onsdag 3 november 2010

Alla var där, nästan... (uppdaterad)

En grå regnig Stockholmskväll hindrade inte genomförandet av manifestationen till stöd för våra soldater. Ett antal talare tryckte på vikten av stöd till soldaterna och framför allt deras anhöriga. Oavsett åsikt om insatsen i Afghanistan så måste vi stödja de som valt att utföra det uppdrag som beslutats av Regering och Riksdag.

Alla var där, förutom en mycket viktig nyckelspelare i sammanhanget. Gissa vilken? Jo, Försvarsmakten!

Nu när ÖB fått igenom sina planer med slopad värnplikt, ändringar på LAS samt nytt anställningsavtal med krav på utlandstjänstgöring, så borde någon representant från Försvarsmakten varit där för att visa att man är beredd att ta ansvar för veteraner och deras familjer. Om inte annat så bara för att visa att man bryr sig. ÖRA i praktiken med andra ord!

Se även Allan Widman och Morgonsur.

Uppdaterad 10-11-04, 17:57
Jag får lov att mildra min kritik mot FM. Man har faktiskt tagit upp manifestationen på forsvarsmakten.se och tryckt på närvaron i publiken av Arméinspektören.

Det är bra med en manifestation signerad flera grupper – politiker, intresseorganisationer och andra, sade Berndt Grundevik. Det speglar också det politiska stödet våra soldater i Afghanistan nu kan känna när närmare 90 procent av riksdagen står bakom uppgörelsen.

Under manifestationen syntes plakat med det gula bandet och texten ”Stöd våra soldater”.

- Det är viktigt för våra trupper att svenskarna reser sig från TV-soffan och visar sitt stöd, konstaterade Berndt Grundevik.


Bra! Nästa steg hoppas jag blir att FM ställer upp som talare på samma sätt som bl.a. officersförbundet.

SR

21 kommentarer:

  1. Dåligt? Ja
    Förvånande? Nej

    FM ställer upp i allsköns tjafs men kan inte delta i en organiserad uppskattning av sina egna medarbetare.
    Jag skäms över min arbetsgivare, fy fan!

    SvaraRadera
  2. Man var väl upptagen med att utvärdera årets deltagande i Stockholm Pride.

    SvaraRadera
  3. "ÖRA i praktiken med andra ord!"

    Trodde Du på det där själv....

    SvaraRadera
  4. Själv skyller jag på att jag var/är i Köpenhamn i jobbet, men jag har till mitt försvar inget arbetsgivaransvar.

    SvaraRadera
  5. Det är tråkigt och det gynnar ju tyvärr inte FM i deras framtida rekrytering när man inte stödjer den första manifestationen för soldaten. När dessutom så många andra organisationer fyller på med sitt deltagande och stöd. Jag hade hoppats att man kunde läsa om det på mil.se.

    SvaraRadera
  6. överraskad Rövkn***ad Avskedad - Så upplever jag hur AG behandlar mig, oss, vi.

    Näe förresten, vi kan inte avskedas! Slavar säljer man...

    SvaraRadera
  7. FM ska väl inte delta i politiska manifestationer? Om FM hade varit med så borde de ansvariga sparkats redan.

    SvaraRadera
  8. Det går tydligen bra att fjanta runt på Pride festivalen dock...

    Som är en politisk manifestation.

    Obs: inget ont om HBT folk med Pridefestivalen är endast till för att folk skall visa upp sig.

    // Förste Sergeanten

    SvaraRadera
  9. Kritik ska levereras när det är begfogat. Men I rättvisans namn skulle man ju kunna nämna att arméinspektören generalmajor Grundevik var där, i uniform. Han har ju till och med fastnat på bild i dagens SvD.

    Räknas inte det som någon form av närvaro?

    /
    Gospodin

    SvaraRadera
  10. Gospodin:

    Jo, att närvara i uniform på politiska manifestationer borde vara straffbart.

    SvaraRadera
  11. Bitterhetens kalk svämmar ibland över lite fort. Jag såg såväl AI som CNBG på plats. Hur tänkte ni nu som använder ord som Rövkn***ad.

    Eller var det så att ni själva inte var på plats?

    SvaraRadera
  12. Hmm.. jag tittade nog inte runt i publiken så noggrannt.

    Med närvaro menar jag dock inte att stå i publiken, utan att precis som på t.ex. Pride göra ett officiellt uttalande om planer på att öka stödet för veteraner. Efter det lägga ut det på mil.se. Detta hade varit helt rätt tillfälle!

