måndag 10 maj 2010

Sista kapitlet i sagan om Arctic Sea?

Jag ställde i ett tidigare inlägg frågan vad som hände med "piraterna" som kapade Arctic Sea. Nu har de första domarna fallit.

I dag föll domen för den första av åtta män som åtalats för sjöröveri i samband med kapningen av Arctic Sea. Mannen dömdes i Ryssland till fängelse i fem år.

Estländaren Andrei Lunev blev den första att få sitt straff för händelserna i juli, då Arctic Sea kapades mellan Gotland och Öland.

Ytterligare sju män, med rysk, estländsk och lettisk bakgrund, anklagas för att ha deltagit i kapningen.


Men fortfarande kvarstår många frågor:

- Vad var det i lasten som var värd att kapa? Timmer till Algeriet kan knappast vara attraktivt stöldgods. Om nu kaparna likt piraterna i Adenviken hade varit ute efter en lösensumma, varför meddelade dom inte det till omvärlden?

- Varför den snabba utryckningen av ryska fartyg, som inte bara råkade ligga i närheten av Malta utan fick färdas runt halva jorden?

- Varför transporterades både besättningen och piraterna hem till Ryssland?

- Varför användes tre stora Il-76 för att transportera en handfull sjömän tillbaka till Ryssland? I och för sig kan det vara att det var de enda flygplan som ryssarna kunde plocka fram med tillräcklig räckvidd, men varför tre? Fanns det något annat mer utrymmeskrävande ombord på Arctic Sea som var i behov av snabb transport tillbaka till Ryssland?

Frågan är om "piraterna" i själva verket blev utsatta för en komplott? En av de anklagade har sökt om skydd av europeisk domstol för mänskliga rättigheter då han utsatts för inhuman behandling i det ryska fängelset.

Timmerlasten är levererad till Algeriet och Arctic Sea samt den ryska kaptenen är fria att fortsätta att leverera gods världen över.

Ur juridisk synpunkt är det ett mycket intressant fall med en redare från Finland, en rysk kapten, en mixad nationalitet på besättningen, en "kapning" på svenskt territorium och en rysk fregatt som bordar fartyget. Det kan ställa intressanta prejudikat som sedan kan användas i bl.a. de kenyanska domstolarna som ska döma pirater som tillfångatas i Adenviken.

Många rykten pekar på att det fanns vapen i lasten, så sista kapitlet är nog ännu inte skrivet i denna historia.

Hmm... Nyheten på BBC är sedan den 7 maj och först den 10 maj i SvD. Svensk press hänger inte riktigt med...