lördag 17 april 2010

Ashes to Ashes, Dust to Dust (uppdaterad)

Jag lider en smula med de resenärer som nu sitter fast lite här och där över Europa. Det man kan börja fundera över är varför vi egentligen stoppar flygtrafiken? Svaret är helt enkelt att vi inte vet exakt vad som händer när flygplan utsätts för aska. Det enda vi vet är att när man flyger igenom områden med höga koncentrationer så riskeras stora skador. Men vi vet inte hur höga dessa koncentrationer ska vara, eller vilka skadorna blir i olika koncentrationer. Därför så tar luftfartsmyndigheterna det säkra före det osäkra och ställer all flygning trots att marginalerna med all sannolikhet är mycket stora.

Att flytta om flygtrafiken till lägre höjder där koncentrationen är betydligt lägre är mer eller mindre omöjligt.

- Det skulle bli helt andra resetider, vilket innebär att alla flygtidstabeller på alla flygplatser måste skrivas om. För dom som har läst optimeringslära så vet ni hur svårt det är att få till en sådan optimal planering. Nu för tiden bygger den mest på erfarenhet från många års flygtrafik.

- Luftrumen på lägre höjder är betydligt mer komplicerade att flyga igenom eftersom dom består av zoner kring flygplatser och städer där det krävs mycket exakt ledning av flygtrafiken. Luftlederna som sker på högre höjd är med dagens GPS-navigering mer eller mindre spikraka och uppdelade i massor av höjdsegment.

- Det skulle koncentrera för många flygplan inom samma område med betydligt ökad risk för kollissioner.

- Bränsleförbrukningarna skulle öka betydligt beroende på tätare atmosfär och krångligare flygning med kortare räckvidd eller ett mindre antal passagerare ombord. Flygbolagens beräkningar för hur bränsle/passagerare/bagage optimeras för olika sträckor skulle inte längre stämma och dom skulle få ta till stora extra marginaler med bränsle ombord, vilket ytterligare minskar lönsamheten. Med tanke på hur dåligt det går för flygbolagen just nu så har dom inte råd med dessa extra kostnader.

Sammanfattningsvis, även med dagens superdatorer så skulle en även temporär ändring av flygtrafiken vara mer eller mindre omöjlig att genomföra.

Jag undrar också vad finska flygvapnet gjorde med sina F-18? Tittar man närmare på bilderna så är det rejäla slitskador, vilket tyder på att dom varit inne i områden med hög koncentration på askan. Svenska Flygvapnet var betydligt snabbare med att stoppa flygningarna än finnarna. Detta är en intressant exempel på skillnaden i våra analyser och säkerhetsmarginaler. SISU eller oförsiktighet? Trevligt dock att se att finnarna vågar testa gränserna ibland...

Five of the air force’s Hornets were involved in a training exercise on the morning of 15 April, just hours before the imposition of airspace restrictions due to the ash cloud spreading from a major volcanic eruption in Iceland.

Det man kan fundera på är hur beroende vi är av flygtrafiken i världen? Många "miljöputtar" vill att vi ska förbjuda flyg och i stället satsa på tåg, sjötransporter m.m. Men resultatet ser vi just nu. Det finns inte tillräckligt med kapacitet att sätta in fler tåg på järnvägarna. Transporttiderna tar dessutom på tok för lång tid och skulle t.ex. omöjliggöra täta samarbeten mellan olika underleverantörer och då skulle vi vara tillbaka till en dyr och oeffektiv produktion. Flygbolagen och övriga industrin blöder för tillfället och det ironiska är att det pekar på hur utsatta vi trots allt är för naturens nyck.

Enligt Henrik Littorin på Swedavia, före detta Luftfartsverket, så handlar det om dagliga företagsfrakter per flyg ut ur Sverige på runt 500 miljoner kronor. Lika mycket beräknas komma in i landet.

