
Vissa saker gör man dock helt rätt. Svenska tekniker befinner sig just nu i Norge för att tränas på Bell 412 och sedan deltaga i den norska insatsen. Detta är ett mycket bra sätt att bygga upp erfarenheten av att operera i varm miljö där sanden ställer till stora problem för en helikopter.
Afghanistan är en av de svåraste miljöer för en helikopter att operera i. Engelsmännen tränade under flera månader i USA innan dom skickade sina Merlin helikoptrar till Afghanistan. Detta trots att dom tidigare operarat i Irak. Vi skickar våra svenska helikopterpiloter två veckor till Spanien. Men vi vet väl något som engelsmännen inte vet, eller så är våra helikopterpiloter betydligt mer vältränade än de engelska. (OBS: Ironi!)
Medevac är en mycket svår uppgift då det inte finns några standardmallar för hur en operation kan gå till. Det kan vara allt från att i lugn och ro transportera soldater som skadats vid en bilolycka till att behöva landa i ett område där det bevisligen har förekommit beskjutning.
Den senaste veckan har tre helikoptrar havererat i Afghanistan. Dessa haverier visar var och en på de svårigheter som finns med att operera i denna typ av miljö:
- En helikopter kraschade på grund av motorproblem. Detta visar dels på att det är svårt att underhålla motorer i Afghanistan. Dels visar det att även små problem som hemma i Sverige skulle leda till en nödlandning i skogen blir stora i Afghanistan. Man nödlandar inte gärna var som helst då helikoptern är svår att bärga och besättningen kan råka illa ut om dom hamnar i ett område som behärskas av talibanerna.
- En helikopter havererade efter att ha slagit i en bergstopp. Det visar på två saker. Dels att den typ av flygning som genomförs i Afghanistan kräver att besättningarna är i god flygtrim och dom tvingas ofta ta risker. Dessutom så innebär den höga höjden och värmen att det inte finns så mycket effekt i motorerna att en pilot kan göra sena undanmanövrar. Marginalerna är mycket mindre än i Sverige.
- Den sista blev beskjuten av talibanerna. Helikoptrar är hårdvaluta i Afghanistan och talibanerna riskerar mycket för att skjuta ner dom. Det är mycket bra PR för deras rekrytering då dom visar styrka i lokalbefolkningens ögon.
That did not stop the Taliban from seizing the opportunity to make the most of the helicopter troubles. With almost a sense of humor, the Taliban spokesman deftly played off the NATO explanation.
“NATO claims the helicopter crashed due to technical problems,” said Zabibullah Mujahid, the Taliban spokesman for Southern Afghanistan. “We are amazed and wonder why NATO helicopters have such frequent technical problems.” (I wondered too, but then I realized they weren’t all the same type of helicopter and, well, helicopters do have problems.)
As he elaborated on the “real reason” for the helicopters going down, Mr. Mujahid waxed, well, almost poetic, burnishing the image of the Taliban fighters as plucky adventurers and the Americans as filled with hubris, sitting ducks.
“In reality our brave men now have the courage and training to shoot helicopters down. The Apache and Chinook helicopters are targetable, especially the Apache because it swoops down when targeting the people and it’s easy for the brave mujahedeen fighters to shoot them down, and also the Americans are proud that they are hovering in their helicopters and likewise, we are proud to shoot them,” he said.
Rätt recept just nu är att skynda långsamt. Se till att träna upp de nya helikopterpiloterna så att vi har en helikopterorganisation i gott trim då HKP 14 kommer ut. Skynda på anskaffningen av "gapfiller" helikoptern och ta sedan en rejäl fundering på om inte detta är en bättre lösning än HKP 14.
Vi hade ett väl fungerande helikoptersystem för några år sedan. Vi kan få det igen. Men att försöka ta genvägar brukar alltid sluta med katastrof.
P.S. Bilden ovan är på FRÄD gruppen på F15 i Söderhamn 1994. Det var bara en av Flygvapnets helikopterenheter. Att slå ihop alla dessa tillsammans med Marinens och Arméns helikoptrar till Helikopterflottiljen var ett gigantiskt misstag. Detta borde snarast användas som ett avskräckande exempel inför den aktuella diskussionen att minska på antal enheter i Försvarsmakten och bilda fler centra.