Utomlands så ser officerar ut som påfåglar med allt guld dom har belamrat sina uniformer med. I Sverige har vi varit betydligt mer restriktiva. Detta har fått konsekvensen att när vi arbetar internationellt så får man en del konstiga sneglingar på uniformen då man nästan anses som inkompetent eftersom man bevisligen aldrig har belönats med något.
SSG fick utstå en hel del kritik när dom designade en vinge att bära på uniformen. "Varför ha något som tydligt identifierar en som medlem av SSG när detta ska vara hemligt?". Personligen så tycker jag att utbildningstecken är bra så länge man får kämpa för att få dom. Att Försvarsmakten nu funderar på att återinföra de gamla facktecknen tycker jag är utmärkt. Det är ett bra sätt att återfå stoltheten över att vara yrkesskicklig och kommer nog i framtiden framför allt att bäras av specialisterna.
Personligen bär jag mitt flygförarmärke m/36 med stolthet. Den visar att jag har klarat av en lång och tuff utbildning. Jag bär även mina lila gradbeteckningar för att visa att jag har en civilingenjörsutbildning och tillhör Flygingenjörskåren (även om man får stå ut med visst spott och spe för detta). Dock så vägrar jag att bära Försvarsmaktsingenjörsmärket. Detta märke har för mig ingen betydelse och jag är inte särskilt stolt över att bära det. Det var bara ett sätt för HKV att försöka utplåna Armé-, Marin- och Flygingenjörskårerna.
I USA har man t.o.m. infört ett utbildningstecken för "nördarna" som sitter inlåsta djupt nere i Pentagons källare och sysslar med Cyberkrigföring. Tidningen Wired förkastar dock designen och utmanar läsarna till att ta fram ett bättre alternativ. Kanske något för MUST och FRA?
Det utbildningstecken som jag dock snarast skulle vilja återinföra är flygskyttmärke m/40. Med införandet av skyttar på våra helikoptrar är det dags att börja dela ut ett tecken som inte tilldelats sedan VK2. Flygskyttutbildningen kommer att systematiseras de närmaste åren och man funderar t.o.m. att införa simulatorer för att träna personalen.
Sedan borde vi ta oss en funderare på operatörer i ASC 890. Ska dom bara tilldelas flygarmärke m/76, eller ska vi göra som man gör internationellt och ta fram ett tecken för flygande stridsledning (kanske återanvända flygsignalistmärke m/40)? Detta vore kanske ett sätt att höja statusen på STRIL personalen efter allt debackel om nedläggningar av stridsledningscentraler? Jag skulle även vilja att man börjar utbilda nya navigatörer/systemoperatörer för baksits 39D. Givetvis ska dessa förses med flygnavigatörmärke m/40.
Det känns skönt att FV återgår till gamla beprövade system i stället för fadäsen med baskern som jag hoppas att det finns någon på HKV som skäms över!
fredag 30 april 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
I huvudsak håller jag med dig, men på senare år har det tillkommit allt möjligt skrot även till de svenska uniformerna, där det värsta exemplet måste vara alla nedläggningsmedaljer. Medalj.nu har listat 615 olika svenska medaljer med bärandetillstånd.
SvaraRaderaFörsvarsmaktsingenjörsmärket (vilket namn!) är väl det gamla för arméingenjörer? Det verkar ju lite överflödigt för marinen och flygvapnet som har sina lila ränder. FV hade tidigare ett bra system med den lila randen. Underbefäl = flygmekaniker, underofficer = flygtekniker, officer = flygingenjör. Samma system fanns ju även inom sjukvård.
MUST borde väl bära specialutbildningtecken för und-/säkpersonal och FRA för telekrigsutbildning (förövrigt riktigt fult märke)?
Instämmer när det gäller flygmärken. När det började bli aktuellt med flygskyttar ställde jag frågan till den som då ansvarade för märken. De visste inte ens vad flygskyttmärke m/40 var för något!
