
Finns det då någon svensk med en liknande historia?
Den 16 november 1953 havererade fältflygare Hans Bladh vid inflygning med en J 29. Katapultstolen slets loss och han hamnade i en halmstack och klarade livet, men fick svåra skador. Det enda benet amputerades under knäet och det andra hade begränsad rörlighet och stel fot. Redan 1955 så var Bladh tillbaka i flygtjänst och flög SK 16, J 28B och även J 34. Men när det 1963 var dags för inflygning på J 35 Draken på F 18 i Tullinge så trodde han att det skulle vara slut med flygtjänsten.
Svårigheten var framför allt att kunna bromsa, då det skedde med fotvridning och hans vänstra fot var en protes och den högra fot var helt stel. Genom att besöka Saab så fick han fram tillräckligt mycket om hur bromsarna var konstruerade för att teknikerna på F 18 skulle kunna tillverka klossar som monterades på pedalerna så att han kunde bromsa med hjälp av hälarna genom att flytta upp fötterna från "sidroderläget". Klossarna blev även testade av FC och godkända för flygning.
F 16 genomförde en omröstning bland flyglärarna om Bladh skulle få fortsätta flyga J 35. Resultatet blev "nej"! CFV kontaktade F 18 och Kapten Jernow sade att Bladh redan flugit Draken med gott resultat och därför beslöt CFV att han kunde fortsätta med det! Bladh var senare bl.a. med och utbildad finska flygvapnet på Draken.
Mer finns att läsa i Bo Widfeldts "Draken", ISBN 91-971605-4-7 och "Flygtiga minnen 2" där Hans Bladh själv berättar sin historia i "Räddad av en halmstack".