söndag 29 augusti 2010

Oro i leden

Det närmar sig dagen D för att besluta om man som officer vill skriva på utlandsobligatoriet, eller riskera att få sparken av ÖB.

Officersförbundet har under sommaren fått ta emot många frågor från de anställda.

Vi får många frågor om precis de saker vi anser att FM borde ha klarat ut innan beslutet fattades den andra juli. Även om jag kan förstå att ÖB upplever sig som satt under tidspress måste det vara bättre att reda ut de här frågorna först. Vill man ha personalen som positiva ambassadörer för organisationen finns det bättre sätt att hantera det här, säger Peter Löfvendahl.

Vidare uppfattar kansliet att huvuddelen av medlemmarna anser att omregleringen är ett onödigt steg, eftersom officerarna redan är positiva till utlandstjänst och många redan har gjort en eller flera missioner. Samtidigt finns en acceptans för att det kan behövas en utökad skyldighet knutet till befattningar i insatsorganisationen.

– Våra medlemmar är sedan länge positiva till internationell tjänstgöring, säger Löfvendahl.


Försvarsmakten har kommit en bit på vägen med den nya funktionen central anhörigansvarig. Men ännu återstår frågor som praktiskt stöd till anhöriga under utlandstjänst m.m.

Under förra veckan ställdes flygverksamheten i Flygvapnet bl.a. för att de anställda anser sig behöva mer information om obligatoriet. Som jag har sagt tidigare så är risken att obligatoriet tvingar iväg just de officerare som Försvarsmakten behöver ha kvar, medan det för de som inte är användbara för internationell tjänst är ganska så "riskfritt" att skriva på.

Gör tvärtom i stället. Inför ett frivilligt obligatorie som enbart de med rätt utbildning och fysisk status kan skriva på och ge sedan en ordentlig löneförhöjning som kompensation för att anställningsavalet ändras!

22 kommentarer:

  1. Hoppas att det inte blir ett allt för stort avhopp från er, officerarnas, sida.

    Vi soldater kommer behöva chefer, så även om hela historien behandlats som en rabiessmittad hund, hoppas jag att min chefer inte drar som en avlöning. Något som visserligen skulle vara förståeligt.

    SvaraRadera
  2. Jag är uttagen till FS20 och tänker åka. Å andra sidan överväger jag att inte skriva på det nya avtalet. Vad gör ÖB i detta fall? Sparkar mig för att jag inte är intresserad av utlandstjänst när jag redan är på väg?

    SvaraRadera
  3. @Anonym 14:06

    Ja du, den nöten blir kul att knäcka för HKV Jur om de väl inte skulle anse sig ha nytta av dig. Detta håller jag dock som ytterst otroligt med tanke på de personalbehov Firman har. Mer troligt blir att du blir utbytt vad det lider pga din förmåga till kritiskt tänkande och din integritet när det finns personer att byta ut dig till...alternativt du kryper till korset vad det lider.

    Lycka till och håll ner huvudet! :-)

    SvaraRadera
  4. Varför skulle ni ha löneökning utan att göra något? Självklart tillkommer ett lönepåslag vid utlandstjänstgöring...

    SvaraRadera
  5. Mycket snack. Känner jag majoriteten av Sveriges officerskår rätt - och det är jag rätt övertygad om att jag gör vid det här laget - så kommer merparten snällt skriva på för att behålla jobbet (de som vill och vågar lämna firman gör det av andra skäl) och kommer sedan hitta alla möjliga kryphål och skäl att inte behöva åka ut.

    SvaraRadera
  6. Håller med 23:50 - varför skall man ha en "ordentlig löneförhöjning" för att man gör sitt jobb där arbetsgivaren anser att det behöver göras? Vilken värld lever ni i egentligen?

    SvaraRadera
  7. Utbud och efterfrågan styr oftast priset (lönen) när försvarsmakten inte behöver attrahera medarbetare med morötter som kommer de inte heller att göra det. Visst det kan tyckas vara bra förmåner i utlandstjänst men jämfört med ex Norge är vi inte riktigt i nivå (om man å andra sidan jämför med Kroatien och Ungern så ligger vi bättre till).

    Vem tror att det blir bättre när det inte finns något behov av frivillighet utan det bara är att peka på första bästa medarbetare?

