tisdag 28 juli 2009

Status på internationellt stridsflyg

Jag läste en mycket läsvärd sammanfattning av dom olika flygplansprogrammen runt om i världen. Dels de europeiska Rafale, Eurofighter och Gripen, USA:s F-22 och F-35, Kinas J-10/J-11 och ryska Su-35, PAK-FA. Artikeln är skriven av en medarbetare från Jane´s på pakistanska flygvapnets diskussionsforum. (Varför har inte svenska Försvarsmakten ett officiellt diskussionsforum, är dom rädda för kritik?)

Lite förvånande är att det fortfarande är liv i F15, F-16 och F-18 programmen. Med liggande beställningar så kommer produktionen att pågå lika länge som de liggande beställningarna på Gripen för Sydafrika, Thailand och Sveriges 31 modifierade A/B, det s.k. A2C eller F100 programmet.

Två trender ses bland alla försvarsmakter:

"Force structures in Europe are now increasingly moving towards support of expeditionary capabilities. This has required, and will continue to require, that air force funding be shifted away from combat aircraft and towards a more balanced force structure, largely to address critical shortfalls in tactical and strategic airlift capabilities.

Europe's air forces are progressively moving away from the traditional task of guarantor of airspace sovereignty and towards that of an enabler for the armed forces as a whole, increasingly integrated with their sister services' requirements."

Det vill säga att fokus går över mer mot attack funktionalitet, d.v.s. förmågan att bekämpa markmål och att detta till stor del kommer att ske under internationella operationer utomlands. Vikten av riktiga Multi-role/Swing-role flygplan ökar därmed, vilket Gripen har en lång tradition av. JSF/F-35 är däremot tveksam då det i grunden är ett attack-flygplan.

I slutet av artikeln nämns även USA:s kommande problem med numerären på framför allt jaktflygplan.

En intressant slutsats är att med dagens planerade produktionslinor så kommer det 2035 inte att finnas något alternativ än JSF för de flygvapen som vill uppgradera. Något att tänka på för Sverige då våra Gripen börjar nå slutet på sin livslängd ungefär vi detta datum. Hur får vi Saab att överleva under tiden? Risken är att Ryssland och Kina helt tar över den globala marknaden för flygplan som är billigare än JSF/F-35.

Lite intressant är det också att se vilka delar av texten som författaren har skrivit med fet text. Dagens anskaffning av F-16C/D och en kanske kommande beställning av kinesiska J-10/J-11 till pakistanska flygvapnet?

2 kommentarer: