Jag ställde i ett tidigare inlägg frågan vad som hände med "piraterna" som kapade Arctic Sea. Nu har de första domarna fallit.
I dag föll domen för den första av åtta män som åtalats för sjöröveri i samband med kapningen av Arctic Sea. Mannen dömdes i Ryssland till fängelse i fem år.
Estländaren Andrei Lunev blev den första att få sitt straff för händelserna i juli, då Arctic Sea kapades mellan Gotland och Öland.
Ytterligare sju män, med rysk, estländsk och lettisk bakgrund, anklagas för att ha deltagit i kapningen.
Men fortfarande kvarstår många frågor:
- Vad var det i lasten som var värd att kapa? Timmer till Algeriet kan knappast vara attraktivt stöldgods. Om nu kaparna likt piraterna i Adenviken hade varit ute efter en lösensumma, varför meddelade dom inte det till omvärlden?
- Varför den snabba utryckningen av ryska fartyg, som inte bara råkade ligga i närheten av Malta utan fick färdas runt halva jorden?
- Varför transporterades både besättningen och piraterna hem till Ryssland?
- Varför användes tre stora Il-76 för att transportera en handfull sjömän tillbaka till Ryssland? I och för sig kan det vara att det var de enda flygplan som ryssarna kunde plocka fram med tillräcklig räckvidd, men varför tre? Fanns det något annat mer utrymmeskrävande ombord på Arctic Sea som var i behov av snabb transport tillbaka till Ryssland?
Frågan är om "piraterna" i själva verket blev utsatta för en komplott? En av de anklagade har sökt om skydd av europeisk domstol för mänskliga rättigheter då han utsatts för inhuman behandling i det ryska fängelset.
Timmerlasten är levererad till Algeriet och Arctic Sea samt den ryska kaptenen är fria att fortsätta att leverera gods världen över.
Ur juridisk synpunkt är det ett mycket intressant fall med en redare från Finland, en rysk kapten, en mixad nationalitet på besättningen, en "kapning" på svenskt territorium och en rysk fregatt som bordar fartyget. Det kan ställa intressanta prejudikat som sedan kan användas i bl.a. de kenyanska domstolarna som ska döma pirater som tillfångatas i Adenviken.
Många rykten pekar på att det fanns vapen i lasten, så sista kapitlet är nog ännu inte skrivet i denna historia.
Hmm... Nyheten på BBC är sedan den 7 maj och först den 10 maj i SvD. Svensk press hänger inte riktigt med...
Raytheon Awarded NGJ-MB Pod Production Contract
5 timmar sedan
Mikhail Voitenko, a Russian naval analyst, was the loudest proponent of the theory that the ship was intercepted while carrying Russian S-300 anti-aircraft missiles to Iran, after a tip-off from Israeli intelligence. The theory appeared to gain heft following a secret visit by Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu in the wake of the scandal.
SvaraRaderaReached by telephone in Thailand, where he has been living since fleeing Russia on Sept. 3 for fear of his life, Voitenko said that theory was the only possibility. “I don’t think it, I know it,” he said, citing two sources that he refused to name.
He said following the case of the alleged pirates was pointless. “They have no access to lawyers. We haven’t seen the materials. We haven’t seen any witnesses.”
It’s been nearly nine months since the Arctic Sea scandal came to a close with the alleged pirates’ arrest. The global buzz surrounding the affair has all but died out.
The Arctic Sea has been sold to a Canadian company, according to Russian news reports. No one at Solchart, the ship's owner at the time of the alleged hijacking, would comment on anything related to the ship on Friday.
Voitenko said he has found out that Solchart is backed by an official who served in the GRU, the Soviet-era foreign intelligence agency, and that he is now trying to sell the company.
Meanwhile, the courts will keep trying the alleged pirates.
And life goes on. Gunta Savin, the wife of Dmitry Savin, one of the two men who pleaded guilty this week, had always maintained his innocence. She was pregnant when he set off to sea, and gave birth to their son in February. “We’re in touch through letters,” she said. “I sent him a picture.”
http://www.globalpost.com/dispatch/russia/100507/moscow-university-arctic-sea-pirates?page=0,1
Det dröjer nog innan en riktig version läcker ut.
/Mikael Ros
Personligen måste jag erkänna att jag tror S-300 inte är så sannolik med tanke på storleken. Det är inte helt lätt att lasta i och ur ett fartyg som sedan går via Finland till Algeriet.
SvaraRaderaDetta kan dock vara en "Maskirovka" på hög nivå. Om du vill dölja att du smugglar något oerhört känsligt som t.ex. teknik för atomvapen eller kärnkraft så kan du genom att lägga ut historier om ett i och för sig grovt brott dra bort intresset från det riktiga...
Nu dyker Arctic Sea upp igen http://www.times.spb.ru/index.php?action_id=2&story_id=33109 och mer kommer i julhelgen. Frågan är dock om vi blir så mycket klokare av vad som skrivs i tidningarna.
SvaraRadera/Mikael