I början av oktober 2009 kommer en unik övning att genomföras från Kecskemét och Pápa baserna i Ungern. Övningen kallas för Lion Effort och är den första övningen där Gripen flygplan deltar från både Sverige, Tjeckien och Ungern.
Ett av syftena med övningen är att studera vilka vinster det finns med att utnyttja befintlig infrastruktur. I vanliga fall när svenska Gripen flygplan åker ut på en internationell övning måsta all underhållsmateriel och stödssystem för t.ex. planering och utvärdering av flygpass tas med.
Långsiktigt så finns det dock en viktigare möjlighet och det är att kunna sätta upp en multi-nationell Gripen division för internationella insatser. Att skicka Gripen flygplan till t.ex. Afghanistan är mycket dyrt. Genom att göra en gemensam insats så kan kostnaderna delas. Jämför t.ex. Danmark, Norge och Holland som kunnat bibehålla mycket av infrastrukturen gemensam vid sina insatser med F-16 MLU.
tisdag 28 juli 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
En svensk resurs med multinationell användning sedan lång tid är OS 100. Denna helsvenska spaningskärra hyrs årligen av bland annat Tyskland och USA för att genomföra Open Skies-inspektioner. Högupplösta underrättelsebilder realiseras idag med våtfilm, men snart i elektroniskt format.
SvaraRaderaEtt turbopropflygplan är kostnadseffektivt och ger vida större uthållighet än spetsigt stridsflyg i operationsområden där motståndaren inte förfogar över luftvärnsrobotar.
OS 100 skulle mycket väl kunna användas också över Norra Afghanistan. Tyskland och USA är sedan tidigare bekanta med flygplanet och dess sensor, de vore nog inte ointresserade av att byta äpplen mot päron.
Kul med en gammal kung som vaknat till liv och kommenterar dagens Försvarsmakt... :-)
SvaraRaderaOS 100 (Saab 340)är ett bra system, med framför allt bra utvärderingsmöjligheter av fotounderlaget.
Dock så finns ett par svagheter som borde förbättras:
Eftersom Open Skies är ett fredsbetonat program för övervakning av varandras militära resurser enligt Wien-avtalet, så saknas helt alla typer av motmedel. Även om inte flygplanen behöver baseras i Afghanistan och kan flyga på hög höjd, så kommer det att finnas en hotbild under start och landning. Även NATO IFF för identifiering av flygplanet och någon typ av internationellt kommunikationssystem behöver integreras.
Mycket av dessa lösningar finns i vår ASC-890 för radarövervakning och stridsledning. Dock så är ASC 890 ett lite för litet flygplan (Saab 340). Vid basering på hög höjd så får det räckviddsproblem. En lösning är då i stället att gå över på en annan plattform. Embraer som de brasilianska flygspaningsmaskinerna använder eller Saab 2000.
Hur som helst så är det en del kostnader för att kunna använda OS 100 i mer krigsliknande scenarier.
Se mer info om Open Skies på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Treaty_on_Open_Skies
ASC 890 är också ett luftslott. Utmärkt radar och ledningsförmåga på en kass plattform utan egen överlevnadsförmåga. Med tanke på Saab 340:s prestanda bör man egentligen påbörja tillbakadragande så fort ett jakthot detekteras. Alltså inte så mycket för en krigssituation där motståndaren har jaktflyg. Föga förvånande har alla exportkunder valt ett flygplan med bättre prestanda som bärare.
SvaraRaderaAfghanistan skulle säkerligen kunna vara något för OS 100. Det finns inte så mycket flyg att bli sammanblandad med. Frågan är bara om man från svenskt håll skulle godkänna all användning av bildunderlaget?
Brasilien, Mexico och Grekland använder Embraer E-99/ERJ-145 som skulle vara en lämplig plattform även för Sverige. Särskilt i händelse av en Gripen affär med Brasilien då köp av Embraer flygplan skulle kunna vara en del av motköpen. Läs mer om den på:
SvaraRaderahttp://www.airforce-technology.com/projects/emb/
Läs mer om den pakistanska varianten baserat på Saab 2000 på:
http://www.airforce-technology.com/projects/saab-2000/