– Svenskt näringsliv arbetar med mycket korta ledtider för sina insatsvaror och reservdelar. Dessa just-in-timeleveranser gör att de är oerhört beroende av att transporterna fungerar dagligen, säger Henrik Littorin till DN.se


En annan fundering är vad vi har för resurser i Sverige för att genomföra mätningar av luften? Den enda resurs som finns i "Flygvapnet" är veteranflygets J 32B Lansen på F7 som kan utrustas med mätsonder för radiakmätning. Dom användes bl.a. efter Tjernobylkatastrofen. Dags för att ta fram en efterträdare? Möjligtvis har Rymdbolaget på Esrange resurser i form av mätballonger som används vi Norrskensstudierna.

Flygexperter anser att kolvmotorer är betydligt enklare att skydda mot denna typ av partiklar. Detta är något att ha i baktanken när vi funderar på våra transportresurser i framtiden. Att bara lita på C-17 eller att hyra in civila transportflygplan innebär vissa restriktioner. Transportflygplan som C-130J eller A400M har sina fördelar då motorerna kan utrustas med partikelfilter.

Hmmm.. Undrar om våra HKP 10B skulle fungera i denna miljö? Dom är trots allt försedda med partikelfilter som ska skydda motorer och elektronik mot sand, vilket är precis vad vulkanaska egentligen är. Allt ambulansflyg är stoppat. Kanske Flygvapnet nu äntligen kan hjälpa till, då våra HKP10B trots allt är utrustade för just MEDEVAC? Detta skulle vara ett bra bevis på hur FM kan ge bra stöd med speciella resurser som de civila operatörerna helt enkelt inte har tillgång till!

P.S: Man vet dessutom inte vem som ropade "Vargen kommer!"



Uppdaterad 10-04-17, 14:50
Nu plockas resenärer hem med buss genom Europa.

För Fritidsresors strandade resenärer på Mallorca, Cypern och i Egypten är planerna just nu att försöka flyga dem till Aten redan i kväll och därefter ta dem vidare genom Europa med buss.

- Det blir en tuff resa, två dygn i värsta fall, men det är det enda alternativet, säger informationsdirektör Lottie Knutson, som betonar att planerna kan ändras.

Grundprincipen är att de som varit strandade längst kommer att få hjälp först.


P.S: Är det ingen som kan anställa Lottie Knutsson till Försvarsmakten? Vi skulle behöva någon som kan det här med information och logistik. Jag är oerhört imponerad av henne allt sedan Tsunamikatastrofen. Jag misstänker dock att Fritidsresor är vettiga nog att betala kompetenta medarbetare höga löner, så FM har nog inte råd med ens ett försök till värvning. Vi är bra på reklam, men när det kommer till kritan att belöna våra anställda så är det sämre.

Uppdaterad 10-04-18, 08:29
KLM och Lufthansa har testat att flyga flygplan över Tyskland och inspektera motorerna. Inga skador! Det gör att man kan transportera flygplan från punkt A till punkt B mellan åtminstone Frankfurt och München, men vågar man ta med passagerare och vågar man flyga över andra områden? Flygbolagen är givetvis desperata att komma igång med trafiken, men man vet samtidigt att skulle något hända så kommer flygstoppet att vara ännu längre.

Lufthansa har provflugit tio plan på både 3 000 och 8 000 meters höjd mellan Frankfurt och München, sade en talesman för bolaget:

- Alla planen har undersökts och det blev inga skador på vindrutorna eller flygplanskropparna och motorerna har inte påverkats.


Miljönissarna tar givetvis upp att man minskar koldioxidutsläppet i atmosfären på att flygtrafiken ställs, men hur är det med de alternativa färdmedlen. Buss genom Europa och taxi från Oslo till Bryssel låter inte som några direkt rena alternativ de heller? Flyg spyr ut koldioxid, det är helt klart, men per passagerare och kilometer transportsträcka så ligger flygtrafiken med moderna flygplan bra till.

Uppdaterad 10-04-18, 09:55
Ingen vet hur spridningen av vulkanaska ser ut i Svenskt luftrum. Därmed så ligger vi helt i händerna på internationella mätningar. Engelsmännen har tagit saken i egna händer och genomfört mätningar.

