
Planen ska lätta från F 17 i Kallinge vid 09.00 på morgonen, framkom vid en presskonferens i Kallinge på eftermiddagen.
...
Övriga fem Gripenplan ska komma iväg på söndagen, uppger Sveriges Radio Blekinge. Då ska också det Herculesflygplan och det spaningsflygplan som ingår i insatsen lämna Sverige.
Förbandet och övriga Flygvapnet har säkert haft mycket bråda tider för att få allting klart inför avfärd. Nu är det dags att läsa in sig på de sista detaljerna. Uppdraget (ATO/ACO), regelverk (OPLAN, SPINS), geografin, egna styrkor, hotet, vädret m.m.
Exakt vilket motstånd de möter är inte helt klart. Det libyska luftvärnet är redan hårt ansatt av de bombningar som genomförts, men det finns batterier kvar. Dessutom kan det finnas rörligt luftvärn. Till det kommer ett antal flygplan som finns kvar i det libyska flygvapnet.
– I talande stund vet jag inte hur pass operativa de är, vilket skick planen är i och om det finns piloter beredda att flyga dem, säger Stefan Wilson.
Snäll som jag är så har jag tidigare satt ihop en liten styrkebeskrivning och hotbild.
På TV4-reportaget ser man en intervju med förbandschefen Stefan Wilson och en fullastad 39C i bakgrunden. Dock med blind Rb99 - AIM-120 AMRAAM (grönt band) hängande under vingarna och Rb98 - IRIS-T på vingspetsarna. Man vågar nog inte släppa fram en bunt journalister i närheten av skarpa vapen. Sveriges Radio Blekinge har ett inslag med närbilder på flygplanet.
Här är en video på en belgisk F-16 som utför det våra svenska piloter inte får, d.v.s. anfaller markmål. Nu hade det uppställda 39:an ingen LDP - Laser Designator Pod hängd, som i normalfallet används för att styra bomber mot markmål. Men som Wiseman helt riktigt säger kan LDP med fördel användas även i luftrollen för att identifiera andra flygplan på långt håll. Vad skulle hända om en svensk pilot identifierar ett mål på backen och låter ett annat NATO-flygplan fälla en bomb på det han siktar på? Då har han ju inte gjort något annat än vad svenska FAC - Forward Air Controller gör lite då och då i Afghanistan.
Men det är bra att det trots allt blir en insats, "Att enbart åka iväg i jaktrollen må vara ett litet steg för de individuella piloterna, men det är ett gigantiskt hopp framåt för Flygvapnet".
Lycka till FL01 och Godspeed!
P.S: Jag tycker att förbandet borde ha namngetts F 23!
GP, BLT, DN, Expr1, Expr2, Expr3, AB1, AB2, AB3, AB4, Ny Teknik
Uppdaterad 11-04-02, 09:45
Snart lyfter de första tre kärrorna. Destinationen verkar bli Sardinien.
Klockan 9 på söndagsmorgonen lyfter de resterande fem Gripenplanen samt fyra Herculesplan med all utrustning. Ett Herculesplan kommer att stanna kvar på plats i Sardinien för att användas för lufttankning.
Den bas som används på Sardinien för insatsen mot Libyen heter Decimomannu och ligger på södra änden av ön. Det svenska förbandet kommer att dela basen med stridsflyg från UAE (F-16 och Mirage-2000).
Visa större karta
SvD1, SvD2, DN, AB, Expr1, Expr2, Expr3
Uppdaterad 11-04-02, 19:45
Nu har våra flygplan landat. Det blev varken Decimomannu eller Trapani utan Sigonella på Sicilien! Khadaffi måste ha blivit kraftigt lurad av denna rökridå!
Sigonella delar vi med bl.a. de danska F-16. Därmed så lär kulturutbytet bli mindre än om vi opererat från Decimomannu, men vi kanske förstår varandra bättre!
Visa större karta
Flygplanen mellanlandade i Ungern (med stor sannolikhet Kecskemét AFB där de ungerska Gripen är baserade).
DN, AB1, AB2, Expr1, Expr2
Uppdaterad 11-04-03, 12:02
Ytterligare tre Gripen är nu på väg ner till Medelhavet. Jag fick precis information från mina ugerska kollegor att de lyft från Kecskemét där de mellanlandat igen. Ibland så är det bra att ha en Gripenkund mitt emellan Sverige och andra operationsområden. Kesckemét har använts många gånger av svenska flygplan på väg till bl.a. Indien, Kroatien m.m.
Ett Herculesplan med större delen av den resterande personalen ombord har också lyft, och tre till lastade med utrustning kommer att lämna Sverige under förmiddagen.
Det intressanta är att i DN står det att de resterande fem har lyft, men kanske något fick fel och tvingades vända och att man då valde att låta ytterligare ett vända för att slippa skicka iväg ett ensamt flygplan i morgon?