lördag 22 maj 2010

Det ska böjas i tid

"Reklammupparna" på HKV satsar stora pengar på guldäggsvinnande reklamkampanjer för Försvarsmakten. Dessa siktar in sig mot ungdomar i gymnasieålder som är på väg ut på arbetsmarknaden. Wired har dock förstått det här med marknadsföring anpassat för alla åldrar. Vi ska givetvis rikta in oss mot de yngre förmågorna genom att sprida ett sublimt budskap via leksaker, TV-spel och barnprogram.

Det blir dock inte enkelt. Försvarsindustrin slåss mot ISP som förhindrar export till andra länder. I Sverige har vi Barnombudsmannen och en hel generation med curlingföräldrar som vuxit upp med "Clownen Manne" och "Vilse i Pannkakan". Dom är mycket svåra motståndare och låter inte längre sina barn leka "Röda Vita Rosen".

Sverige har i alla år försökt skydda vår ungdom mot realiteten att det förekommer krig på andra ställen i världen. Själv så byggde jag plastmodeller när jag var liten (vilket kan förklara mina ingenjörsdrag). Jag kommer fortfarande ihåg hur besviken jag blev när staten förbjöd krigsscenerna på framsidan av askarna. Det känns på något sätt inte lika engagerande att bygga en Lancaster som flyger över en sommaräng än en som bombar Dresden. Det gäller därför att vara slug i vår kampanj och inte så uppenbara som Airfix och Revell.

Varför inte hoppa på Wireds förslag med Barbie och Ken i svenska militära utstyrslar a la Action Man. Jag kan tänka mig vardagsmodellen med en lätt överviktig Ken i generalsuniform med bröstet fullt av medaljribbor för nedlagda regementen och nit och redlighet i statens tjänst, samt Barbie i en mammaanpassad M/90. Krigsmodellen föreställer givetvis Ken i ökenkamouflage sittandes i en stab i Florida och Barbie som IT-säkchef i Kosovo och med en liten minimanual för PRIO som tillbehör. För att göra det extra svårt för moraltanterna att stoppa kampanjen så tar vi samtidigt fram en massa andra yrkesfack som brandmän, veterinärer och fothygienister. Sedan skriker vi "diskriminering" om dom försöker att stoppa endast de militära dockorna!

Givetvis var hela detta inlägg ironiskt. Det är sent, så jag hade helt enkelt svårt att vara allvarlig efter att ha läst Wireds artikel.

4 kommentarer:

  1. Bygga plastmodeller...

    Jag har någonstans läst en forskningsrapport som i skarpa ordalag varnade för att ångorna från plastlimmet kunde ge upphov till varaktiga hjärnskador av neuropsykolgisk karaktär.

    Kognitiva funktionsnedsättningar, bl a i form av tidig demens, var vanligt förekommande hos individer med utvecklat intresse för modellbygge.

    Var var det nu jag läste det?
    jag kan inte riktigt kommaihåg...

    SvaraRadera
  2. Hm, jag vann en klasseger i SM i modellbygge en gång i tiden. Det förklarar väl allt som sen hände...
    :-)
    Lars

    SvaraRadera
  3. Det vet väl alla att plastmodellbygge är en antidemokratisk subversiv verksamhet som måste stoppas. Risken finns ju att man faktiskt blir INTRESSERAD av de krigsflygplan och krigstanks som man bygger och rent av kan tänka sig en karriär inom det militära. Eller så börjar man hänga på försvarvänliga bloggar. Sådant måste ju givetvis motarbetas. :-)

    /Erik G som kanske byggt en modell en gång..eller två

    SvaraRadera
  4. Jag är faktiskt lite imponerad av reklamkillarna. Här är lite av texten på en hemvärnssida som man kommer till via forsvarmakten.se.
    Man får vad man betalar för brukar man ju säga. Någon verkar vara underbetald. Jag har tagit bort webbadressen för att inte hamna i intressekonflikt med reklamfirman.

    "Agera MOT försvarspolitiken
    Detta är webbplatsen för dig som tröttnat på den nuvarande försvarspolitiken - och vill göra någonting åt det!- Försvars och säkerhetspolitik för vanligt folk.

    OBS: www.xxxxxxxx.se är ännu inte helt klar, däremot ser vi gärna att du skriver under uppropet så vi har en bra start till premären.
    Har du egna idéer eller synpunkter, skicka ett mail genom att klicka på "Kontakta oss" i toppmenyn.
    - Officiell premiär blir troligen i anslutning till Almedalsveckan (7/7-11/7)
    Skriv på vårt upprop:

    Klicka på "UPPROPET" i toppmenyn, klicka på den röda texten "Skriv under uppropet", fyll i dina uppgifter och skicka in. - Och gör det NU!"

    Teaterdirektören.

    SvaraRadera