Ett bevis på problemet är det forskarflyg som igår i flera timmar flög i brittiskt luftrum. Forskarna hittade tre lager med aska: ett med större partiklar på 8 000 fot, ett på 6 500 fot med svavelpartiklar och ett med mindre partiklar lägre ner.

Planets vanliga instrument, som väderradar och stormscope, upptäckte dock inte askan, utan det krävdes specialinstrument för att göra det.


Om man nu inte vill riskera flyg, varför inte använda UAV? Om det någon gång skulle vara enkelt att skicka upp ett par UAV så är det just nu då luftrummet är fritt från allt annat som det går att kollidera med. Enda problemet är nog att de flesta mindre UAV modeller (inklusive Ugglan) har ganska så begränsad höjdprestanda. Vi skulle behöva mätningar upp till ca 15.000 meters höjd.

Tittar man på de senaste kartorna borde luftrummet i norra Sverige kunna öppnas, men var ska dom i så fall flyga?

Uppdaterad 10-04-18, 13:30
En luftkorridor har öppnats för flygtrafik till Kiruna. Det fältet tar dock inte ner särskilt stora maskiner.

Korridoren går från Nordnorge in över svenskt luftrum till Kiruna.

- Under tidig morgon har ett plan tagits in från Nordamerika den här vägen. Det rör sig om en mindre kärra, en företagskärra, säger Selling.

Övrigt svenskt luftrum är fortsatt stängt, och enligt prognosen kommer det att vara stängt under resten av dagen och den kommande natten.


1976 landade en rysk Mig-25 i Japan. Det var den ryske avhopparen Victor Bolenko som tog det snabbaste flyktmedlet som han hade tillgängligt. Amerikanarna plockade givetvis isär flygplanet i atomer och hittade en hel del intressanta saker. En av de aspekter som man först skrattade åt var den ålderdomliga elektroniken bestående bl.a. av rör i stället för transistorer. När man vid senare analys kom på att detta var delvis avsiktligt av ryssarna då flygplanet var i stort sett okänsligt för den EMP som uppstår vid en atombombssprängning så fastnade skrattet i halsen.

Det i bör lära oss av den här historien är att vi bör ha en Försvarsmakt som kan agera i olika typer av miljöer. Just liknande händelser borde vi kunna ställa upp, men vi ställer vår flygverksamhet baserat på exakt samma analyser som de civila företagen. Dom måste tänka på sina passagerare och eventuella stämningar om något skulle hända. Vi borde tänka på vår säkerhetspolitiska förmåga att i alla väder kunna försvara vårt land och ställa upp för det civila samhället. Mer robust utrustning krävs alltså. Med tanke på operationsmiljöerna i t.ex. Afghanistan så är partikelfilter något som borde finnas på alla flygplan och helikoptrar och inte som nu enbart ett fåtal.

Uppdaterad 10-04-18, 23:01
Kritiken växer nu mot att Sverige inte genomför några mätningar av vulkanaska i luftrummet. Varför inte använda våra J32, alternativt Nyge Air om dom har någon lämplig kapsel i beredskap. Finnarna har genomfört mätningar med sina Hawk. vad har dom fått för resultat?

I dag bygger flygstoppet till stor del på satellitbilder och datorsimuleringar. Det gör att inte heller Met Office i London, på vars uppgifter LFV grundar sina beslut, faktiskt inte vet hur mycket aska som finns ovanför Sverige och andra länder. Inte heller de har nämligen gjort några mätningar.

– Vi förlitar oss på satellitbilder, men självklart har vi inte varit i Sverige och mätt hur hög halten är där. Det handlar om uppskattningar, säger Helen Chivers, senior press officer, till SvD.se.


Uppdaterad 10-04-20, 06:59
Nu börjar äntligen flygplanstillverkarna reagera!

Flygmotortillverkare, bland dem amerikanska General Electrics, och ansvariga myndigheter undersöker möjligheterna att fastställa gränsvärden för säker flygtrafik i områden med utsläpp av vulkanaska, skriver nyhetsbyrån Reuters.

GE tillverkar F404 motorn som sitter i bl.a. Gripen. Jag hoppas att dom snabbt kan nyttja data från de finska flygningarna. Vi kommer nämligen att få leva med aska i atmosfären att bra tag framöver så att bara gräva ner huvudet i sanden och låtsas om att det blir bra om några dagar är korkat.

22 kommentarer:

  1. Det är väl starkt (men dyrt) av finnarna att göra lite truppförsök för att påvisa vad som kan hända.

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde en liknande sak när jag en gång i tiden skulle visa vådan av att springa omkring med en osäkrad K-pist m/45B. Laddade med lös ammunition och sedan tjongade jag kolven i bordet framför min pluton. Skottet gick av som tänkt, men med följden att bordet sprack...

    SvaraRadera
  3. Enligt vad jag har hört så är det inte bara vetaranflygs J32:or som kan utrustas för att göra mätningar. Även Nyges Learjet har balkar som kan bära mätutrusningen. Nu påverkas väl även dessa jetmotorer av vulkanaska...

    Det finns andra veteranflygorganisationer som också vill få verksamheten sponsrad.

    -- MFI

    SvaraRadera
  4. @MFI: Hmmm... Biltemas Spitfire och Mustanger kanske förtjänar en smula sponsring? :-)

    SvaraRadera
  5. Jag vet inte om helikopterfiltren skulle vara tillräckliga. Om jag förstått det rätt från nyheterna är kornen så pass fina att inte äns operationsmasker är täta nog.
    Vet du om filtren i motorerna är tillräckliga?

    Mattias

    SvaraRadera
  6. @Mattias: Filtren kan inte vara helt täta då det skulle förstöra luftflödet till motorerna. Frågan är bara hur det fina dammet som går igenom skulle skada motorn?

    Antagligen täpper det i första hand igen tryck och tempertursensorer och kan då påverka regleringen av motorn. I andra hand så täpper det igen kylkanaler i kompressor och turbin.

    SvaraRadera
  7. Det finns två aspekter på detta "flygstopp" det ena är riskhanteringen, vad jag vet har aldrig något flygplan störtat på grund av vulkanaska de senaste 40 åren, och då inte heller några döda. Hur många kommer nu att dö i olika olyckor på vägarna i bilar och bussar, om man nu ska bussa resenärer från Grekland till Sverige.
    Det andra visar på den ökande komplexiteten i samhället som vid en viss punkt inte ger mer nytta för ökande regleringar utan det blir kontra produktivt.
    Det finns en bra artikel om detta här Peak civilisation

    SvaraRadera
  8. @Bengt: Helt rätt. Tyvärr så lider vi människor av den gamla liknelsen om att stoppa en groda i kokande vatten. Gradvisa effekter ser vi inte. D.v.s. en massa enstaka trafikolyckor går onoterat i pressen, medan en gigantisk flygplansolycka får stora rubriker.

    Varje år dör det ungefär lika många människor i trafiken i USA än det dog amerikanska soldater under Vietnamkriget eller VK1.

    http://www-fars.nhtsa.dot.gov/Main/index.aspx

    http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_casualties_of_war

    SvaraRadera
  9. @Chefsingenjören
    Enligt någon redaktör från Flight International som jag såg på BBC i morse så skadar dammet kompressorstegen genom att blästra dem, smälter i förbränningskammaren och stelnar slutligen i små droppar i turbinstegen.

    Det ska tydligen vara omöjligt att renovera motorerna utan de behöver bytas.

    SvaraRadera
  10. @Forsno: Det stämmer. Men det krävs koncentration för detta. Vi flyger trots allt omkring i Irak och Afghanistan där det finns sand som blästrar motorerna på samma sätt. Jag har sett en del fina bilder på helikoptrar i Irak. Vi pratar inte lite smågrus, utan centimetervis med sand i kabinen och att motorerna överhettas då skrovet fyllts med flera hundra kilo sand som skapar övervikt.

