Äntligen så har FMV fått klartecken på att gå vidare med anskaffningen av splitterskyddade terrängfordon till Försvarsmakten.
Förvaltningsrätten i Stockholm ger i en dom klartecken för Försvarets Materielverk (FMV) att köpa 113 pansarterrängfordon till Försvarsmakten hos finländska Patria. Därmed får det schweiziska företaget Mowag inte gehör för sitt överklagande, där man hävdat att upphandlingen inte följt regelverket.
Dett är mycket bra, då det behövs nya fordon till bl.a. insatsen i Afghanistan. Detta även om nuvarande tidsplan med insatsen innebär att de kommer att finnas färdiga lagom tills dess att den militära insatsen dras ner 2014.
Men finns det något vi kan lära oss av denna process? Tyvärr så är det alldeles för lätt att överklaga en upphandling!
Mowags överklagande innebar att FMV:s upphandling hamnade i domstol för andra gången. Efter det första beslutet att ge ordern till Patria överklagade den svenskbaserade konkurrenten, brittiskägda BAE Hägglunds i Örnsköldsvik. Bolaget fick rätt av dåvarande länsrätten 2009 och FMV fick göra om upphandlingen.
Också i den andra rundan fastnade FMV för Patria, därför att den finländska vagnen enligt myndigheten är både bäst och billigast. Detta beslut överklagades av Mowag.
Tyvärr så är även de myndigheter som har hand om denna typ av överklagningar inte bemannade för att kunna avgöra om en överklagan är giltig eller inte. Det innebär att allt som kommer in måste processas, vilket tar tid. Tid som våra soldater inte alltid har.
Mitt förslag är därför att bilda en särskild enhet eller myndighet som är byxad att hantera just denna typ av ärenden. Ett förslag vore att den nya Exportstödsmyndigheten FXM får uppgifter även inom ramen för import och upphandling? Ett annat är att Förvaltningsrätten i Stockholm tillsammans med FMV bygger upp en enhet där man snabbt kan kalla ihop juridiska, ekonomiska och tekniska experter som kan göra en första granskning om en överklagan är giltig eller inte.
Om inte detta händer så kommer alla projekt framöver att dra ut i tiden beroende på att företag vet att det kan löna sig att överklaga. Det kan dessutom döda chansen för små bolag, då de ofta inte har råd att vänta på att en överklagan går igenom. Men kanske viktigast av allt så innebär det att soldater får vänta på materiel som kan rädda deras liv.
lördag 27 november 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Eller så låter man alla länder och myndigheter köpa vad f*n de vill utan krångliga regelverk kring offentliga upphandlingar, EU-regler etc. Detta är så sjukt att jag undrar om inte hela den byråkratiska kolossen är en arbetsmarknadspolitisk åtgärd.
SvaraRadera/Martin
Svenska företag är lika goda kålsupare. I dagsläget har finska armén brist på marschkängor pga att ett skoföretag som ägs utav svenska Ejendals överklagat arméns upphandling utav kängor till finska marknadsdomstolen, som sedan stoppat upphandlingen tills nämnda instans behandlat ärendet ....
SvaraRaderaHmm På sikt behövs även ett bandgående fordon, där bör SEP väljas.
SvaraRadera//Förste Sergeanten
Grundproblemet är LOU. De flesta offentliga upphandlingar överklagas, men väldigt få vinner sina överklaganden.
SvaraRaderaDet skulle behöva kosta mer att överklaga på svaga grunder.
@Förste Sergeanten
Varför det? Vad är det för fel på Strf 90 och BvS10 Mk2?
@CI. Helt rätt, ett stort problem. Det behövs en upphandlingsdomstol på samma sätt som det finns kompetens för miljömål. Den ska naturligtvis vara fristående från myndigeheter.
SvaraRaderaAbsolut inget fel, men BVS10MK2 är en Bv strf 90 ett strf, vvad ska ersätta PBV 401, 302 ?
SvaraRaderaEN PBV såklart. Varför har länder M113 tex.
Detta talade man om från början ju.
//Förste Sergeanten
Det behövs ingen ny myndighet. Vi behöver inte mer byråkrati för att lösa byråkratiska problem. Det går alltid att göra som fransmän å andra, dvs tolka reglerna lite som man vill eller helt enkelt låta de överklagande företagen själva stå för kostnaden.
SvaraRaderaMitt förslag är dock att lägga ned FMV och låta vapengrenarna själva göra inköpen i samråd. Kanske med stöd av FXM.
@Förste Sergeanten
SvaraRaderaDet löses betydligt bättre med en Pbv 90 (BAE Systems Hägglunds CV90 Armadillo).
Min idiot, javisst. Glömt den . Ber om ursäkt, där har du HELT rätt.
SvaraRaderaPBV 90 blir ett bra tillskott. Jag anser att vi bör köpa in Bvs10MK2 dock.
Sen blir det intressant om vi kommer nyttja BÅDE protector och LEMUR.
En återupprustning inom en snar framtid bär det vara klokt att fortsätta på 90 familjen.
//Förste Sergeanten
Pbv 401 och Pbv 303 är avvecklade resp beslut finns om avveckling.
SvaraRaderaI arméns framtida insatsorg är det Strf 90, AWV/Patria samt Bv10S (förhopningsvis) som utgör grunden tillsammans med patgb och RG32.
Vi skall vara glad att vi inte satsar på SEP. Sverige behöver ingen ny Strv 103!
/Arméofficer
Nej det vore dumt köpa in en ny Strv 103, vi behöver verkligen inte stridsfordon i den tekniska framkanten. Helst ska det vara 30-40 år gammal och beprövad teknik.
SvaraRaderaRimligtvis bör KP bilarna tas till nåder igen och flygvapnet bör lägga sig i teknikens framkant genom att införskaffa det toppmoderna F 16 istället för att kravla med Gripen NG.
Vi behöver verkligen inga hybridfordon i framtiden, oljan tar aldrig slut.
Kan för övrigt vän av ordning tala m för mig varför vi köper in meteor och iris-t till Gripen? Något hot mot Sverige finns inte och bassystemet klara inte av ett modernt krig?
SvaraRaderaDessutom har väl inga skurkstater som världssamfundet rår på, några flygplan. Så inte ens med hänvisning till internationell tjänst finns det anledning för Sverige att köpa in dessa vapensystem? Således är det enda skälet exportstöd?
Så varför kan man inte köpa in SEP på samma grund, kanske inte optimalt för Sverige just nu men kommer säkra 1000 + jobb i årtionden framåt om projektet blir lyckat.
varför ska just flyget vara en skyddad verkstad som hela tiden göds med enorma mängder pengar när resten av verksamheten bedrivs på hobbybasis.?
Nu finns det iallafall en liiiiiten förutsättning för P7 att lösa sin kommande NBG uppgift med AWV/Patria, hade överklagan gått igenom hade även den tredje BG:n stått med brallorna nere....
SvaraRaderaNBG är det största resursslöseri som man hittat på, vem är intresserad förutom Carl Bildt? EU länderna är medlemmar i Nato som är den säkerhetsorganisation som sköter väpnade insatser. NBG kommer aldrig sättas in någonstans någonsin.
SvaraRaderaNästa NBG (2014?) kommer sättas upp av redan existerande förband, med andra ord kommer det kosta noll och inget mer än normal verksamhet skulle kosta.
SvaraRaderaNBG 08 resulterade i otroliga mängder läxor och lärdomar som i dagsläget håller på att implementeras i firman. Det må ha varit dyrt men en effektivare katalysator och prototyp för det 'nya' FM får man leta efter.
@Lew: Ähum... läs mitt senaste inlägg! :-)
SvaraRaderaTrots alla brister är nog LOU nått vi ska värna, korruption e många staters största hot och klara vi inte det nålsögat så är det skäl att fundera. CI har dock en bra tanke i att man ska sakgranska öerklagande på samma sätt som alla andra domstolar gör.
SvaraRadera@Lew
SvaraRaderaTrots allt har en 43-årig trebarnsfar vissa fördelar (jmf med en 21 årig yrkessoldat) i en checkpoint som försvarsmakten själva brukat framhålla men numera inte kommer att sakna? Är förmågan att springa XX km med en stor ryggsäck avgörande för hur vi lyckas i insats? Jag har inte svaret, men en åsikt, som dock inte fick yttras i denna organisation, för då hamnade hela enheten i ett evigt mättalsavvikande värdegrundskorrigerande.....
Vad säger det om handläggarna på FMV som var med och öste in pengar till SEP-utvecklingen för att sedan rata densamma vid upphandling av ny patgb? Förvisso hoppade FMV av ett år innan men utan FMV hade aldrig SEP kommit ned på ett ritningspapper ens. Vilken roll ska FMV ha? Kravställare, utvecklare eller inköpare? Ibland sker utveckling och inköp mot kundens (FM) vilja..i form av "vi vet bäst". Borstkastade pengar....
SvaraRadera