Det senaste halvåret har F-22 stått på backen på grund av misstänkta problem med syrgasförsörjningen. Men nu har USAF valt att skicka upp dem i luften igen. Orsaken till den senaste dödsolyckan ska tydligen vara något annat än syrebrist. Vad det var är dock hemligt och man tror inte att problemen med syrgasen är lösta.
Pilots will wear "certain protective equipment" on F-22 missions, and receive new training on emergency procedures, he added.
The USAF also will continue to collect data on oxygen quality during daily flight operations.
A broader safety review of the onboard oxygen generation systems (OBOGS) on USAF combat aircraft also is ongoing.
I Sverige så får våra piloter lära sig känna igen symptomen på syrgasbrist i undertryckskammare. Där pumpar man ut luften för att motsvara 3000, 6000 eller högre. Piloterna får ta av sig syrgasmasken och genomföra små tester som att räkna baklänges från 1000 sju steg i taget eller att lägga patiens med en kortlek. I kammaren finns läkare som kontrollerar att ingenting går snett. Genom att göra dessa tester med jämna mellanrum så vet en pilot hur han reagerar om syrgasen av någon anledning skulle försvinna. På så sätt så skall han automatiskt genomföra de nödåtgärder som krävs.
Själv så skulle jag vara mycket tveksam som pilot i en F-22 innan man hittat orsaken till problemen. Det luriga med just syrgasbortfall är att det kan gå mycket snabbt. Händer det något så fungerar hjärnan mycket långsamt och det är svårt att hinna göra rätt åtgärder som att lösa ut nödsyrgas och sjunka till lägre höjd. Men antagligen så hade USA inte råd att hålla sina F-22 på backen längre och generalerna valde att acceptera den ökade risken för haveri på grund av syrgasbortfall.
Läs mer om Hypoxia i US Navys Flygsäkerhetstidning.
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
8 timmar sedan
Tidigare har de ju spekulerat om CO som orsaken. Nu nämns ju inte det verkar det som. Dock, otrevligt värre om man råkar få in sådant i sin OBOGS.
SvaraRadera@Anonym 19.33: Jag tror inte att detta är något som man kan förklara ännu. Att man börjar flyga verkar bara vara för att man på något sätt kunnat bevisa att den senaste kraschen i varje fall inte berodde på syrebrist.
SvaraRadera@Anon 1933: Tja, "certain protective equipment" skulle nog kunna vara t ex CO-varnare.
SvaraRaderaTar jag inte fel så går kolmonoxidförgiftning att diagnosticera med blodprov.
@Urban: Blodprov är nog bara till för att kunna bevisa det i efterhand. Frågan är dessutom om inte piloterna hinner vädra ut det mesta av CO-halten i blodet då de löser ut nödsyrgasen och andas 100% ren syrgas på vägen hem?
SvaraRaderaVarningssystem för dynamiska tryckförhållanden som i ett syrgassystem är mycket svåra att designa. Piloten andas mycket olika beroende på hur mycket han anstränger sig i t.ex. en luftstrid.
Efter en OBOGS så brukar det finnas mätare för tryck och syrgasmängd. Men egentligen så skulle man behöva mäta i pilotens syrgasmask. Då är det svårt att få över mätvärdena till flygplanets varningssystem.
Vädras verkligen CO ut så lätt ur blodet då? Jag har för mig att molekylen binder rätt så hårt till hemoglobinet. I vart fall torde det vara tillfyllest med att lämna ett blodprov innan start och sedan ett efter landning om man upptäckt något ovanligt i luften.
SvaraRaderaJ.K Nilsson
@J.K: Det är möjligt, men det lär inte hjälpa piloten som får problem under flygningen. Överlever han så kan man bara konstatera att han haft för hög CO-halt. Dessutom är det en rätt så bökig procedur om man ska göra detta inför varje pass, då felet statistiskt sett inte uppträder så ofta. Frågan är nog snarare vad CO-halten beror på?
SvaraRaderahttp://www51.honeywell.com/aero/technology/trends3/solutions3/obogs.html?c=13
http://www.cobham.com/media/75388/SYSTEM%20F-16%20OBOGS%20ADV10556.pdf
OBOGS-systemen har massor av drifttid och det har inte förekommit några större problem förrän det senaste året. Frågan är vad som har ändrats? Eller är det system som åldras?
Det är heller inte bara F-22 som haft problem.
"On May 6, the service identified the F-16, F-15E, A-10, F-35 and T-6 aircraft as being under investigation for problems with their On-board Oxygen Generation Systems (OBOGS)."
http://www.defensenews.com/story.php?i=6467563
Ett exempel på hypoxi:
SvaraRaderahttp://www.youtube.com/watch?v=_IqWal_EmBg