    Någonstans finns en acceptabel gräns som givetvis ger mer underhåll, men ger möjlighet för flygbolagen att flyga och tjäna pengar. Dom får helt enkelt öka priset ett par kronor för varje biljett för att täcka de extra underhållskostnaderna. Jag tror turisterna i världen just nu är ganska så less på tåg- och busstransporter.

    SvaraRadera
  11. Ett säkrare samhälle i en föränderlig värld...

    Mot bakgrund av att geologerna i Uppsala sedan länge prognosticerat den föraning av Ragnarök, vars konsekvenser vårt samhälle nu har sådan uppenbar och besvärande oförmåga att hantera, är det inte utan att vän av ordning frågar sig varför det i vårbudgeten inte avdelats medel för anskaffning av C-130J med partikelseparatorer.

    Behovet av en användbar, kompetent och för ändamålet dimensionerad och utrustad nationell transportflygorganisation torde rimligen, mot bakgrund av rådande läge, för var och en framstå som självklart.

    Vad sysslar egentligen våra folkvalda med?

    SvaraRadera
  12. Jag är övertygad om att trafiken snart kommer att återgå till nära normalläge. Då med bättre mätning av utbredningen(anpassade väderballonger) och undvikande av de lager där askan är tätare, samt tätare inspektioner/underhåll. Självfallet kommer man inte att flyga in i täta lager, vilket varit fallet när tillbud skett.
    Alternativet att inställa flyget över Europa under flera år är otänkbart. En vulkan kan utan vidare hålla på 1-3år och grannvulkanen på Island är ännu större.

    SvaraRadera
  13. Även HKP 15 ska utrustas med partikelfilter.

    http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20dokument/Publikationer/Informationsmaterial/PROTEC/Protec_nr2_09.pdf

    Vi har i FM tre stycken HKP 10B (planerad insats ISAF 2011-2012) och två HKP 10D (träning).

    Jag satt och tittade i Transportstyrelsens lista över godkända modifieringar på svenska luftfartyg, men hittade bara en helikoptertyp med partikelseparator. (Militära luftfartyg listas inte)

    http://www.transportstyrelsen.se/Global/Luftfart/Tillverkning_och_underhall/TU_20060616.pdf

    Sterner Aero säljer följande modifiering till Bell helikoptrar som troligtvis liknar den som utförs på HKP 10B.

    http://www.helitrade.com/centrisep.pdf

    http://www.pall.com/Aerospace_50434.asp

    http://www.pall.com/Aerospace_50467.asp

    http://www.pall.com/pdf/AECNLENb_-_Centrisep_Brochure.pdf

    Tittar man på den här reklambroschyren ska Centrisep ta bort 96,5% av 200 um partiklar och 95% av 30 um partiklar.

    http://www.pall.com/pdf/Intro_to_Helicopter_Engine_Inlet_Protection.pdf

    Tittar man sedan på hur spridningen av vulkanisk aska ser ut så kan man kanske flyga säkert?

    http://volcanoes.usgs.gov/ash/properties.html#thickness

    http://en.wikipedia.org/wiki/Air_travel_disruption_after_the_2010_Eyjafjallaj%C3%B6kull_eruption

    http://en.wikipedia.org/wiki/Volcanic_ash

    http://geology.com/articles/volcanic-ash.shtml

    D.v.s. ett partikelfilter skyddar bra mot vulkaniska partiklar och även aska, men mindre bra mot s.k. vulkaniskt damm.

    Det som är svårt att skydda på en helikopter eller ett propeller flygplan är själva rotorn. USA har lärt sig i Irak att helt enkelt med jämna mellanrum spruta på nytt färglager på rotorn som "slityta". Det ger säkert en viss inbalans, men även slitskydd.

    SvaraRadera
  14. Men nu är väl bara motorn ett av problemen? Det andra problemet är väl att vindrutan blästras så att man inte ser ut? Det hände iaf BA Flight 9...

