fredag 7 maj 2010

Grattis 39.131!

Vår gångtidsledande Gripen har just passerat genom 2000 flygtimmar. Stort grattis till teknikerna på F7 som lyckats att pressa fram denna flygtid ur ett skrov. Nu blir det dock inte så mycket mer i just 39.131 eftersom våra A/B-Gripen håller på att byggas om till C/D-Gripen i arbetet att ensa Gripen-parken i Flygvapnet.

Frågan är också hur länge som det svenska Flygvapnet kommer att vara innehavare av det Gripenflygplan som ligger längst fram i flygtidsproduktionen? Våra utländska kunder med Tjeckien i spetsen producerar flygtid av bara den. Snart innehar Sverige endast 2:a plats i tabellen.

Skulle vi dessutom få en stor utländsk kund som t.ex. Brasilien eller Schweiz så kanske Sverige helt förlorar sin tätposition som varande främsta expert på Gripen. Brasilien måste bestämma sig inom ett par veckor och Schweiz ska enligt rykten bestämma sig någon gång i år. I det läget får FV börja fundera på sin situation. En stor anledning till att svenska politiker fortfarande stöttar ett stort (om nu 100 Gripen räknas som stort) Flygvapen är att vi ska stödja våra exportkunder. Om vi inte längre är största kunden av Gripen så kommer vår roll att ändras och därmed kanske behovet av många egna flygplan.

Men nog nu om framtida bekymmer. Ökad export är trots allt ökad inkomst till svenska staten, så ät av tårtan och njut av framgången!

7 kommentarer:

  1. Härligt att se ! Redan då jag omskolade mig för 10 år sedan var 39.131 en s.k. "PRI-maskin" som hjältarna på linjen slogs om att få hålla i luften och vi "spakapor" gärna höll där.

    //Bombar'n

    SvaraRadera
  2. Visst, drar vi ner antalet flygplan måste vi flyga mer med varje flygplan. I och med att de har en begränad livslängd betyder det att de måste bytas ut tidigare. För min del ökar chansen att få flyga ytterligare ett tungt system under karriärens gång så jag säger skär ner ni bara! Jag tror inte det blir billigare i längden.......

    SvaraRadera
  3. Kul att se att den gamla "vanan" med flottiljsiffra påpassligt dök upp på 39131 :)

    SvaraRadera
  4. @Lae: Håller helt med. Jag skulle vilja återinföra divisionsmärkena också, men eftersom vi roterar flygplanen vid behov mellan flottiljerna så har det funnits ett visst motstånd mot detta...

    SvaraRadera
  5. Vid behov betyder att en flottilj gör tillsyner som sedan skickas till den andra flottiljen....

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  6. @ J.K 08.46

    Korrektion ! Det är inte längre några flottiljer som gör tillsyner. Detta utförs av den (delvis) intäktsfinansierade organisationsenheten FMLOG - som av historiska skäl (när flottiljerna gjorde sina egna översyner på "sexan") har sina verkstäder inne på flottiljernas (Nja, numera skall det ju kallas garnisoner...) områden.

    SvaraRadera
  7. hur ofta målas stridsflygplan om?

    SvaraRadera