En kompis gjorde mig uppmärksam på nedanstående videofilmer. Vad kan man säga? Ren flygarglädje!
Blanix är en österikisk uppvisningsgrupp som sponsras av Red Bull, precis som många andra flyguppvisningsteam. Det "udda" är att man använder sig av segelflygkärror av modell LET L 13 Blanik och att man gör det i rote!
Flygplanen är tillverkade i Tjeckien av LET. De gillade reklamen man fick från uppvisningsruppen, men inte riktigt sättet de hanterade sina flygplan som egentligen bara är ett grundläggande inskolningsflygplan.
The Blaník was originally stressed for simple aerobatics, including inverted flight where the aircraft has a single occupant. As a result of this latter requirement, intermediate level aerobatic training in the Blaník was done in solo flight with the instructor on the ground or in another aircraft. Following a manufacturer airworthiness directive in June 2010, all aerobatic manoevres were forbidden.
Anledningen till flygstoppet var ett haveri i Österrike den 12 juni, 2010. Två piloter omkom (en lärare och en elev) när en vinge bröts av under avancerad flygning. Efter haveriet gick LET ut med ett uttalande som beskrev att den aktuella flygplansindividen använts för flitigt för aerobatik. Man gick även ut med en obligatorisk kontroll av alla L-13 för att leta efter utmattningssprickor i vingar och bärande spant i skrovet. I denna bulletin kan man bl.a. läsa följande intressanta text.
Aerobatic flight time is 2% maximum of total flight time.
Undrar om Blanix följer detta råd, eller om man i stället undersöker sina flygplan extra noga?
Luftvärdigheten har dock återfåtts och Blanix LET L-13 Blanik är därmed uppe i luften igen. Ett modifieringsprogram har tagits fram för att reparera vingar som fått utmattningssprickor.
Här finns en bra sammanställning om haveriutredningen.
Akte betyder tydligen Loggbok. Men, vad betyder egentligen Blanik? Tja, det enda jag lyckades hitta var ett berg i Tjeckien med en gammal legend knuten till sig.
According to the legend, Good King Wenceslas and his knights will arise from their slumber when the Czechs are attacked by a number of armies equal to or greater than four (from four cardinal directions). In the Jára Cimrman's play "Blaník", it was proved that this legend is not true because in 1968 at the end of the Prague Spring Czechoslovakia was attacked by five armies of the Warsaw pact and "in Blanik not a single leg moved".
Med tanke på att L-13 började tillverkas långt innan muren föll (1956), så var det nog en tyst protest mot den ryska närvaron.
För de som är dåliga på tyska så finns filmen med subtitle. Här finns en hel del tjusiga bilder.
Hmm...det verkar inträffa många dödliga olyckor med segelflyg i Österrike. Bara för några månader sedan dog tre personer i en kollision. Men segelflyg är en stor sport i Europa och framför allt i Tjeckien och Österrike. Så det är nog inte konstigt att de är en smula högt representerade i olycksstatistiken. Man får bara hoppas på att amatörerna inte försöker ta efter "Akte Blanix" uppvisning.
söndag 20 november 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar