lördag 16 oktober 2010

Nya förluster... (uppdaterad)

Försvarsmakten rapporterar ikväll att en svensk soldat omkom idag i närheten av Mazar-e Sharif då en IED sprängdes under hans terrängbil 203.

Det svenska förbandet arbetade väster om Mazar-e-Sharif – i ett område som tidigare kontrollerats av upprorsmakare. En del av syftet med operationen är att afghanska myndigheter ska få kontroll över området.

Händelseutvecklingen inleddes med att ett stridsfordon 90 utsattes för finkalibrig eld. Pansarterrängbilen kallades fram för att understödja och drabbades av en hemmagjord sprängladdning.

Sjukvårdshelikoptrar kallades till platsen. Vid framkomsten till sjukhuset vid Marmal kunde läkare konstatera att den svenske soldaten avlidit.


FS19 har under hela sin mission varit inblandad i hårda strider. Detta som en konsekvens av den nya taktiken att mer aktivt patrullera de områden som kontrolleras av talibanerna. Området väster om Mazar-e Sharif är just ett sådant och det var även i detta område som den förra dödliga incidenten inträffade.

Denna händelse kommer givetvis att påverka debatten kring det kommande riksdagsbeslutet om fortsatt närvaro i Afghanistan. Våra politiker måste dock vara realister. Vi är i Afghanistan för att säkerställa att säkerhetsläget blir så pass lugnt att det går att genomföra humanitära insatser och lämna över säkerhetsansvaret till ANA/ANP. COIN-taktiken innebär att vi skall ut och möta lokalbefolkningen. Detta innebär givetvis stora risker för våra soldater. Att dra hem våra trupper i detta läge skulle innebära att vi ger upp och de insatser som vi gjort hittills skulle vara förgäves. Jag hoppas därför att denna händelse inte används som argument i debatten, utan att den hålls på en högre nivå.

Just nu så är detta dock ganska så oväsentligt. Jag instämmer i Försvarsminister Tolgfors kondoleanser och mina tankar går till familjerna till den soldat som dödades samt de två skadade...

SvD 1, SvD 2, DN, Aftonbladet, Expressen

Uppdaterad 10-10-16, 23:17
Försvarsmakten har nu gått ut med namnet på den stupade soldaten. Jag lider med familjen till Kenneth Wallin.

ÖB går nu också ut med sina kondoleanser till Kenneths familj samt familjerna till de två skadade.

"Det är med djup sorg jag tagit emot beskedet att en soldat stupat i Afghanistan. Mina tankar går till de anhöriga som förlorat en son, en familjemedlem. Tankarna går också till förbandet som mist en kollega och vän. Min medkänsla går även till de två skadade soldaterna, jag hoppas innerligen att de snart repar sig."

SvD beskriver i ett inlägg hur FS19 har ändrat den svenska taktiken det senaste halvåret.

Den senaste sommaren har den nuvarande truppen FS 19 tillsammans med afghanska säkerhetsstyrkor etablerat en postering i området. Den ligger i byn Ali Zaui 40 km väster om Mazar-e-Sahrif. Patrullering sker ofta i området, både från fordon och till fots. Det är en del av den ändrade taktik som chefen för FS 19 överste Gustaf Fahl beskrev i SvD den 8 oktober.

- Det har varit ett av talibanernas starkaste områden och ger man sig in där så blir det motreaktioner med attacker och olika förberedelser för attacker som vi lyckats undanröja, sade Gustaf Fahl då.

- Vi kan inte lämna människor som lever där under talibanterror i sticket. Vi måste försöka bryta utvecklingen även där. Ger vi oss inte på de områdena så är de som cancersvulster, då växer problemen. Andra områden är relativt sett säkra, förklarade Gustaf Fahl då.


Hur ska man då tolka den senaste tidens hårdare strider? Delvis är det en konsekvens av ökad patrullering. Om man rör sig mer i området så kommer det givetvis att innebära att talibanerna gör motstånd. Delvis så har talibanerna med stor sannolikhet flyttat en del av sina resurser norrut. Detta beroende på de hårda striderna i södra Afghaninistan, men även då den nya Järnvägen till Mazar-e Sharif inneburit att området fått ett nytt strategiskt läge. Talibanerna har den senaste tiden fokuserat på att stoppa underhållstransporterna från Pakistan. Om ISAf börjar ta in underhåll via tåg från Uzbekistan kommer det att innebära att talibanerna förösker att stoppa även dessa transporter.

Jag håller dock inte med SvD analytiker om tyngre fordon som en lösning. IED kan vara så kraftiga att inte ens Stridsfordon 90 klarar av en smäll, vilket både Norge och Sverige erfarit det senaste året. De dåliga vägarna i Afghanistan klarar heller inte av allt för tunga fordon. Nej, ökad säkerhet skapar vi genom att bygga band med civilbefolkningen så att de helt enkelt kan förvarna oss om att något är på gång.

Expressen rapporterar just nu från Försvarsmaktens presskonferens.

Kondoleanser går att skicka direkt till FS19.

Läs mer hos mina bloggkollegor Cynisk, Wiseman, Morgonsur, Tokmoderaten, Carl Bildt och Allan Widman.

DN 1, DN 2, Expressen, SVT

Uppdaterad 10-10-17, 10:36
Guvenören i provinsen Balkh går nu ut i Afghanska media och säger att man ska starta en stor upprensningsaktion. Mazar-e Sharif är "huvudstad" i denna provins och det oroliga område som de svenska dödsfallen inträffat i ligger gränstrakterna mellan västra Balkh och provinsen Jowzjan.

"It will be better to carry out continuous operations in vulnerable areas in coordination with the Afghan forces and our international friends to maintain and ensure better security in the province," Gen. Alizai, the Police Chief of Balkh province said.

Balkh has been one of the most secure provinces of Afghanistan over the past few years, but the province has witnessed a series of insurgency activities recently.


Uppdaterad 10-10-17, 16:56
Försvarsmaktens presskonferens finns nu på både SvD och DN.

Mer detaljer börjar komma fram om händelsen.

Enligt Grundevik var sprängladdningen som dödade svensken tillverkad av flera stridsvagnsminor. Inne i det attackerade fordonet fanns sammanlagt sju personer. Försvaret vet fortfarande inte närmare vilka det var som attackerade styrkan.

Det tog runt 45 minuter efter det att fordonet begärt stöd tills ambulanshelikoptern kom.


45 minuter låter kanske för en oinitierad som lång tid. Men de helikoptrar som finns baserade på Marmal (amerikanska UH-60 Blackhawk och tyska CH-53) har en maxfart på ca 300 km/h. Händelsen inträffade ca 40 km väster om Mazar-e Sharif. Även om en helikopter står fullt startberedd så kan man inte räkna med att den är i luften på mindre än 10 minuter med tanke på att sjukvårdspersonal och eskorthelikopter ska med. Sedan beroende på hotbild ska den stiga eller gå på låg höjd så räkna med 10-20 minuters transporttid. När den kommer på plats måste den bedöma hotbilden. Är anfallet till för att locka till sig MEDEVAC och det kan finnas tung beväpning som kan slå ut en helikopter? Räkna därför med ca 5 minuters landningsprocedur. Till detta skall även en viss fördröjning i orderkedjan läggas till. Har helikoptern varit i luften på ett annat uppdrag så tar det ytterligare en stund att ta nytt beslut om denna inats är viktigare än t.ex. transport av ett sjukdomsfall.

De flesta moderna pansarfordon är designade för Kalla Kriget och där var hotbilden max en stridsvagnsmina. När flera sprängs av samtidigt så är det därför få fordon som klarar av det. Det är egentligen bara den nya generationens fordon där man har tänkt på att chockabsorbera personalens arbetsplatser som tål en träff av en IED. I det aktuella fordonet fanns sju man. Att de övriga verkar ha klarat sig så pass bra är ett rent mirakel.

SvD

Uppdaterad 10-10-17, 20:50
Politikerna verkar ensas bakom att insatsen i Afghanistan ska fortsätta.

Det är i utsatta stunder det är som viktigast att stå fast.” Det säger försvarsminister Sten Tolgfors i en första kommentar till DN.se, efter att ännu en svensk soldat dödats i Afghanistan. Han menar också att skillnaderna mellan oppositionens regeringens afghanistanpolitik har minskat.

På den svenska campen är stämningen givetvis dyster, men man biter ihop och fortsätter insatsen. Snart kommer FS20 att ta över och det gäller att ha koll på händelseutvecklingen fram tills dess att rotationen är genomförd.

Flaggorna vajade på halv stång på Camp Northern Lights i norra Afghanistan och kapellet på basen öppnades direkt efter dödsbudet. Soldater strömmade dit för att tända ljus, rapporterar tidningen NSD:s utsända på platsen.

NSD har en reporter på plats i Afghanistan som har fått möjlighet att intervjua på ledningen för FS19. Chefen för FS19, Gustaf Fahl säger att man kommer att fortsätta med samma taktik som tidigare.

FS 19 har en tydlig strategi att gå in i områden som är starkt talibaninfluerade i norra Afghanistan - och stanna kvar där. Området där dödsolyckan hände är ett sådant och ligger fyra mil väster om Mazar-e-Sharif. En strategi som Försvarsmakten själva beskriver som framgångsrikt. Antal incidenter i området har minskat, enligt Fahl.

- Jag tror dessutom att det är en mycket viktig del i att hedra Kenneth att inte börja svikta i vår uppgift. Vi måste fortsätta såsom vi har gjort hittills, vi ska inte bjuda våra motståndare på en framgång. Den framgången ska vi förneka genom att fortsätta att agera som vi har gjort. Vi ska fortsätta att stabilisera situationen i det här området, säger Gustaf Fahl.


Uppdaterad 10-10-20, 20:17
Kenneth Wallin har nu kommit hem till Sverige. Det var en värdig ceremoni, men jag hoppas innerligt på att vi i Sverige inte ska bli lika bra på denna typ av ceremonier som många av de andra länderna som delktar i ISAF.

Se hela ceremonin på Försvarsmaktens hemsida.

SvD