Holland vacklar fortfarande i hur man ska ställa sig till F-35 eller inte F-35. Bevisligen så har man ont om pengar och den holländska opinionen är stark mot att inte köpa ett nytt dyrt flygplan. Den holländske försvarsministern har därför besökt Lockheed Martin för att sätta press på företaget.
Defence Minister Hans Hillen says he did not avoid thorny issues during his recent visit to the JSF factory in Texas. “Lockheed Martin knows it will have to work hard to keep us on board,” he said afterwards.
...
Minister Hillen said he informed his hosts of the thorny issues regarding the purchase of the Joint Strike Fighter that are causing political headaches in The Hague: “The price, the rumours about technical shortcomings. Are they true, and if they are not: why is it that they keep doing the rounds?”
Mr Hillen said his biggest challenge was “to see whether we can convince a majority of the Dutch people and of parliament to choose this excellent plane as the successor to the F-16.”
At present, such a majority does not exist. Geert Wilders’ Freedom Party, on which Prime Minister Rutte’s minority cabinet depends for parliamentary support, is opposed to the multi-billion euro investment in the F-35. Under the terms of the coalition agreement, the next cabinet will take the final decision on a definitive order.
För att sänka kostnaderna så tittar man på ett samarbete med Norge och Danmark. Detta har man gjort tidigare då Norge och Danmark köpte sin F-16 MLU samtidigt som Holland och Belgien. Norge är redan inne på F-35 spåret, danskarna tvekar och för Belgiens del så är det tveksamt om det ens är ett enat land om 10 år. Än mindre lär belgarna kunna enas om anskaffning av ett nytt flygplan. Holländarna saknar de norska oljemiljonerna och jag skulle inte bli helt förvånad om Holland och Danmark gör upp om en gemensam lösning. Den danska försvarsministern verkar i varje fall gilla det holländska förslaget.
Og den tanke tiltaler forsvarsminister Nick Hækkerup (S):
- Det lyder overordentlig spændende. Sidste år blev vores køb af kampfly sat på standby, men processen skal genoptages, og noget af det, vi skal lægge vægt på, er, om vi kan samarbejde med andre om indkøbet og vedligeholdelsen, siger Nick Hækkerup til Ritzau.
Et samarbejde vil nemlig både betyde, at Danmark kan spare penge, og at de danske kampfly lettere vil kunne indgå i internationale missioner med andre landes flyvevåben:
- Hvis vi køber med andre lande, kan vi forhandle en bedre pris og vilkår. Og efterfølgende kan man lave fælles vedligeholdelse af kampflyene og uddannelse af piloterne, siger Nick Hækkerup.
...
Ud over F-35 overvejer Danmark også det svenske Gripen og det amerikanske F-18 Superhornet.
Vi har erhvervsaftaler om F-35, og landene omkring os vælger F-35. Peger det ikke entydigt på, at det er det fly, vi ender med at købe?
- Vi har forskellige fly i spil, og dem skal vi alle sammen vurdere på ud fra de behov, Danmark har. Vi skal se på, hvad de kan, men også på hvordan vi vedligeholder dem, og hvordan vi træner piloterne.
- Og for mig betyder det også noget, at vi får et fly, som flyver i andre lande. Vi skal ikke være first movers, når det gælder kampfly, siger Nick Hækkerup.
Problemet för Hollands del är att man har gått betydligt längre än danskarna och därmed inte har samma flexibilitet i sina valmöjligheter och säkerligen inte samma möjlighet till förhandling med Lockheed Martin (vilket nog är en av orsakerna att man söker samarbete med Norge och Danmark). Man har redan köpt två flygplan för att använda i den initiella utprovningen och utbildning av holländska instruktörer. Det första är redan under tillverkning. Man har dessutom fått en hel del tillverkning av delar till F-35 i Holland. Med andra ord så lär den holländska industrin gå miste om en hel del om projektet avbryts.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar