onsdag 4 augusti 2010

Studiebesöksdags

Gemensamt för alla stora fältherrar i historien allt från Alexander den Store till dagens Petraeus är att dom har varit duktig på en sak. Det är inte som man skulle kunna tro att strida, utan att säkerställa att dom har en fungerande logistik. Alexander hade aldrig nått Indien om han inte hade sett till att haft mat och vatten för sina soldater och hästar samt lyckats rekrytera nya soldater allt eftersom hans imperium expanderade. Tysklands misslyckande under operation Barbarossa berodde till stor del på misslyckad logistik. Man undervärderade problemens omfattning.

I det gamla invasionsförsvaret så hade vi byggt upp ett logistiskt koncept som byggde på distribuerade mobiliseringsförråd som låg i små röda lador lite här och där i de svenska skogarna. Vi hade avtal med statliga SJ och svenskägda Linjeflyg för att kunna transportera värnpliktiga och materiel runt omkring i Sverige. Huvudbanan på en svensk krigsbas var anpassad för att kuna ta ner stora inrikesflygplan från Linjeflyg. Nu finns inte Linjeflyg längre och SJ har splittrats upp i en massa små aktörer som inte lyckas transportera passagerare om det råkar snöa för mycket.

I och med minskningen av Försvarsmakten så har behovet av stora transporter minskat och därmed också kompetensen hos personalen. De få gånger vi gör något numera blir en nystart för den personal som är inblandad. Ta Flygvapnets övningar i USA (Red Flag i Alaska 2006 och Nellis 2008) som exempel. Där fick man utnyttja FMV transport som har uppbyggda rutiner för snabba internationella transporter samt civila transportbolag som Schenker och DHL (transporterna till och från övningen sköttes dock med Flygvapnets Tp-84). Detta är kanske inte helt fel om vi inte har råd att vidmakthålla egna resurser, men kompetensen att beställa och planera dessa civila resurser måst finnas inom vår egen organisation. Vi måste dessutom vara beredda på att det kan ta tid. Vid USA:s insatser i Gulfkriget 1990/91 så bokades all ledigt transporttonnage i världen under ca sex månader. Hade Sverige helt plötsligt dykt upp med ett behov så hade vi antingen fått fråga våra amerikanska vänner lite snällt, eller ställt oss i kön. Frågan är egentligen vad som händer om vi får ett akut behov av att transportera något i våra "egna" C-17? Dom kan befinns sig på andra sidan jordklotet samt vara uppbokade för transporter åt de andra medlemsländerna under lång tid framöver.

Tyvärr så missar vi ofta denna aspekt av militära operationer i vår träning. Jag var på ett intressant föredrag för en massa år sedan om s.k. distribuerad simulering där man pratade om hur effektivt det var att träna stridsvagnsstrid med ihopkopplade simulatorer. Man slapp på så sätt alla krångliga och dyra transporter till övningsfälten samt att laga trasiga drivband i 20 graders kyla. Men just dessa transporter och reparationer är något vi måste klara av vid verkliga operationer!

Nu när vi ska operera mer och mer internationellt så blir behovet av transporter allt viktigare. Därför så finns det nu ett utmärkt läge för att träna upp de logistiker som är inblandade i planeringen av transporter för NBG 11. Åk ner till Irak och studera USA:s pågående urdragning. Här finns det nog oerhört många intressanta saker att lära sig. Alternativet kan vara ett studiebesök på IKEA eller H&M som bägge har mycket imponerande logistik. Jag gissar dock på att ingen av dom använder sig av PRIO...

17 kommentarer:

  1. Materiel och logistikdelarna i PRIO som kommer i införande 3 om cirka ett år behöver vi inte vara ett dugg oroliga för. Läs bara följande på myndighetens husorgan:

    "Arbetet löper för närvarande på enligt plan när det gäller såväl funktionalitet, tidplaner som ekonomi."

    http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/centralanyheter/Forsvarsmakten-vill-inte-pausa-Prio/

    Det är bara att luta sig tillbaka och åka med....

    SvaraRadera
  2. Jodå, Ikea använder sig av SAP som hos FM vuxit till en konsulternas Guldkalv. Skillnaden är en kompetent beställare och ett strukturerat flöde och arbetssätt hos Ikea. Hos HKV funderar man på hur skokartonger är konstruerade och det tar 8månader för att få fram en pall vintermössor till Afganistan...

    SvaraRadera
  3. Fel!

    IKEA använder SAP och H&M väljer mellan ORACLE och SAP (om dom inte valt redan). Ingen som väljer att introducera ett integrerat ERP-system har något lätt resa, så inte heller FM. Väldigt få har dock ångrat ansträngningen när den väl är klar. Jämfört med att ta fram Gripensystemet, Visbysystemet (som trots alla kommentarer går fortare är Gripen (att ta fram..)) m.fl. kompexa system så är PRIO/SAP ingen "rocket scienece" och det går tämligen bra om man verkligen tar reda på fakta och inte nöjer sig med att gnälla lite allmänt upa. En stor bonus är också att det kommer att "bli nån jävla ordning" i FM system inte minst inom logistiken som idag är totalt FUBAR (Fucked Up Beyond All Recognition). Läget är inte mycket bättre inom ekonomifunktionen men det kan bara bli bättre med ett väl fungerande ERP-system i botten. FM Ekonomidirektör fick som bekant inte förlängt förordnande trots "succen" med fjolårets ekonomiöverskott i FM (egentligen katastrofen mht övningsverksamhet och förmågeutveckling) nu i somras utan harvar väl på som ekonomibiträde i HKV någonstans eftersom man inte kan säga upp honom eller ge honom pension som hade varit det naturliga i andra länder.

