söndagen den 9:e oktober 2011

Beslutdags? (uppdaterad)

Det närmar sig slutet i Indiens MMRCA-utvärdering. Två utmanare finns kvar, franska Dassault Rafale och sameuropeiska Eurofighter. I slutet av denna månad så ska valet vara klart. Många tror på att Rafale kommer att ta hem utvärderingen. Erfarenheterna från Libyen pekar på att Rafale är ett betydligt mognare flygsystem än Eurofighter. Men eftersom del två av den indiska utvärderingen bara handlar om ekonomi (anskaffningspris och driftkostnad) och tekniskt samarbete (motköp och tillverkning i Indien) så kan allt hända.

Men faktum är att det kan faktiskt bli ett helt annat resultat än Rafale/Eurofighter.

- Om den indiska ekonomin inte räcker till att skaffa Eurofighter eller Rafale så är man tillbaka på ruta ett. Den indiska utvärderingen har fått mycket kritik från försvarsexperter då det är konstigt att hålla en utvärdering där man i första steget bara tittar på teknik och i andra steget bara på ekonomi. Det säger ju sig själv att betalar man mycket så borde man få mer. Det alternativ som är bäst kan med andra ord vara betydligt dyrare än de andra och om inte bägge parametrarna finns med samtidigt i en utvärdering så blir resultatet ganska så förutsägbart. Nu tror jag i och för sig inte att ekonomin är så avgörande för Indien. Det viktigaste för indierna är nog hur man bäst får till sig kunskap för att kunna bygga upp sin inhemska flygindustri. TEJAS projektet verkar ju inte gå särskilt bra. Det som kan ligga Eurofighter i fatet är att Indien trots allt befinner sig i någon slags kontinuerlig beredskap för att möta eventuella hot från Pakistan. Man är nog inte villig att ge sig in i ett projekt som är instabilt utan vill ha en krigsmaskin här och nu för att möta eventuella hot från pakistanska F-16, JF-17 "Thunder", J-10 och eventuellt framtida J-20.

- Ett antal misstag har begåtts i utvärderingen. Bl.a. så gjordes ett formellt misstag av utvärderingsteamet då man meddelade de länder som inte gått vidare till omgång två. Sedan har information om utvärderingen kommit på avvägar. Risken finns att utvärderingen överklagas. Om inte av de respektive tillverkarna, så kanske utav den politiska oppositionen i Indien.

För Eurofighter och Rafale så är Indiens beslut avgörande då de bägge saknar exportkunder. (Eurofighters försäljning till Österrike var begagnade tyska och till Saudiarabien flygplan som RAF inte hade råd att köpa).

Indiska flygvapnet firar i år sin 79-årsdag. Till 80-årsjubileet så lär nog antingen Eurofighter eller Rafale dyka upp i indiska färger på uppvisningen.









Uppdaterad 11-10-13, 19:18
I november kommer vinnaren av MMRCA utvärderingen att utses.

However, explaining the complexities involved in finalizing the winner, the IAF chief said that after opening of the commercial bids, 'complex calculations' would be done in a tabular format of the entire life-cycle cost, the acquisition cost and the technology transfer. 'It may take two to three weeks to calculate these,' he added.

Vi får hoppas att indierna sätter kaffet i vrångstrupen när de ser livstidskostnaderna för dessa flygplan. Men det tekniska samarbetet/överföringen kanske överstiger de extra kostnaderna?

Samtidigt så testkörs den första hangarfartygsversionen av TEJAS. Det ska bli intressant att följa den utvecklingen. Indiska flygvapnet verkar i varje fall inte vara särskilt känsligt för att operera många olika typer av stridsflygplan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar