
Av en händelse så råkar både Indien och Brasilien ha hangarfartyg. Även om de nuvarande affärerna inte säger något om en hangarfartygsbaserad version så borde det vara intressant för bägge länderna att ha ett flygplan som är gemensamt för både sina flygvapen och flottor (å andra sidan så försvann både F-18 och Mig-35 ur den indiska tävlingen trots att de redan finns i hangarfartygsversioner).
Insatsen i Libyen har på senare tid visat på nyttan av hangarfartyg. Man slipper de långa an- och återflygningarna och minskar även beroendet av lufttankningsflygplan. I Storbritannien har man t.o.m. börjat omvärdera den tidigare massiva kritiken mot anskaffningen av de bägge nya hangarfartygen av Queen Elizabeth klass. Dessutom skäms man nog en smula av att vara beroende av Frankrike för att hålla sina piloter tränade på hangarfartygslandningar. Det går inte att lägga ner en förmåga och tro att den går att återuppta vid ett senare tillfälle. Den dag britterna börjar hangarfartygslanda med F-35C på sitt hangarfartyg så är man beroende av hjälp i form av franska eller amerikanska instruktörer.
Indien
I Indien pågår för närvarande leverans av Mig-29K/KUB som ska baseras ombord på hangarfartygt INS Vikramaditya a.k.a. Admiral Gorshkov samt eventuellt INS Vikrant.
The two countries signed a contract stipulating the supply of 12 single-seat MiG-29Ks and four two-seat MiG-29KUBs to India in January 2004.
The contract is part of a $1.5-billion deal to deliver the Admiral Gorshkov aircraft carrier, currently being retrofitted in Russia for the Indian Navy.
India's first four MiG-29Ks and MiG-29KUBs officially entered service in February 2010.
In March 2010, Russia and India signed a $1.5-billion contract on the supplies of 29 additional MiG-29K Fulcrum-D carrier-based fighter jets to New Delhi. The start of the supplies is scheduled for 2012.
De rysk-indiska relationerna verkar dock ha försämrats den sista tiden.
The Russian moves come in the wake of India choosing two European fighter jets as the top contenders for a $10.4 billion fighter jet contract. In the process, not only Russian but also American and Swedish planes were knocked out of the competition.
After being fed-up for long with delays and non-availability of spares for its Soviet-era MiG-series fighter jets, military transports, radars and missile systems, India issued several open global tenders worth several millions of dollars for the same.
The two sides also fenced over time and cost overruns in the Admiral Gorshkov aircraft carrier refit, for which India is now paying $2.34 billion instead of the 2004 price of $1.5 billion, which included 16 MiG-29K carrier-borne fighter jets for $526 million.
Ryssarna är en smula trött på indierna, men känslan är nog ömsesidig. Indierna är nog inte så imponerad av förseningarna på sitt hangarfartyg. De problem man tidigare har haft med sina landbaserade Mig-29 lär inte förbättra situationen.
Brasilien
I Brasilien så opererar man hangarfartyget São Paulo (A12), som man köpt från Frankrike (det gick tidigare under namnet Foch). Den brasilianska flottan opererar 23 st A-4KU/A-4M/TA-4KU Skyhawk.
De brasilianska A-4 Skyhawk (eller AF-1 som de kallas i Brasilien) levererades från USA/Kuwait år 1997. De har genomgått ett uppgraderingsprogram i Brasilien av Embraer. Men då de redan vid anskaffningen var begagnade så har Brasilien behov av att snart ersätta sina Skyhawk med något nytt. Man har bl.a. tittat på att köpa uppgraderade Super Etendard och eventuellt samarbeta med Argentina. Man har t.o.m. låtit argentinska Super Etendard piloter träna landning på São Paulo.
Sea-Gripen
Saab går givetvis till moteld och startar ett designkontor i London som ska fortsätta utveckla en hangarfartygsbaserad version av Gripen.
