lördag 14 november 2009

Eurofighter vs Gripen

Jag har tidigare berättat om Tjeckiens mycket lyckade mission i Baltikum, där dom under en fyra månaders period stod beredskap med två startklara Gripen. Det som dock är mest intressant är att jämföra dom med efterträdaren på Siaulia basen, d.v.s. Eurofighter från tyska Luftwaffe JG74 - "Mölders".

Artikeln om JG 74 visar att dom började flyga Eurofighter 2006, men att dom nu tre år senare bara har 10 stycken operativa Eurofighter pekar på leveransproblem. Visst har man sålt Eurofighter Tranche 1 flygplan till Österrike, men som jag beskrivit i ett tidigare inlägg så är nog tyskarna bara glada att vara av med dessa begränsat användbara flygplan. Österrike får sina flygplan uppgraderade till Block 5 standard. (Om vi tycker att det är förvirrande med skillnaden mellan JAS39A/B och JAS39C/D så är det ingenting jämfört med Eurofighters konfigurationsträsk).

All of that is a far cry from his Bavarian home base, where FW74 also carries out domestic QRA duties. With just 10 Eurofighters, the squadron was stretched very thin to meet its obligations, both of which demand at least four aircraft - two at 15min readiness and two more in reserve. Just two were left as spares.

Artikeln nämner också att man haft de gamla F4 Phantom som backup. När man pratar med våra tjeckiska kollegor så var det inte bara för att tyskarna har ont om Eurofighter flygplan, utan att dom har så högt felutfall att det måste finnas en resevplan B.

Running lean has consequences. With only four Eurofighters in Siauliai, it was not possible to fly enough hours to keep all FW74's pilots' licences current. As a result, Germany had to split its four-month Baltic deployment into a pair of two-month sections, with the November-December period picked up by the McDonnell Douglas F-4 Phantoms of the Wittmund-based and gloriously-named FW71 "Richthofen".

Tjeckerna producerade 400 timmars flygtid med fyra Gripen flygplan i Baltikum (två i beredskap och två i reserv). Samtidigt stod man beredskap i Tjeckien med ytterligare två Gripen och en i reserv. Detta med en flotta på 12 st 39C flygplan. De övriga två är 39D som inte har någon inbyggd kanon och därför inte används för denna typ av beredskap. Jämför det med Österrike som producerar 600 timmar under hela 2009! Tjeckernas enda problem just nu är med sina egna politiker. Flygvapnet skulle gärna köpa några extra flygplan, men politikerna har insett hur mycket det går att flyga med enbart 14 stycken att man tvekar...

Att man är stolta över sina Gripen flygplan i Tjeckien visar inte minst den egenproducerade 2009 års Gripenkalendern som många i Sverige ser på med fasa. Men personligen tycker jag att vi måste se på denna typ av publicitet med öppna ögon för vad det är. Det är helt enkelt en nöjd kund! Hmm, det ryktas om en 2010 års kalender, så nu är det dags för mer moralpanik...

En liten intressant blänkare fanns också i artikeln som visar att trots att kalla kriget är slut och trots att vi nu är vänner med Ryssland och låter dom dra gasledningar inom våra vatten så finns det vissa spänningar kvar över "Fredens hav".

It must be assumed that the crew of the A-50 were expecting company, and had their own cameras and radar gear primed and ready for their first-ever contact with a Eurofighter. Meanwhile, approaching the German air force aircraft from behind was a pair of Russian Sukhoi Su-27 fighters, which were duly intercepted by Finnish air force fighters on QRA duty in their sector.

Such a day would have been one of high tension in 1989, but 20 years after the fall of the Berlin Wall there clearly remains no small measure of prickliness in East-West relations.

1 kommentar:

  1. Ser fram emot FV.s Gripen kalender 2010. Som modeller föreslås C FTS flankerad av FM:s gender- & HBT rådgivare så att vi tydligt visar att vi anammat SCR 1325...

    SvaraRadera