    "Mindre gnäll och mer konstruktivt jobb ger resultat"

    Högbåtsman P.Rio

    SvaraRadera
  4. Processbaserade högkvalitativa system av system är komplicerade eller för at utrycka sig enklare- det är renet ut sagt svårt många gånger att få till det så att alla blir nöjda på fältet. Ja IKEA använder SAP, vilket många storföretag gör. På IKEA får dock inte "plutch" bestämma så mycket om "hur´" saker skall göras. Det finns en stark ledning samt en mkt stark företagskultur. I mycket sdaknar tyvärr FM några av dessa kritierier.

    FM har även väldigt kreativa och självständiga medarbetare på alla nivåer. Om dessa inte koordineras riskerar de lägga krokben för varandra i sin iver att på alla nivåer samtidigt lösa alla problem igen och igen...

    Inte bara SWE har problem med långa leveranstider. I Bundeswhehr kan ett kretskort till Kunduz ta flera månader, reservdelar till fordon på Mike Spann nå US Army när operatiionerna är slutförda. Det finns alltid en prislapp på att kunna leverera snabbt, säker och i rätt kvalité samt kvantitet. Att hitta denna balansgång är oerhört svårt för C INSS och C PROD. Ett ytterskott är ju faktiskt personal som "bara sitter och väntar " på att leverara just-in time och då med halv fulla flygplan.

    Att det krävs ett prioriteringssystem samt en ekonomisk relevans till den operativa nyttan av varje logistiskt beslut är en militär och politisk realitet och har varit det sedan Babylonerna byggde mobförråd för att bekämpa nomaderna från norr. Att förmedla detta till de stridande förbanden som behöver stöd "just nu" är oerhört svårt och en ledarskapsfråga som börjar i toppen,dvs vad är syfter med insattsen och därefter fökljer CoC tom den enskilde soldaten.

    Vid Logistikfältövningen i för midsommar presenterades fö C FMCL i Arboga som fd hög chef inom IKEA. Se upp för platta paket på trossen nästa gång ;))

    /Lev B

    SvaraRadera
  5. Samtidigt skall alla folkskyddsmasker avvecklas, även de där bäst före datum har passerats. Varför? Jo, för att det skulle ta några månader att distribuera dem. Samtidigt kan jag få en bok från USA på dagar.

    SvaraRadera
  6. Införande av ett ERP system, vilket som helst i vilken verksamhet som helst, kräver ett handfast ledarskap vid uppsättningen av en ledning som har en klar uppfattning om vad de vill samt "har ordning i boet" när de börjar resan.

    FM försöker nu lägga glaserade takpannor direkt på den första grundstenen. Samtidigt tillåts alla hantverkare att göra handändringar i ritningen. Undra på att bygget tar tid och blir snett och vint !?

    Enig med föregående talare om att SAP på intet sätt är "Rocket Science", men systemet är logiskt så Skit in = Skit ut. Således i grunden en ledarskapsfråga !! I avsaknad av detta så fortsätter vi göda konsultfirmorna. Kolla t.ex detta:

    http://www.madeogroup.com/sv/press/pressmeddelanden/foersvarsmakten-ger-madeo-hoegsta-betyg-foer-projektledning-och-sap

    I "texten framgår:

    "Försvarsmakten upphandlar årligen cirka 300 000 timmar IT-konsulttjänster, och Madeos tre avtalsområden motsvarar 120 000 timmar av dessa. Avtalet skrivs på två år med option att förlänga för ytterligare två år."

    300 000 timmar gånger minst 1000-1500 kr/tim ger kostnader på 300-450 mkr årligen för FM:s IT-konsulter. Det är i nivå med vad ett medelstort regemente kostar....

    SvaraRadera
  7. Men om vi har peak oil snart så spelar det väll ingen roll hur vi hanterar flyget. Dock logistic på tåg blir betydligt viktigare.

    SvaraRadera
  8. Det man glömmer i debattenb "Aäffärssystem" och att jämföra Försvarsmakten med H&M samt IKEA är att ett affärssystem i grund och botten är till för att maximera vinsten, d.v.s. hålla reda på inkomster och utgifter.

    Försvarsmakten har inga inkomster!

    Vi ska maximera effekten i förhållande till våra statliga bidrag.

    Problemet att förbandsvärderingar är dels mycket svårt och dels mycket hemligt. D.v.s. knappast några data man matar in i PRIO.

    Det vi kommer att hålla koll på med andra ord är våra utgifter. Hur svårt är egentligen det?

