BAe, ni vet det där engelska bolaget som äger Hägglunds har lagt in en offert på bandburet fordon till det engelska FRES programmet. SEP skulle man kunna tro? Nix, det blev stridsfordon 90! Varför kan man fråga sig om nu SEP är så rackarns bra?
The company plans to minimise costs, meet the tight delivery schedule and align with the UK Armored Fighting Vehicles (AFV) Strategy published in June by using a low-risk manufacturing approach proven with all five CV90 export customers.
Glada nyheter dock för Örnsköldsviks befolkning även fast det inte är SEP som offereras. Totalt rör det sig om upp till 1300 fordon som givetvis ska användas i Afghanistan. Jag misstänker att det är större chans för BAe Hägglunds att vinna den engelska FRES upphandlingen än det är för dom att vinna den svenska upphandlingen när den drar igång igen.
The chassis will be built at the company’s existing production line at Örnsköldsvik in Sweden. The Scout turret and UK mission fit of all variants will be integrated onto the chassis in the UK, preserving jobs and the key skills necessary to continue to support British Army operations
Man tar alltså bitar från de existerande CV9035 och bygger ett nytt torn med 40 mm kanon, för att nå kraven på låg kostnad och hög leveranssäkerhet. Tydligen så ansåg BAe att SEP inte kunde uppfylla något av dessa. Man har kanske lärt sig från den svenska upphandlingen?
Flygvapenmuseums nya SK 60
19 timmar sedan
FM var före omvärden när de i satsade på 40mm kanon till strf90. Vid samma tid var standard beväpning för diverse IFV:er under 30mm.
SvaraRaderaDen berömda 'återanvändnings' - mentaliteten träffade för en gångs skull rätt i målet!
Är det inte spaningsvarianten av FRES som detta kontrakt gäller? Jag hade för mig att Bae redan tidigare avsett offerera Strf 90 för den rollen, men jag kan ha fel.
SvaraRaderaWiseman: Helt rätt. Det är FRES-SV (Scout Vehicle). Stridsfordon 90 har varit en het kandidat, men offerten går in först 5 november.
SvaraRaderaNu är det väl inte samma typ av uppgifter de olika fordonen ska ha, eller? (SEP kontra CV90)
SvaraRaderaAnonym 14:44
SvaraRaderaDen version av SEP som erbjöds den ursprungliga FRES affären var den hjulburna. Samma som blev utslagen av Patria AMV i den svenska affären.
SEP finns även i bandburen version. Men här väljer BAe klokt att satsa på det beprövade konceptet CV90.
För att vara gemen, var är ERIK och hans eviga beröm utav SEP ?
SvaraRaderaKlokt val av CV90xx.
FRES är ett stort projekt bestående av en mängd upphandlingar för att ersätta existerande fordon. Den som SEP var med och där GM vann, men förlorade kontraktet på, har ännu inte gjorts om. För projektet där man offererat CV90 så var aldrig SEP en kandidat.
SvaraRaderaAnonym 02:01. He, he...
SvaraRaderaNågon sa en gång att om inte tillverkarlandet köper, köper ingen. Stämmer det? Finns det några goda exempel på tyngre militär matriel med bra exportmeriter som INTE köpts av tillverkarlandet?
SvaraRaderaAnonym 12:43
SvaraRaderaJag skulle vilja påstå merparten av de senaste årens utveckling på ryska jaktflygplan. Su-30 finns t.ex. inte på breddden i Ryssland som fortfarande har Su-27 huvudbeväpning. Man har köpt enstaka exemplar och stöttat utvecklingen, men det är exporten som gjort att industrin överlevt Rysslands djupa militära svacka. Nu när ryssarna har pengar igen kanske det kommer att ändras.
Kanske något för svensk försvarsindustri att studera om inte ISP sätter stopp för allt för aggressiv internationell marknadsföring.
OK, Ryssland hmmm, de är ju i en klass för sig hur man än ser på det. Men några (hur många?) hade de köpt själva ändå. De har inte köpt in några från Kina istället eller så?
SvaraRaderaBAE Hägglunds har utvecklat BvS 10 i Örnsköldsvik och sålt den till Royal Marines och nederländska marinkåren.
SvaraRaderaAmfibiekåren eller någon annan svensk kund finns inte.
OK, knappast en "ny" produkt, det är väl närmast en produktutveckling men jag får ge mig. Tackar!
SvaraRadera