    SvaraRadera
  15. Tyvärr går det inte att likställa sand och vulkanisk aska. Den vulkaniska askan består till största delen av svavel och fosfor. Dessa ämnen är betydligt mer instabila än de bergarter som man hittar i sand.
    Askan smälter lättare och är betydligt mer korrosivt. De liknelser ni gör med Afghanistan är därför tämligen meningslösa...
    Blästringsskadorna i kompressorstegen är väldigt enkla att åtgärda. Man byter bara kompressorblad. Det är värre med de skador som blir längre bak i blåslampan.
    Blästringsskadorna är väl förmodligen inte så omfattande heller då askan är (har jag för mig) betydligt mjukare än ökensand...

    SvaraRadera
  16. @Anonym 09.17: Det kemiska innehållet må vara det samma, men en partikelseparator lär nog kunna ta hand om vulkanaska på samma sätt som sand. Möjligtvis så fräts partikelseparatorn i sig själv sönder efter ett tag, men där handlar det om rengöring för att stoppa skador.

    Dock så är det oklart vad man kan göra med jetmotorer då det är den uppvärmda askan som ställer till störst problem.

    Givetvis ska man inte åka igenom själva molnen på samma sätt som man undviker sandstormar.

    SvaraRadera
  17. @Anonym 08.31: Blästringseffekten undviks om man undviker områden med koncentrerad aska och sänker farten. Detta på samma sätt som man gör när man passerar t.ex. en hagelskur. Det är många flygplan genom åren som fått rejäla skador då piloter har kört med full fart genom hagel.

    De flygplan som har fått problem har mer eller mindre passerat rakt igenom vulkanmolnen.

    http://www.nyteknik.se/bloggar/chefredaktorens_blogg/article762270.ece

    http://en.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_9

    http://en.wikipedia.org/wiki/KLM_Flight_867

    Det skulle vara intressant att se exakt var finnarna flög med sina F-18 och hur koncenterat askmolnet var vid den tidpunkten.

    SvaraRadera
  18. CI@ Jag tar åt mig av din "smula av medlidande" för oss "strandsittare".
    Var på väg hem från det stora landet i väster och hamnade i Skottland! Jag led fruktansvärt av det hemska gulbruna flaskvattnet de serverade. Jag provade för säkerhets skull många olika sorter och måste väl tillstå att fanns viss nyansskillnad på eländet.
    Jag hittade inte vattenfalls två hål i väggen, så telefon,dator och jag var snart på samma nivå.
    Jag har varit och samlat material till en höstsäsong på teatern som fort rucker närmare.
    Jag hinner, om allt går enligt plan, precis till jobbet idag.
    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  19. @Teaterdirektören: Jag lider med dig. Skottland är en sanitär olägenhet och krafttag borde sättas in för att få deras famösa källvatten att filtreras bättre genom torven och inte ta åt sig så mycket av malten. Förstår bara inte varför ni tog den vägen hem från Norge...Men mitt i mörkret finns ett ljus. Du får 56 kr/timme i reseersättning!

    Mina kollegor brukar håna mig för min analoga kalender, men när vi sitter där med urladdade batterier så är det min lilla noteringsbok som brukar rädda dagen.

    Skönt att höra att det blir en ny uppsättning till hösten. The Show Must Go On!

    SvaraRadera
  20. Om det nu finns en resurs för mätning av partiklar i luften i form av J32B på F7, hur kommer det sig att svenska luftfartsmyndigheter är så långsamma att be om hjälp? Eller förlitar man sig helt på prognoserna från England? Vilken myndighet ska sedan analysera det uppmätta innehållet? Hur ofta ska flygningar genomföras den närmaste tiden? Vem definierar en uppdragsprofil?

    SvaraRadera
  21. Skottland är ju klassisk motorbytar- och strandsittarmark. Flygvapentradition på min ära!
    /Ulla-Karin
    PS:Håll hårt i penna och papper!

    SvaraRadera