söndag 22 augusti 2010

In Memoriam

Nu är det officiellt att den pilot som avled som följd av haveriet med en Spitfire i norska Tynset var Bertil Gerhardt. Han hade under dagen genomfört en överflygning i Stockholm i samband med flyget i sveriges 100-års jubileum på Gärdet. Därefter hade han mellanlandat och tankat i Västerås innan han flög vidare till Norge. Vid landningen i Tynset hände dock något och hans Spitfire gick av banan och hamnade upp och ner. Flygplanet ägs av Biltema som förutom denna Spitfire har ytterligare en Spitfire och en Mustang i sin ägo. Vid dagens uppvisning på Gärdet hölls en tyst minut för Bertil.

När man ser på Bertils flygerfarenhet med över 31.000 flygtimmar och 40 år i Flygvapnet så är det bara att häpna. Dagens piloter i Flygvapnet kan vara glada om dom når 2000 flygtimmar. Även för civila piloter innebär 10.000 timmar en lång karriär. Med andra ord så kommer det i framtiden att vara ont om piloter med Bertils erfarenhet.

DN var med när Spitfiren först anlände till Sverige.

Att han månar om motorn visar han efter att DN:s fotograf har förevigat Spitfiren i luften från en Saab Safir, vars topphastighet ligger långt under Spitfirens. Motorn måste blåsas ur och Gerhardt bryter formationen, ut över Öresund och slutligen sveper han in över fältet på lägsta höjd i femhundra knyck. Han gör två halvkubanska åttor och avslutar med en looping. När han drar av gasen protesterar Merlinmotorn genom att smälla till ett par gånger.

När Spitfiren tagit mark och taxar in mot hangaren vaggar den fram och åter över banans betong. Likt en rusig krabba. Motorn döljer sikten föröver och Bertil Gerhardt måste svänga planet i sidled för att se framåt.

Den fyrbladiga propellern slutar snurra och Bertil skjuter tillbaka plexiglashuven.

- Det där kändes härligt, säger han.


Tack för alla uppvisningar genom åren Bertil!

Läs även hos LAE.

35 kommentarer:

  1. Är det inte så att de äger 2 Spitfire och en Mustang?

    SvaraRadera
  2. Rätt. Jag uppdaterar!

    http://lae.blogg.se/2009/january/angelholm-sveriges-spitfire-tataste-stad.html

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  4. vadeva: det där var väl bland det mest korkade jag sett på läge. Skit i planet, har du ingen respekt för den omkomne och hans familj. Spitfires finns det fler av men det är en stor förlust för flygsverige att mista denna otroligt kompetente man.

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  6. Tragiskt, jag såg uppvisningen i Stockholm och läste om olyckan när jag hade kommit hem. //Patrick

    SvaraRadera
  7. @ vadeva 0847 och Anonym 0917,

    värst vilka puckade känslokalla viktigpettrar ni va då. Alla vi som kände Bertil sk-ter just nu fullständigt i hur det gick för Spiten, ärligt talat.

    Och var inte så himla snabba med att göra norska haverikommissionens jobb.

    Vila i frid, Bertil. Flygsverige blir aldrig detsamma utan dig.

    SvaraRadera
  8. Man kan dö av dom mest banala orsaker, han förstod nog både riskerna och behållningen av det han gjorde.

    SvaraRadera
  9. Vila i frid Bertil. Otroligt ledsamt att höra att legenden inte finns med oss längre. En stor förlust för flygsverige.

    SvaraRadera
  10. Tragiskt för både Piloten, hans anhöriga men ÄVEN för planet, Det är inte fel att påpeka att båda är enorm förlust. man skall dock aldrig likställa dem.

    Dock är den största förlusten för hans familj, hans vänner, kollegor, han själv.

    Spitfire kommer ersättas vad jag hört föresten.

    Hände en liknande sak för ett tag sen med en ME-109

    //Förste Sergeanten

    SvaraRadera
  11. Mina bilder från den sista flygningen:
    http://jrl5.blogspot.com/2010/08/flygshow-pa-gardet-21-augusti-2010.html

    SvaraRadera
  12. Mycket tragiskt. En stor förlust för flyget i Sverige.

    Händelsen visar hur gamla flygplan kan bita ifrån sig.

    MFI

    SvaraRadera
  13. Hade britterna lika stora problem med krasher vid landning med spitfire som tyskarna med sina Messerschmidt? Har för mig att det smala landningstället ställde till problem.

    SvaraRadera
  14. V.I.F Bertil
    Våra tankar går till Bertils anhöriga men visst är det något av en "romantik" att ett flygaress får avsluta sitt jordeliv på detta sätt.

    SvaraRadera
  15. En epok har gott ur tiden.

    Träffade Bertil första gången under GFU på F5 för drygt 25 år sedan. Har därefter följt hans fortsatta flygarkarriär och fantastiska uppvisningar.

    Tankarna går ikväll till Bertils familj och hans vänner.

    Tröst i någon mån är dock att han gick ur detta jordeliv då han gjorde det han gillade mest - att flyga !

    //Bombar'n

    SvaraRadera
  16. Et stort savn for Nordens veteranmiljø. Takk, Bertil, for din enormt store innsats!

