Jag gillar att titta på amerikanska TV serier och vanligtvis så slutar varje avsnitt med en s.k. Cliffhanger. När det är som mest spännande och hjälten håller på att ramla ut för ett stup, bli skjuten, överkörd eller något liknande så slutar det med texten "To be continued...".
Ett antal av de händelser som jag har tagit upp under det senaste året har lämnats åt sitt öde utan att alla bladen i historien har skrivits färdigt. Det intressanta är att alla väntar på utslag från domstolar.
Arctic Sea
Det skrevs mycket i pressen fram tills dess att den ryska marinen bordade fartyget, skickade hem besättningen och kaparna i Il-76 transportflygplan, men sedan blev det helt tyst. Wikipedia har som vanligt en bra sammanfattning av historien. Det här är vad som har hänt efter det att jag skrev mitt sista inlägg.
On 29 October 2009 the Russian Navy finally delivered the Arctic Sea to Malta where after an inspection by Maltese authorities it was allowed to enter harbor and was returned to its owner. The four crewmen, including the vessel's master, who had remained with the vessel after its seizure by the Russian Navy off the Cape Verde Islands returned to Russia.[41] Solchart Ltd. flew a new crew to Valetta where they remanned the vessel. Repairs were made during the week of 3 November and then the ship finally deliver its cargo of sawn lumber to Algeria.
On 2 November 2009 the master of the Arctic Sea and three crew members that had stayed with the vessel after it was seized by the Russian Navy and brought to Malta finally left the ship and returned home to Russia. A new crew was sent to man the vessel. On 11 November, after being repaired, re-certified, and re-provisioned the vessel left Valetta, Malta for its original port of call in Algeria to complete the delivery of Finnish lumber interrupted by the hijacking. The arrested alleged hijackers continue to be subjected to criminal procedures in Moscow.
Många misstänkte att ryssarna transporterade vapen ombord på fartyget. Men var tog i så fall dessa vapen vägen? Varför skicka tre stycken Il-76 transportflygplan för att transportera ett par stycken pirater och besättningsmän?
Vad har den svenska och finska polisen kommit fram till i sina undersökningar? Åtta pirater sitter i varje fall fängslade i Lefortovofängelset i Moskva. Rättegången är planerad att hållas i Ryssland, men har datumet satts ännu? Många frågor och än så länge få svar.
Amerikanske majoren Nidal Malik Hasan
Det har varit mycket tyst i pressen efter dödsskjutningarna i Fort Hood. Fokus hade ett bra reportage om svenske Anthony Marchi som tjänstgjorde på Fort Hood då massakern inträffade.
På ett sjukhus inte långt ifrån Fort Hood ligger Nidal Malik Hasan, som sköts av polis vid attacken och förlamades från midjan och nedåt, och väntar på rättegången i vår, då han kommer att åtalas för överlagt mord.
Nu har Hasan bedömts vara tillräckligt frisk för att flyttas från sjukhus till fängelse. 1 mars var det sagt att rättegången skulle börja, men det nya datumet verkar bli 1 juni. Rättegången kommer enbart att fokusera på om Hasan är skyldig eller inte till dådet. Den viktigare frågan varför han gjorde det han gjorde kommer att vara obesvarad. Rättegången går att följa på Hasans advokats hemsida. Domstolen har belagt Hasans advokat med tystnadsplikt. Som protest mot denna tystnadsplikt startade han sin blogg. Han försöker nog göra sitt bästa att dels öppna ögonen på allmänheten men även göra reklam för sina tjänster.
Med tanke på att detta är den senaste offentliga militära rättegången sedan Son My (My Lai/Song My) så kommer det nog att följas i amerikansk press.
The last court-martial to hold the national attention was the 1971 trial of Lieut. William Calley. "It has been a very long time since a case has engaged the public nationwide for a sustained period," says Eugene R. Fidell, president of the National Institute of Military Justice who teaches military law at Yale. The charges that Calley directed the massacre of 104 Vietnamese villagers in 1968 fed the national debate over the war and his 1971 trial underlined the country's divisions.
Denna rättegång kan komma sätta ytterligare fokus på USA:s insatser i Irak och Afghanistan.
De tillfångatagna piraterna i Adenviken
HMS Carlskrona är på väg ner för svenska marinens andra insats i operation ATALANTA. Men hur har det gått för de sju somalier som tillgångatogs av ME01 och som sedan skickades till Kenya för att bli dömda för sina brott? Svenska sjömän från ME01 har varit på plats i Kenya och vittnat i rättegången (något som MIL.SE har varit dåliga att informera om).
Tidigare har bl.a. Tyskland och USA haft problem att få pirater fällda i Kenya.
Om inte rättegångsprocesserna fungerar kommer Kenya bara att vara en avstjälpningsplats för svårdömda brottslingar liknande USA:s Guantanamo. Protester förekommer även från människorättsorganisationer som anser att fängelserna i Kenya regelbundet utövar tortyr på fångar.
