torsdag 4 november 2010

Ekonomin stoppar Gripen? (uppdaterad)

Gripen lanseras ofta som ett stridsflygplan som ger mycket pang för pengarna. Problemet är de som har råd vill köpa det som ger mest pang, oavsett hur mycket det kostar. Ta Norge och Saudiarabien som bra exempel. Oljeinkomsterna gör att det är betydligt lättare att ta ett beslut att köpa F-35 och F-15 utan att ha full koll på vilka kostnader det blir i slutändan. Andra länder som t.ex. Israel har inget alternativ. Rädslan för grannländerna gör att man måste köpa det bästa man kan få för pengarna oavsett kostnad.

Men Saab:s stora problem just nu är att de kunder som även normalt har ont om pengar och som därmed skulle vara ideala kunder, för tillfället är helt panka! Det är med andra ord inte längre en fråga om vilket flygplan de ska köpa, utan OM de har pengar att köpa flygplan över huvud taget. Även stabila ekonomier som Schweiz skjuter upp sina beslut om anskaffning av nya stridsflygplan.

Även de länder som normalt har god ekonomi och råd att lägga stora summor på sina försvarsmakter är utblottade. Sumatra har i ett tidigare inlägg tagit upp den dåliga ekonomin i Storbritanien och vilken konsekvens det får för deras försvarsmakt. I decembernumret av "Air Force Monthly" så redovisas neddragningarna på RAF. Man skrotar Harrier i förtid och väljer att inte anskaffa den vertikalstartande F-35B. Även Nimrod MRA4 läggs ner, vilket innebär att Storbritanien förlorar sin förmåga till långräckviddig havsövervakning. Sentinel R1 ASTOR som levererades 2007 kommer att skrotas efter det att de opererat klart i Afghanistan. Det sista är ett mycket märkligt beslut då britterna i och med detta helt förlorar sin förmåga att följa markmål.

Det som väntar britterna är i mångt och mycket det som Sverige går igenom just nu.

"It is the government's position that today's forces are structured to fight cold-war conflicts, not the low-intensity warfare increasingly confronting her amred services. It further sees britain's future defence as being part of a coalition and with this in mind her forces will be re-structured."

Skillnaden är att man drar ner från jättestort till bara stort. Fortfarande skall det brittiska försvaret samtidigt klara av en längre operation med 6.500 soldater (läs Afghanistan), en kortare operation med 2000 soldater samt ytterligare en kortare med med 1000 soldater. Man skrotar HMS Ark Royal och HMS Illustrious kommer enbart operera helikoptrar. De nya hangarfartygen kommer att levereras. Ändringen blir att det första fartyget HMS Quen Elizabeth kommer att direkt läggas i malpåse (för dyrt att avsluta/ändra det påbörjade kontraktet som innebär att det kommer att byggas för Harrier/F-35B). HMS Prince of Wales konfigureras om för att få katapult och kunna operera F-35C! I stället för 138 st F-35B beställer man enbart 60 st F-35C. Styckepriset för JSF kommer med andra ord att gå upp, något som kommer att drabba de andra kunderna (läs Norge).

Politikerna säger i klartext att man inte längre behöver hangarfartyg. Med andra ord så anser man att t.ex Argentina lagt ner sina anspråk på Islas Malvinas. Dock så kommer RAF fortsätta att operera från Falklandsöarna, men hur ska britterna vid behov förstärka?

Hur ser det ut för de nuvarande Gripenoperatörerna?

- Ungerska Forinten har rasat under 2010, vilket fördyrar deras operationer med stridsflyg med 20-30%. Samtidigt så har man sedan ett år slutat flyga L-39 och Mig-29 går enligt Air Force Monthly i graven vid årsskiftet. Det innebär att man snart enbart har Gripen kvar som stridsflyg. Toppa detta med den giftkatastrof som inträffade under hösten och det ungeska humöret är i moll. Man skulle behöva anskaffa antingen fler Gripen, eller som tjeckerna ett komplement till Gripen, men pengarna lär knappast finnas i statskassan. Ett flygvapen med endast 14 flygplan är mycket känsligt för att t.ex. ett par piloter eller tekniker byter arbetsgivare.

- Sydafrika har en så pass dålig ekonomi att man riskerar att få sluta flyga med sina Gripenflygplan. Vad man bör ta i åtanke här är att Gripen är ett av världens billigaste flygplan att operera. Har det sydafrikanska flygvapnet inte råd att flyga Gripen så finns det inget annat alternativ än att inte flyga över huvud taget. Valet mellan Hawk och Gripen kan jag dock förstå då Hawk används som skolflygplan och lätt attack/jakt. Förutom ekonomin så påverkar det allmänna säkerhetsläget i Sydafrika. Många piloter anser att dom inte längre kan göra karriär och att deras familjer måste bo innanför taggtrådsstängsel och väljer därför att t.ex. börja flyga för australienska flygvapnet! Ryktet säger att Australien även varit och jagat svenska piloter till sina F-18 Super Hornet och svenska ubåtsmän till sina Collins-ubåtar.