    Jag tycker det är förvånande att Försvarsmakten försöker att försämra villkoren för sina anställda och införa ett obligatorium utan att definiera omfattningen och inte heller komma med några morötter. Det enda som gäller är piskan
    -"Skriv på eller få sparken"

    SvaraRadera
  8. @anonym 23:50 mfl
    Anledningen till att vi inte hurrar och skriver på avtalet direkt är inte, som ni verkar tro, att FM förvägrar oss en påse kinesiska jättedollar. Det har han redan gjort i alla år jag jobbat inom FM och jag är ju bevisligen fortfarande kvar.
    Anledningen är något så enkelt som att jag vill ha något, i det här fallet ett avtal, att förhålla mig till. Något att kunna säga ja eller nej till. En massa tunna formuleringar om att man skall ta "stor hänsyn till individen" köper jag inte. Tyvärr har inte FM som AG tagit chansen tidigare och visat att man är en "god arbetsgivare" så nu vill jag ha saker och ting såsom insatsfrekvens osv på pränt innan jag överhuvudtaget KAN svara ja eller nej.
    Som jag ser det så gör jag FM en tjänst genom att vara ifrågasättande och inte bara säga javisst åt allt vansinne som trillar ner i organisationen.
    Detta gör att om jag svarar JA kommer jag att ställa upp den dagen FM kallar. Och inte som det nog kan bli för många, JA nu, för att få behålla jobbet, NEJ senare för att det visade sig att FM inte når upp till de förväntningarna man haft.

    Visst, det kan visa sig att FM blir den "Goda arbetsgivaren" de säger sig vilja vara när de fyllt på med villkor i avtalet. Då ska jag gladeligen stå där med dumstruten på huvudet. Ingen skulle vara gladare än jag. Men min erfarenhet säger något helt annat...

    Till sist, vem av er skulle skriva på ett avtal utan innehåll där den andra parten kommer att fylla på med villkor efter eget godtycke?

    /JOPP

    SvaraRadera
  9. Fast å andra sidan har väl FM alltid varit en dålig arbetsgivare med mängder av galenskaper som trillar ner i organisationen. Och du är bevisligen kvar, JOPP.

    Kanske är det så att vi har den arbetsgivare vi förtjänar. Och att Sverige har den försvarsmakt dess politiker och väljare förtjänar.

    SvaraRadera
  10. @anonym 05:38
    Nja, jag kan nog tycka att galenskaperna har ökat de sista åren.

    Fortfarande kvar, men karriärväxling lockar mer och mer. Men det kan ju också bli så att då jag inte anser mig ha tillräckligt med information den 20:e september och inte kan svara. Vilket AG valt att tolka som ett nej och vips så kommer uppsägningen i brevlådan.
    Fast jag misstänker att det blir övergångsorganisationen för mig då vi dras med stora vakanser på min arbetsplats. Nu verkar ju inte personalen i övergångsorganisationen vara de som skall prioriteras så min slutsats är att då är det läge att jaga nytt jobb.

    /JOPP

    SvaraRadera
  11. Till anonym 23.50 och 00.35. Nej just det, Varför finns jourtillägg och beredskapstillägg? Bort med det också om man inte behöver jobba! Problemet är att ingen vet vilken beredskapsgrad du skall ha för att åka iväg. 1 dygn - 10 dygn - 30 dygn. Jag har redan blivit iväg kommenderad i Sverige 80 mil bort på en veckas varsel under 8 månader tillsammans med några kollegor. Detta beroende på att vi hade en viss kompetens som arbetsgivaren (p g a dålig planering) kom på i elfte timmen behövdes någon annastans i Sverige.

    AG var då inte det minsta intresserad över att en av oss hade det otroligt svårt socialt att åka utan pekade med hela handen. Tack vare att det fanns fria hemresor till helgerna klarades uppgiften av utan delade familjer. En liknande resa till Afghanistan hade nog slutat annorlunda.

    Nej, jag är inte emot utlandstjänstgöring och har varit iväg och dragit mina strån till stacken i bl a Afghanistan. Men jag vill fortfarande veta vad jag skriver på. Det tycker jag hör till gott ledarskap att redovisa.

    /H

    SvaraRadera
  12. Har man jour eller beredskap skall naturligtvis ersättning för detta betalas ut, men du betraktar dig alltså som varande i beredskap konstant i och med det nya utlandsobligatoriet? Och skall ha extra hög lön bara för att du någon gång under din karriär kan behöva göra utlandsmissioner? Då du får din lön höjd med 30% plus 8000 plus utlandstillägg plus missionstillägg plus traktamente? Och detta för att få chansen att göra ditt jobb under så stridslika förhållanden som möjligt - något man hade hoppats skulle välkomnas av de skattebetalarna betalar för att försvara vårt land.

    Snälla du, fortsätt sträva emot. Ställ högljudda krav. Demonstrera utanför regementet och skapa opinion. Skriv till riksdagsmän och media om din eländiga och utsatta position så att det här uppmärksammas utanför Försvarsmakten. Snälla du, gör det.

    SvaraRadera
  13. Mr 0932!
    Att skriva med den attityden är inte speciellt konstruktivt, speciellt eftersom du har helt fel.

    Det löneavtal du hänvisar till kommer inte finnas efter den 1:a januari 2011. Då finns bara utlandsreseavtalet. Det avtalet ger dig i princip inte en spänn extra, om du inte tar med fru och barn förstås. Det är ju just det hela grejen handlar om. Utlandsreseavtalet omförhandlas just nu men om det drar ut på tiden kan det innebära att du tvingas iväg utan en spänn extra. Inte så kul tycker jag.
    En sista sak: arguing on internet is like competing in special olympics, even if You win, You are still retarded.

    SvaraRadera
  14. Det där sista var ju inte speciellt värdegrundsmässigt.

    Jag tror du förstår poängen. Det jag vänder mig emot är en "ordentlig löneförhöjning". Självklart skall alla som åker ut ha vettiga villkor och det är totalt IG av FML att inte ha detta klart. Men att kräva högre grundlön med motiveringen att man befinner sig i beredskap under hela sin karriär är ju bara löjligt. Flygvapnet och Flottans personal under kalla kriget befann sig bra mycket mer i konstant beredskap än vad som kommer krävas post-utlandsobligatorium. Och det kan nog bli vanskligt att driva den linjen inför yngre kollegor och soldater som redan har obligtoriet inskrivet i kontraktet.

    SvaraRadera
  15. Anonym 09.32
    Eftersom du inte verkar förstå mitt inlägg eller problematiken med att man inte gör klart vad som gäller innan omförhandling av avtal, så finner jag det inte vara någon idé att fortsätta kommentera dina inlägg.
    /H

    SvaraRadera
  16. Nu ycker jag fak isk a sam liga officerare ska a och fylla i ÖB:s formulär.
    Vem bryr sig om a de saknas li e boks äver, eller e och anna av al?

    Gör som ÖB: Använd ippex!

    SvaraRadera
  17. Ett alternativ för att vinna tid efter den 20 september är ju att kryssa både ja och nej.Arbetsgivaren måste då utreda svaret ytterligare. Diariefört är att man i alla fall har svarat.

    Ett annat övervägande är ju att svara ja men mena nej (för de som inte vill eller kan men vill ha kvar jobbet). I praktiken (arbetsrättsligt) finns ju inget medel för FM att hävda kontraktsbrott eller arbetsbrist. (samma proincip som att piloter som inte vill flyga enskilda uppdrag inte behöver flyga)

    Fast det är klart...dessa förslag är ju inte speciellt lojala och det kommer nog att påverka karriären om man gör det.

    Det hela är lite larvigt, en arbetsgivare som skickar ut en enkät där man i praktiken frågar om medarbetarna vill ha eller inte ha jobbet kvar förtjänar lite oro i leden.

    SvaraRadera
  18. Tror de flesta kommer kryssa ja, men mena kanske. För den som är på väg uppåt i karriären och har tumme med chefen (det senare är förstås en förutsättning för det förra) tror jag heller inte det kommer vara några problem att motivera varför man inte kan ta just den tjänsten just då.

    Den här stormen kommer blåsa över och om ett par år kommer vi ha glömt den. Och dras med precis samma bemanningsproblem internationellt.

    SvaraRadera
  19. Hmm..igår när jag kom hem så låg det två brev på mattan. En med Försvarsmaktens val om obligatoriet som skall vara inne senast 24 september (extra ironi att man får stå för frimärkskostnaden själv). Det andra var valsedeln till riksdagsvalet 19 september. Två val inom en vecka med andra ord...

    SvaraRadera
  20. Igen kan vi konstatera att "Värdegrund" endast gäller undersåtarna.

    SvaraRadera
  21. Ser man till dom problem krigsveteraner i Danmark, England och USA har med depressioner, självmord, fängelse ja en oförmåga till att anpassa sig till samhället egentligen efter sin tjänstgörning parat med den obefintliga hjälp dom ofta får. Så skulle jag aldrig skriva på ett avtal innan Försvarsmakten kunde presentera ett starkt program för att möta dessa problem

    SvaraRadera
  22. CI, den bistra sanningen ser nog ut så att de som inte har "rätt utbildning och fysisk status" för utlandsjänst får inte längre plats i FM och måste fasas ut. Naturligtvis jättetråkigt för individen, men skall vi klara den här omställningen så måste det skäras. Tyvärr.

    SvaraRadera