    SvaraRadera
  13. Ungefär så här?

    http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/Nyhetsarkiv/Centrala-nyheter/2009/OB-pa-Pride/

    SvaraRadera
  14. Det gläder mig att AI var på plats. All heder till honom men jag måste hålle med chefsingenjören. Hade de medverkat mer officiellt hade man fått möjlighet att visa sin vilja för att driva soldatens bästa. På det viset skickar man en signal ut till samhället och rekryteringsbasen.

    Jag närvarade inte själv, på grund av tjänsten, så jag skall igentligen kanske vara tyst.

    Allan Widmans intresse för FM och dess anställda gläder mig. Jag trodde innan valet att han skulle få bli försvarsminister denna gången. Men men...

    SvaraRadera
  15. En artikel på Försvarsmaktens hemsida.

    http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/centralanyheter/Stod-for-soldater-/

    Intressant att några av er lyfter Pride som exempel på aktiviteter som står någonstans i kontrast till detta tillfälle. Att militärer kunde vara homfoba kommer inte som en överraskning men lite förvånade och ledsamt att läsa in tonfall i kommentarerna här.

    Not your finest moment.

    SvaraRadera
  16. @Anonym 09.50: Jag förstår inte hur du kan tolka det faktum att FM beter sig på ett sätt i ett sammanhang och på ett annat i andra som annat än konstigt. Att tolka det som homofobi visar hur rädda vi blivit i Försvarsmakten att ens yppa någon som hellst kritik i dessa sammanhang. Homofobifobi skull jag vilja kalla det diskussionsklimat som för närvarande är praxis!

    Att Försvarsmakten tar ställning i frågor och visar gott föredöme är mycket bra. Men huvuduppgiften är fortfarande "väpnad strid" och därmed borde man även officiellt stödja sina veteraner.

    Nu deltog AI och C NBG, vilket hedrar dem som personer. FM deltog däremot inte officiellt!

    SvaraRadera
  17. Jag håller principiellt med profanum_vulgus om att Försvarsmakt och polis inte skall medverka i manifestationer som inte är av statsceremoniell eller militärtraditionell art.

    Dock - som många ovan påpekat - fattade både polis och militär ett obegripligt principbeslut att frångå denna fina tradition i samband med Stockholm Pride för några år sedan.

    Efter det förvisso i mitt tycke felaktiga beslutet är det svårt att motivera att man inte skulle få bevista nämnda manifestation i uniform.

    Man har helt enkelt skapat sig en gränsdragningsproblematik man aldrig hade tidigare.

    Ibland var det faktiskt bättre förr...


    Nu när det vart som det blev och är som det är skall Berndt Grundevik ha all heder för att han var där - i uniform.

    /Morgonsur

    http://morgonsur.wordpress.com

    SvaraRadera
  18. @Anonym 10:12 Om AI är där i uniform, tror du att han är där som privatperson? Isåfall hade han väl varit civil. I uniform, med namnbricka, hur officiellt kan det bli?

    En manifestation som inte omfattas av något regleringsbrev eller FM direktiv, vad vill du ha? För egen del tycker jag det är otroligt bra att trots svaga förutsättningar (vad var bakgrund, vilka står bakom etc) att två av FM chefer är på plats. Men det är klart, i ett debattklimat som omfattar ordval som Rövkn***ad och ett allmänt hat mot sin egen arbetsplats, vad kan man förvänta sig.

    SvaraRadera
  19. Frågan är om C NBG och AI var där för att de tyckte var viktigt, för att de var kommenderade att var där eller om det som vanligt var en del i deras respektive befordringskampanjer att synas vid rätt tillfälle....?

    SvaraRadera
  20. Jag uppdaterar mitt inlägg. Jag får erkänna att jag missade inlägget på forsvarsmakten.se, då dom kommer i lite konstig kronologisk ordning...

    SvaraRadera
  21. För att förtydliga för vissa:
    Pridefestivalens vara eller icke vara hör ej hemma i detta forum, dock så är det fortfarnade märkligt att man tar viss politisk ställning i den frågan men inte i veteranfrågan.

    Jag förstår att det är omöjligt men synd att ingen från Kungafamiljen kunde närvara, ty man får aldrig glömma att Konungen är FM främsta representant.

    // Förste Sergeanten

    SvaraRadera