- I Thailand ser det dock ljusare ut. Den första supportgruppen är på väg ner och 2011 börjar man operera sina sex första Gripen och en FSR890. Förhoppningsvis så kommer man snart att skriva på avtal om fler.

I de stora affärerna är det än så länge ganska så tyst.

- I Brasilien så har man lagt locket på. Men den avgående presidenten Lula har nog redan skrivit på kontraktet med Dassault om att köpa Rafale. Hans efterträdare Dilma Rousseff har lovat att följa Lulas ekonomiska reform och kommer nog bara att plocka fram ett ifyllt papper ur kassaskåpet. Frankrike kan erbjuda något som Sverige aldrig kan, d.v.s. politisk tyngd.

- I Indien börjar Eurofighterkonsortiet nu att slå på den stora trumman och erbjuder Indien att inte bara bli en kund utan en fullvärdig medlem i samarbetet.

Uppdaterad 10-11-08, 18:28
Nu skriver brasilianska tidningar om att beslutet avseende nästa brasilianska stridsflygplan kommer att tas under övningen Cruzex som slutförs den 19 november. Som av en slump så deltar Rafale i den övningen...

Någon som vågar tro annat än att resultatet redan är klart?

Uppdaterad 10-11-10, 21:51
Ny Teknik hävdar nu att Lula har blivit osams med Sarkozy och därför tänker följa råden från sin flygvapenchef och den brasilianska industrin.

Men efter att Frankrike i våras vägrade att stödja Brasiliens och Turkiets medlingsförslag i den iranska kärnbränslefrågan känner sig Lula da Silva sviken av sin gamla bundsförvant Nicolas Sarkozy och är inte längre lika intresserad av att göra affärer med Frankrike.

I stället säger rykten i Brasilien att han nu kommer att följa rekommendationerna från det brasilianska flygvapnet FAB och industriorganisationen Fiesp i Sao Paolo som förordar svenska Gripen.


"Liten tuva stjälper ofts stort lass", heter det och i detta fall kan ett litet politiskt gräl innebära en stor förlust för Dassault? Men jag misstänker att Ny Teknik som vanligt drar lite för optimistiska slutsatser. Svensk teknik är bra, men i den stora politiska världen väger vi på tok för lätt.

Uppdaterad 10-11-12, 18:16
Sarkozy verkar vara säker på att Brasilien väljer Rafale.

Det sade den franske presidenten efter att ha diskuterat affären med Brasiliens avgående president Lula da Silva och tillträdande Dilma Rousseff vid G20-mötet på fredagen.

Lula har sagt att han ska överlägga med Rousseff om köpet av 36 stridsplan, men att ett beslut kommer före maktöverlämnandet i januari.


Det är ganska så symptomatiskt att Lula diskuterat med Sarkozy om denna affär på G20. Ett forum där Sverige står långt utanför väntelistan för att komma in. De enda gånger vi är inbjudna är när vi agerar ordförandeland för EU. Det är just denna typ av inflytande som Sverige saknar för att vinna de riktigt stora affärerna.

Uppdaterad 10-11-24, 18:05
Nu har äntligen den andra delen av Gripenförsäljningen till Thailand skrivits på och därmed så har Thailand nu köpt 12 st Gripen, två stycken FSR och en extra 340 för VIP-flyg m.m.

Vid sidan av de sex stridsflygplanen omfattar avtalet ett radarsystem av modellen Erieye monterat på en Saab 340 samt en order på sjömålsrobot 15.

Vad som är mycket intressant med denna andra affär är att nu få Thailand också sina skarpa Rb15 och kommer därmed att kunna bli en lokal maktfaktor med stor möjlighet att påvarka fartygstrafiken i regionen.

Den här affären var dock inte oväntad, utan alla väntade bara på att det skulle vara politiskt och ekonomiskt möjligt. Frågan är bara hur framtiden ser ut? Thailand byter ut sina gamla F5 mot Gripen, vilket är ett utvecklingssteg som att gå från J29 till JAS39 här i Sverige. Man genomför dessutom en "mid-life upgrade" av sina gamla F-16A/B. Dessa kommer dock inom ett par år att vara i behov av utbyte trots denna uppfräschning. Då har Thailand behov av fler Gripen. Frågan är bara var det stannar? 24 eller 36?

DN, Ny Teknik

Uppdaterad 10-11-30, 16:18
Saab gör nu en sista ansträngning för att få iland kontraktet med Brasilien.

Brasiliansk press rapporterade i fredags om att Saabs vd Håkan Buskhe kommer till Sao Bernardo, som ligger i Sao Paulo-området, på onsdag med 350 miljoner kronor i fickan som ska investeras i ett nytt forskningscenter. I hans följe finns den svenska infrastrukturministerns statssekreterare, Carl von der Ersch.

"Friskt vågat, hälften vunnet", heter det som bekannt. Frågan är bara vad anti-vapenförsäljningslobbyn tycker om detta i efterhand. Är detta en "muta"?