Tydligen ska det vara på gång med nya facktecken (som flygmärkena blivit "degraderade" till) för alla i FV. Men det har jag hört i nästan 10 års tid nu. Enligt de senaste bestämmelserna verkar vissa märken vara i brons vilket är lite lustigt, flygmärken för värnpliktig personal var ju i silver. Fast egentligen ser jag ingen anledning att göra två versioner av samma märke.
Det fåtal VSO som utbildats på 39B/D fick navigatörsvingen.
Basker är oftast frivilligt, men det är nog ingen som hellre skulle gå högvakt med glasfiberpottan på skallen. Fast m/30 med ridstövlar hade ju varit något.
Det är skillnad mellan utbildningstecken och facktecken. De gamla fältflygarna, liksom tekniker, truppare och strilare hade facktecken på axelklaffarna. Utbildningstecken är just flygförarmärke m/36, FJS-örnen och kustjägarnas gaffel.
SvaraRaderaDet finns för övrigt en fastställd hierarki vilket märke som har högst status. Där kommer flygförarvingen m/36 som nummer ett och FJS örn som nummer två, vilket kustjägarna naturligstvis inte gillar. Armeflygförarmärket kommer nedanför och därefter marinflygförarmärket. De sistnämndas inbördes ordning är jag dock osäker på.
Nedläggningsmedaljer har jag personligen mycket svårt för. Det kan bli ganska lustigt om en svensk officer som varit med om många nedläggningar samspråkar med en amerikansk med 6 missioner och börjar jämföra sina medaljer.
SvaraRaderaUndrar vad vi skulle få den svenska motsvarigheten till Purple Heart för? Dålig mage på grund av allt kaffedrickande? :-)
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRadera@Borneo
SvaraRaderaDet var länge sedan det. I flygvapnets gamla uniformsreglemente från 90-talet var flygarmärken en egen kategori, i den första FM-gemensamma var de specialutbildningstecken, men sedan 2003 är de facktecken. Den lila randen för flygingenjörer, liksom FM-ingenjörsmärket, är också ett facktecken.
Enligt nuvarande bestämmelser (uniformsbestämmelser 2009) är flygförarmärket ett facktecken som alla andra och örnen ett utbildningstecken. Örnen bärs på vänster bröstficka så flygförare med bakgrund på FJS kan bära båda. Däremot bärs kustjägarnas treudd (specialutbildningstecken) på samma plats som vingarna så där blir det en konflikt. Vid en GFU-examen för några år sedan kunde man se att någon flyttat sin treudd dit släpspännena ska sitta.
Enligt protokollavdelningen, eller om det var Braunstein, finns det ingen som helst rangordning bland utbildningstecken utan det är helt upp till bäraren att avgöra vad man vill ha på sig, men bara ett märke på varje plats.
Som allting annat som ändras hela tiden i FM så blir det bara rörigt.
SvaraRaderaOm flygförarmärket är ett facktecken så borde ju flygeleverna bära det från första dagen på GFU.
Jag är inte så gammal men i det här fallet var det bätte för, anser jag.
Att det var bättre när flygmärken var en helt egen kategori (eller specialutbildningstecken) håller jag helt och hållet med om.
SvaraRaderaAtt skapa en formell hierarki för utbildningstecken är bara löjligt. Det visar sig ändå ganska snabbt hur folk prioriterar. Flera var ju så stolta över sina silvervingar att de inte bytte till guld när de senare fick chansen.
@Borneo
SvaraRaderaJag tror att du har vänt pappret fel när du skulle skriva av den fastställda statushierarkin!
Hednest
Jag tycker att vi diarieför Borneos lista och fastställer ordningen en gång för alla... :-)
SvaraRaderaAtt grabbar alltid skall uppväga ett svagt självförteoende med olika symboler. Man kan utläsa kollektivets identitetsbehov utav storleken på symbolerna. Stolt kan du vara utan att vissa det, även i din lilla värld.
SvaraRadera@Borneo
SvaraRaderaDu kan med säkerhet vända på ordningen mellan Marin- och Arméförarvingen i alla fall.
men hur blir det med utbildningstecken i fallskärmstjänst nu när und och de luftburna skall få detta att ingå i sin ordinarie utbildning
SvaraRadera