    SvaraRadera
  17. Bertil, du Sveriges motsvarighet till Chuck Yeager. Dina insatser för Flygarsverige under ett halvsekel saknar motstycke. Ditt livslånga engagemang för flygning har varit fullständigt gränslöst och tangerar gränsen för att överhuvudtaget vara begripligt.
    Få människor förtjänar en evig plats i himlen i högre grad än du. Någon gång kanske vi möts igen - Inget skulle glädja mig mer än att få göra återinflygning med dig som instruktör.
    Vila i frid.

    SvaraRadera
  18. En trist dag for alle Fly Elskere i Skandinavia. Takk Bertil for alt du ga oss.

    SvaraRadera
  19. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  20. @Anonym 17.05: Detta är ett inlägg för att hylla Bertil, inte för att spekulera i vad som hände. Visa lite hyffs tack!

    SvaraRadera
  21. Vi som lärde känna Bertil redan i unga år vet att han levde för att flyga - inte minst hans även för äldre generationer mycket imponerande antal flygtimmar bevisar vilken passion som styrde Bertils liv.
    När han nu blickar ned på oss jordevarelser så är det säkert med det tillfredsställande konstaterandet att han förunnades att flyga ända intill sista minuterna av sitt liv.

    SvaraRadera
  22. Såg honom flyga i Hultsfred. Har sett P51 i luften förr, detta var första gången jag såg en Spit live. En esoterisk upplevelse med den mannen bakom spakarna. Mina kondoleanser till anhöriga och alla som kände honom. Vad jag förstår så hade han ägnat större delen av sin karriär, liv och passion till flyget. Denna tragiska olycka får mig att minnas Gabor, en annan fantastisk pilot som gick ur tiden för några år sedan. Flyg fritt Bertil, vi ska att minnas dig.

    SvaraRadera
  23. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  24. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  25. För den som inte kände Bertil kan denna länk & särskilt videosnutten från SVT ge en god bild av denne hedersman !

    http://hd.se/skane/2010/08/22/ljungbyhedsflygare-omkom-i/

    SvaraRadera
  26. Hmm.. jag cencurerade mig själv då jag var en smula för elak mot Chuck Yeager. :-)

    Här är dock resten av mitt förra inlägg.

    @Anonym 10.20: Tja, jag kan kontra med att du verkar inte vara särskilt insatt i flygbranchen som vare sig känner Bertil eller mig själv.

    Anledningen till att jag strök dina inlägg var som jag förklarade helt enkelt att detta blogginlägg är en hyllning till Bertil och inte en utredning av vad som häde. När mer detaljer kommer ut så tänker jag givetvis ha ett nytt inlägg, men fram tills dess är det bara spekulationer.

    Själv så tänker jag under tiden läsa in mig en smula i Haynes "Supermarine Spitfire 1936 (onwards) Owners´Workshop Manual", ISBN 978 1 84425 462 0. Givetvis inköpt på Biltema.

    SvaraRadera
  27. @Anonym 13.25: Mycket bra videosnutt. Jag vill inte påstå att jag kände Bertil väl, men har stött på honom många gånger genom åren. En oerhört kompetent pilot.

    Jag satt just och läste om BBMF - Battle of Brittain Memorial Flight. Man flyger i genomsnitt ca 200 timmar per år med sina Spitfire och fördelat på fem flygplan blir det 40 timmar per maskin. Man har 26 frivilliga piloter (alla flyger dock inte Spitfire), men om 10 st är influgna på Spitfire så innebär det kanske 20-30 flygtimmar per år. Det finns med andra ord inga experter på Spitfire i världen längre.

    Å andra sidan som BBMF divisionschef säger. "Syftet är inte att visa upp piloternas skicklighet, utan flygplanen i luften".

    Detta var kanske precis det som Bertil excelerade på. Genom att ge sig själv lite utrymme så gav han desto mer åt de flygplan han flög.

    SvaraRadera
  28. Mycket mycket tråkigt. Har sett Bertil i luften flera gånger med sina kära plan. Kommer att bli tomt på kommande uppvisningar... Vila ifrid, beklagar sorgen till hans anhöriga.

    SvaraRadera
  29. Jag var på flyguppvisningen på Gärdet och såg Bertil flyga sin Spitfire. Det känns extremt sorgligt att Bertil dog i samband med detta; en uppvisning som han gjort för vår skull, oss i publiken. Jag kände dig inte överhuvudtaget Bertil, men tack för uppvisningen. Min son och jag tyckte det var toppen! Och vila i frid. Kristina

    SvaraRadera
  30. Jenny Eliasson24 augusti 2010 20:32

    Riktigt, riktigt ledsamt! Inget kommer någonsint bli sig likt. Jag hoppas familj och nära vänner känner vårt stöd.
    Jenny

    SvaraRadera
  31. Vila I frid Bertil tack för alla år med Spitfiren och Mustangen.En höjdare på alla flyguppvisningar saknaden kommer att vara stor

    SvaraRadera
  32. Här hade Biltemas bägge Spitfire känt sig som hemma.

    http://www.bbc.co.uk/news/uk-11120357

    SvaraRadera
  33. http://www.sendel.se/manne/2010/11/21/eget-bertil-gerhardts-kondoleansbok/

    SvaraRadera
  34. @Manne: Tjusigt! Det är i luften man minns Bertil.

    Som jag läste i en minnestext så gav man Bertil vid en Lillejul en markdagbok i stället för den sedvanliga flygdagboken. Detta då många av hans pilotkollegor ansåg att det var lättare att hålla koll på den tid Bertil tillbringade på marken i stället för den tid han var i luften!

    SvaraRadera