Det är intressant att svenska politiker står helt bakom denna insats, men att det finns så många dubier kring Afghanistan. Är det enbart beroende på att våra soldater tar större risker i Afghanistan? Adeninsatsen är en bra insats för Marinen, men har tveksam juridisk grund. I Sverige har politiker och Amnesty protesterat när tillfångatagna talibaner överlämnas till afghansk polis (några som vi ändå är där för att samarbeta och skydda). Att vi lämnar över somaliska pirater till en tveksam rättvisa i Kenya tas det mycket ringa notis om.
Svensk press har varit mycket dålig på att följa denna rättegångsprocess. Skärpning reportrar! Nu i samband med Carlskronas avfärd till Adenviken vore det passande med några belysande reportage från Kenya.
Som sagt var är det tre mycket intressanta rättegångar att se fram emot. Ryssarna kommer givetvis göra sitt bästa för att dölja vad som egentligen hände med Arctic Sea, men hur ställer sig svensk och finsk lag till detta? Rättegången efter Fort Hood massakern är också mycket intressant då det amerikanska försvaret nog helst vill lägga locket på och inte skapa mer fientliga stämningar mot muslimer i USA. Det bästa för deras del är om dom kan få Hasan klassad som psykiskt störd och som en enskild galning snarare än som del i ett globalt krig. Dock så sätter militära lagar stopp för detta. Rättegångarna i Kenya kommer att dra ut på tiden. Den Kenyanska staten får en hel del pengar inpumpade från EU och vill nog inte få ett snabbt slut på denna gyllene gås.
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
6 timmar sedan
"Adeninsatsen är en bra insats för Marinen, men har tveksam juridisk grund."
SvaraRaderaHur menar du?
Havsrättskonventionen ger alla länder som undertecknat den inte bara rätt utan skyldighet att bekämpa piratverksamhet och avtal med den FN- och AU-stödda Somaliska regeringen* ger rätt att verka i Somaliska vatten.
Frågan är visserligen hur väl anpassade de nationella lagstiftningarna, Svensk såväl som Kenyansk, är för att hantera pirater.
Pirater kan dock lagföras i vilket land som helst.
*Ja, jag vet att den inte är överdrivet legitim och saknar kontroll över sitt territorium, men den är internationellt erkänd.
@Forsno: Alla har rätt till att försvara sig samt att ingripa mot de som begår dåd. Det jag menar är hur lätt det blir att verkligen fälla de inblandade piraterna. Det är dessa domar som kommer att ge prejudikat för vår närvaro. Visst så kan vi vara kvar och skydda fartgstrafiken, men om vi inte kan fälla piraterna så blir det likt Stockholmspolisen vid demonstrationer när man bara kör bort buset utanför tunnelbanenätet så att dom inte ska ställa till elände de närmaste timmarna.
SvaraRaderaOm man sätter in "Adeninsatsen" i ett lite större perspektiv så blir den nog lite sladdrig i det juridiska köttet.
SvaraRaderaUnder 2009 skedde 217 piratattacker utanför Somalia.
Hur många av dessa hanterades av "Atalantamissionen"?
Hur många piratattacker utöver dessa officiella 217 genomfördes?
Vad döljer sig bakom orden "hotet avvärjt" från en rysk marinkårsstyrka, ombord en oljetanker. Styrkan är tillfälligt inhyrd av ett civilt rederi och rapporterar endast till sitt ryska moderskepp?
Uppskattningsvis försvann ca 300-500 somlalier till sjöss under 2009.
Förutom EU, verkar NATO, som en del av OEF, Iran,Indien,Pakistan,Kina,Ryssland m.fl. med örlogsfartyg i området.
De senare på eget bevåg men hjälper gärna till behov.
Dessutom finns flera olika "säkerhetsföretag" inblandade på på ytan,i luften och ombord på civila fatyg.
Det händer en hel del som man i det operativa högkvarteret för Atalanta i London inte vill eller inte får reda på.
Är himlen grå blir även havet grått.
Ibland är det bättre/enklare att inget veta och läsa Mil.se.
Teaterdirektören
Det känns som att det rent juridiskt är lättare att öppna eld mot piraterna och sänka deras båtar i "självförsvar" än att tillfångata dom.
SvaraRadera@Henrik: Tyvärr är det nog så och det är i detta juridiska vakum som bolag liknande Blackwater finner sin marknad.
SvaraRaderaÄven länder med en lite "slappare" syn på människorätt har det lättare än oss svenskar.
http://news.theage.com.au/world/indian-navy-destroyed-thai-fishing-boat-not-pirate-vessel-watchdog-20081126-6iq2.html
@ CI En ny marknad får alltid nya aktörer.
SvaraRaderaÅtta soldater, en nautisk officer och en sjv från den Belgiska försvarsmakten kostar 115 000 euro att ha ombord en vecka. Priser och annat kan rekvireras från den belgiska försvarsmaktens presstjänst.
Det finns fler försvarsmakter på arenan så det kanske lönar sig att ringa runt. Jag hittar inget på pricerunner ännu.
Teaterdirektören.
