framåt ja, men måste allt det gamla bort?

    När officerare börjar glömma sitt arv, vad finns det då kvar?

    Du med dina kollegor på HKV, likväl övriga på denna blogg, måste förstå tradition är vår själ, annars kan ni ge upp förbandsfanorna , ge dem till kungen så känns det kanske bättre i det nya FM.

    Arvet Förpliktigar!
    // Förste Sergeanten

    SvaraRadera
  18. @ Förste Sergeanten

    Urk, lika mossigt som Wickboms inlägg på Strategi & Krigskonst.

    Om du inte kan ställa upp på det som jobbet i verkligheten handlar om, och det definierar inte du utan uppdrags- och arbetsgivaren svenska staten, så bör du omvärdera ditt yrkesval. Må vara att svenska "armén" idag numerärt i praktiken inte är mer än en högvakt, men de förband som inte vaktar slottet i historiska kläder förväntas trots allt ha andra drivkrafter och motiv för sitt arbete. Rätt eller fel, så är är jobbeskrivningen. Jag rekommenderar att du söker dig till högvakten där din profil kanske passar som hand i handske. I övrigt föreslår jag att du startar en egen blogg där du fritt kan samla andra förvirrade själar kring att hylla fanan och Konungen och lämna denna med flera andra seriösa bloggar till de något mer nyanserade debattörerna. Du bör dock fortsätta läsa, för uppenbarligen har du mycket att lära än. Om syftet med dina inlägg är att sänka trovärdigheten för officerskåren och den seriösa försvarsdebatten i bloggvärlden, så ska du fortsätta med dina inlägg. Vem vet, kanske är du och Japan-Malin anställda av dem som besväras mest av att bloggarna tas på allvar? Hade vi levt på den gamla goda tiden och jag hade varit din kompanichef, så kan jag lova att jag hade kallat in dig på kompaniexpeditionen för en rejäl avhyvling med påföljande latrintjänst. Ja, kanske var det bättre förr i alla fall...

    SvaraRadera
  19. Vad är Jobbeskrivningen? vad exakt syftar du på, Insatsförsvar, 68 våg eller kanske det moderna Sverige?

    Det handlar ej om att bära historiska kläder utan att vara stolt för sitt arv, fira segrar och minnas slag.

    Att Kungen är likt de Tre kronorna en symbol för Riket kan man ej komma ifrån. Mina soldater får utöver sin militära utb även en dos rojalism, patriotism och historia kunskap.

    Jag har ej tid för att skriva en egen blogg men komemr gärna skriva gästinlägg på CI, Wiseman om de herrarna finner det jag skriver om godkänt.

    Ang Wickebom så förtjänar han respekt likamycket som en soldat från afganistan, hans kunskap äro icke att glömma.

    Insatsförsvar betyder inte mindre utan högre ambitionsnivå, dvs vi skulle bibehållt ett numrär på 200.000 man , och haft 3000 man i US.

    Nej vad vi besväras av är nått helt annat, jag hade med glädje gjort min latrintjänst eftersom jag står för det jag säger, både här, på mäss, bland trupp etc

    // Förste Sergeanten som lustigt nog ska städa badrummet;)

    SvaraRadera
  20. Glöm inte att anställda sjömän ur insatsförbandet 41.Korvettdivisionen skall ro Vasaorden. Enligt uppgifter på fd mil.se så består korvettdivisionen av 2 korvetter tyg Göteborg med en besättning vardera på 22 officerare och 18 sjömän. Av dessa så är alltså 4 officerare och 29 sjömän under nio (9!) veckor avdelade för roddträning. De nästan 12 000 mantimmar som läggs på det måste ju märkas på förbandet. Hinner de alls öva sin huvuduppgift?
    Det måste ju funnits alternativ till att ta folk ur förbandet? Visstidsanställda med rodd som huvuduppgift? Vpl (de finns ju kvar än t.o.m. i Flottan)?

    http://www.forsvarsmakten.se/sv/Forband-och-formagor/Forband/Fjarde-sjostridsflottiljen-4-sjostridsflj/Nyheter/Roddare-tranar-i-Stockholm-infor-kungligt-brollop/


    Slutligen vill jag bara säga att jag är för FM insatser den 19 juni, men mot att FM betalar hela kalaset själv.

    SvaraRadera
  21. Jag satt just och läste Södermalmsnytt. Där var det ett reportage om Helena Petterssons flaggbutik. Hon har just fått hedersuppdraget att tillverka flaggan som ska bäras på Vasaorden under kronprinsessans bröllop. En detalk i artikeln slog mig.

    "Hon säger att siden egentligen inte är ett så bra material.
    - Det drar ihop sig om det kommer vatten på det. Egentligen är det bättre med en blandning av bomull och polyester, som det brukar vara i fanor. Men det är försvaret som beställt flaggan och de vill absolut ha den i siden. Vi får bara hoppas att det inte regnar den 19 juni."

    Har vi hört det förr. Försvarsmakten kan som vanligt inte göra en kravspecifikation som är anpassad efter verkligheten. Men vi får göra som vi oftast gör och hoppas på sol!

    SvaraRadera
  22. @ CI.
    Skulle det nu bli så att flaggan krymper ihop till en liten vimpel så är det inte den det är fel på. I sann försvarmaktsanda är det givetvis fel väder.
    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  23. Man lyckas inte ens beställa en flagga. Jag ger snart upp....

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  24. Krymper till vimpel= Smalare men vassare;)

    Ja, jag funderar på om man kommer vilja visa sin nuna där den dagen , när FM skämmer ut sig, för nuförtiden verkar man ej klara av nått.

    // Förste Sergeanten

    SvaraRadera
  25. Länge leve konungen! Mina hjärtliga gratulationer till kronprinsessans komande bröllop!

    Rojalist till sista andetaget!

    SvaraRadera
  26. SVENSK ÄKERHETSPOLITIK !.
    Till Chefsingengören.
    Sverige före - under - efter 3e Världskriget.

    Läs alla kommentarer i länkarna och begrunda -

    http://frekar06.eu/?p=1596015#comment-7203

    Arne Strand.

    SvaraRadera