Men Saab har tagit fram en utvecklingsplan, främst med tanke på att Indien väntas bygga ut sin hangarfartygsflotta och kan få ett behov av mellan 50 och 100 nya fartygsanpassade plan.
Leveranser kan starta från 2018.
Sea Gripen väntas bli 400 kilo tyngre än dagens Jas 39 Gripen NG. Det får bland annat förstärkta landningshjul.
En hangarfartygsbaserad Gripen är en intressant utmaning att utveckla, men det är nog bara de stora kunderna som Indien eller Brasilien som har råd att operera hangarfartyg och som är i behov av en "Sea-Gripen". Det är därför kanske inte är de få stora affärerna enbart som är Gripens framtid, utan även de många små.
Små affärer
Thailand har redan beställt 12 Gripen och lär behöva fler. Som en del av denna affär så utbildas thailändska flygingenjörer på bl.a. Linköpings tekniska högskola.
Totalt ska ett 70-tal studenter få utbildning fram till 2013 för att kunna integrera planet i Thailands försvarsmakt. Försvarets Materielverk ber därför regeringen att bevilja ett nytt undantag från de normala förordningar som gäller för universitet och högskolor för att kunna beställa de uppdragsutbildningar som thailändarna önskar.
De 14 studenter det handlar om i denna omgång ska studera i Lund, Stockholm, Umeå och Linköping. På LiTH handlar det enligt FMV om utbildningar i robusta system och ”tactical data link”. Sedan tidigare finns minst sex thailändska flygingenjörer på plats som läser masterprogram inom Communication Systems och Advanced Computer Graphics.
Thailands granne Malaysia är också i köptagen och Gripen är ett av de aternativ man tittar på.
The shopping list also include the F-16 Fighting Falcon and F/A-18E/F Super Hornets of the United States, Dassault Aviation's Rafael from France and the Saab JAS 39 Gripen from Sweden.
"We are looking at acquiring between 12 and 18 ultra-modern fighter jets per squadron, to replace the aging MiG-29N Fulcrums by 2015. Ideally, we want to operate not more than two types of fighters for ease of logistics, maintenance and the like."
I första hand är det en division Mig-29 som ska ersättas.
Malaysia has announced plans to phase out its RSK MiG-29N fighters over the next few years, with the fleet having been plagued by problems since it bought the type in the early 1990s.
...
Industry sources say Malaysia has encountered problems in obtaining spares for its 14 MiG-29s, and that maintenance has been an issue for a long while. A mid-life upgrade had been mooted as a possible solution to the problems, but sources say it would be cheaper over the long run to buy new fighters instead.
Oavsett vad som hände med de stora affärerna i Indien och Brasilien så finns det med andra ord en hel del "småaffärer" kvar. Det är som man brukar säga, "många bäckar små..."
DN
Uppdaterad 11-06-03, 10:00
Saab meddelar om ytterligare en affär i Thailand.
The defence and security company Saab has received two orders from the Royal Thai Navy for the upgrading of combat management and fire control systems on two frigates of the Naresuan class. The total contract amount is MSEK 454.
The contracts involve upgrading the frigates with the latest generation of combat management and fire control systems, 9LV Mk4 and CEROS 200. Saab will also supply data-link equipment to the ships, which will allow communication between the frigates and Thailand’s existing Gripen aircraft and Saab 340s, the latter fitted with the ERIEYE airborne radar system.
Det många missar i Gripen/Erieye-affären med Thailand är datalänken som är till för att få piloter och stridsledare att dela samma situationsuppfattning. Denna datalänk kan ses som "klistret" mellan olika thailändska enheter på samma sätt som Länk 16 är det för USA och NATO. Med andra ord så kommer alla enheter i Thailand som vill dela denna situationsuppfattning behöva integrera Saabs datalänk. Att sedan Saab har tillverkat och levererat stridsledningsystem till de australienska ANZAC-fregatterna är nog bara en bonus i sammanhanget.
SvD