@Teaterdirektören: Hmm. Man kanske borde lägga upp sitt CV på Blocket? :-)
SvaraRaderaMer om Blackwater i Somalia.
http://www.wired.com/dangerroom/2008/10/blackwater-well/
http://hamptonroads.com/2008/10/blackwater-sets-sights-somali-pirates
http://www.newser.com/story/40202/blackwater-steps-up-to-take-on-somali-pirates.html
Även i Somalia är det fritt fram för s.k. säkerhetsföretag.
http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=108834§ionid=351020501
Jag undrar om våra svenska politiker är medvetna om vilka vi delar säng med? Jag undrar dessutom om dom är medvetna att den evinnerliga utsäljningen av svensk Försvarsmakt förr eller senare leder in Sverige på samma spår. Det är trots allt USA som är förebilden.
@Chefsingenjören
SvaraRaderaOm det inte går att få fällande domar i Kenya så finns det, i alla fall juridiskt, gott om alternativ. Det som hindrat piraträttegångar i de länder vars flottor tillfångatagit dem är snarare att man inte velat har somaliska pirater i sina domstolar och fängelser; eller egentligen inte på sitt territorium överhuvud taget.
@Teaterdirektören
Men Atalantas operationsområde utgörs bara av Adenviken.
Eskort och patrullering utanför Somalia är visserligen bara ett sätt att hantera symptomen, så gott det går, men det betyder inte att vi kan välja att avstå; i alla fall inte utan allvarliga konsekvenser för varuflöden mellan Asien och Europa.
Den långsiktiga lösningen är att få ordning på Somalia igen, vilket är lättare sagt än gjort.
Att hjälpa AU hjälpa den Somaliska regeringen verkar vara den mest framkomliga vägen. Så långsiktigt är den nya utbildningsinsatsen i Uganda viktigare än Atalanta.
Om det inte finns tillräckligt med poliser köper företag in privat säkerhet, det gäller Stockholms tunnelbana såväl som Adenviken och Indiska oceanen.
@Forsno.
SvaraRaderaHär är det nog inte antalet "poliser" som är avgörande.
Det här är civila företag och de vill ha effekt av investerat kapital.
Inte för inte anpassar flera rederier sina avgångar till att passa de ryska konvojerna.
De anses ge lite mer "pang för pengarna".
Teaterdirektören.
@ Forsno.
SvaraRaderaJag tror nog att operationsområdet för EUNAVFOR (Atalanta)är lite större än bara Adenviken. Jag tror att det sträcker sig längs hela Somalias kust och går ända bort till Seychellerna.
Ska kolla när EU;s hemsida "vaknar". Stämmer det inte återkommer jag.
Teaterdirektören.
@Teaterdirektören
SvaraRaderaOm det fanns effektiv statlig säkerhet så fanns det ingen marknad för privat dito; varken här eller där.
Atalanta är mer kränverksamhet än någon annan samtida inernationell operation. Vi har viktigare nationella intressen i Adenviken än på Balakan, i Kongo eller Afghanistan.
Ingen av oss hade helt rätt. Ansvarsområdet för Atalanta är Adenviken och sjöfart "i Somalias närhet".
http://www.mschoa.org/ForceInfo.aspx
Det når inte så långt som till Seychellerna.
http://www.eunavfor.eu/2010/02/longest-hijacked-vessel-taiwanese-mv-win-far-161-released-after-10-months/
"The Taiwanese fishing vessel WIN FAR 161 was hijacked on 6th April 2009 from the Somali Basin, approximately 160Nm north of the Seychelles. The vessel had been operating outside the EU NAVFOR Area of Operation (AOR) and as such its movements were not registered with the MSCHOA."
@ Forsno.
SvaraRaderaThe European naval force operates in a zone comprising the south of the Red Sea, the Gulf of Aden and part of the Indian Ocean, including the Seychelles, which represents an area comparable to that of the Mediterranean. Several other naval forces also operate in this zone. The EUNAVFOR operation is in permanent liaison with these forces (US-led coalition CTF-151, NATO, Russian, Indian, Japanese, Malaysian and Chinese vessels).
EU;s hemsida. Consilium-EUNAVFOR Somalia
Dokumentet heter 01-02-2010 EU engagement in Somalia.
Du hittar det även under factsheets.
Teaterdirektören.
@Teaterdirektören
SvaraRaderaSedär, jag var helt säker på att det var CTF-151:s AOR.
Det finns en artikel i Hubble om Arctic Sea:
SvaraRaderaOrsaken till varför lastfartyget Arctic Sea kapades i somras har visat sig vara ett businessbråk mellan rederiets vd och kaparna, uppger Centrakriminalpolisen.
http://www.hbl.fi/text/inrikes/2010/2/21/w43455.php
Men, man måste nog hålla med den anonyma kommentaren:
"Tror den som vill
Ett bråk mellan några skurkar och ett litet rederi får halva ryska flottan att rycka ut? Hoppas ingen ens pissar på gasledningen!"
/Mikael Ros
@Mikael: Ha, ha. Som tur väl så ligger den ryska gasledningen djupt så det fysiska pinkandet blir svårt, men metaforen var passande...
SvaraRadera