    SvaraRadera
  9. @CI 14.01

    Jorå, hemligt skall in i PRIO, och fort, annars får vi inte tillbaka de "nyttor" vi förespeglat statsmakterna för vår investering i SAP. Så här svarar vi på Anmodan Fö 2009/1273/ESIS

    http://www.forsvarsmakten.se/upload/F%c3%b6rsvarsmaktens%20svar%20p%c3%a5%20F%c3%b6rsvarsdepartementets%20anmodan.pdf

    "3.3.1 Temporär säkerhetslösning
    Den temporära säkerhetslösningen skall nyttjas för att hantera den information som i
    Införande 3-4 kräver en H/R-miljö och som ska genomgå datatvätt m.m. som en förberedelse
    inför en migrering till PRIO. Denna säkerhetslösning sätts upp som en
    central projektintern miljö och har inga tekniska eller andra beröringspunkter med
    den H/R-infrastruktur som byggs för ordinarie produktionsmiljö för hela Försvarsmakten.
    Realiseringen av denna lösning pågår med planerat slutdatum 2010-08-15. Såväl
    Försvarsmakten som leverantören anser därmed att denna fråga nu är väl omhändertagen."

    SvaraRadera
  10. Studiebesök i all ära -men att packa, lasta, skapa cargohandlingar mm enligt internationella lagar så att alllting landar där det ska genomförs idag av FMLOGs personal. De följer också alla sv regler och LOU etc så att FM inte hamnar i klistret. Men är det av intresse för dagens operatorer att sätta sig in i allt som sker bakom disken efter man lagt sin beställning i PRIO? -VEM SKALL ÅKA PÅ STUDIEBESÖK? Blir dagens taktiker bättre krigare för att de "kan" logistik...
    Logistik inom bataljons ram är max kompetens som morgondagens bataljonschef behöver kunna. Vi kommer troligtvis aldrig upp i större förband insatta utomlands. Bakre nivåns logistik är idagsläget så "civilt" med all den komplixitet som det innebär,och taktisk chef har ingen handlingsfrihet med denna nivå, så varför skall han behöva ha en djupare logistisk helhetssyn på den nivån? Det som är klon är att vässa den bakre nivån med stående enheter som kan överbrygga grånssnittet främre- bakre nivå. Enheter som säkerställer en god uh säkerhet för våra insatta förband. Det är idag FMLOGs uppgift i regel med ett NSE som minsta gemensamma nämnare. Här sker också samverkan taktisk chef-bakre nivå. Det som krävs av framtidens "gränssnitts"förband är framförallt vid ny insats, eller som i detta fall en redeployering, en mycket stort mandat för utsedd chef för enheten som har ansvaret för den bakre nivåns logistik. Mandatet mäste innehålla direkt befälsrätt över alla tillgängliga logistikresurser inom FM samt upparbetade rutiner för att kunna göra upphandlingar inom lagens råmärken. Givetvis så innefattar detta de strategiska resurser som vi kan avropa. Vi är en mycket liten spelare låt oss hålla på med det lilla och få ihop ett trovärdigt koncept som alla förstår.Även taktisk chef.

    SvaraRadera
  11. @Anonym 14.18: H/R - Hemlig/Restricted är den lägsta graden av militär sekretess. Ovanför denna finns Hemlig/Confidential, Hemlig/Secret och Kvalificerat Hemlig/Top Secret.

    I grova drag kan man som exempel säga att:

    - Öppet är hur många flygplan vi har och vem som tillverkar radarn i dessa flygplan.
    - H/R är vilket frekvensband som radarn arbetar inom.
    - H/C är vilka pulsrepetitionsfrekvenser som används.
    - H/S är hur störskyddet i radarn fungerar.

    Förbandsutvärderingar brukar traditionellt sett klassas som Hemlig/Secret. Hemlig/Secret är mycket svårt att nå i ett nätverksanslutet IT-system. Jag tvivlar därför på att PRIO kommer att klara av denna typ av data och då faller möjlighete att mäta kopplingen anslag - effekt.

    SvaraRadera
  12. Man har vid ett antal genomgångar, under många år, beskrivit det nya logistikkonceptet som liknande Mekonomens.
    Som taktisk chef behöver/vill jag inte sätta mig in i hur det fungerar bakom "disken".
    Detta under förutsättning att det fungerar som hos Mekonomen.
    Det vill säga att jag får ett besked om när,hur och pris på prylen jag beställt.
    Givetvis gäller beskedet så långt fram att jag får sakerna, i rätt tid, i rätt skick, på rätt plats och till rätt kostnad. Vi har väl inte gjort denna jätteinvestering för att vi kunder skall få en sämre service? Det måste väl vara så att vi skall få en fexiblare, mer användbar och mer tillgänglig service?

    Jag kan inte dra mig till minnes att jag sett några rubriker i media om IKEAs införande av SAP?
    Det måste väl ha varit en process liknande den vi sedan flera år genomgår i FM. Prylar som far och flyger runt i ett fullständigt hysteriskt system. Ingen vet var eller när eller i vilket skick sakerna är. Vissa saker finns bara i datorn andra bara i verkligheten.
    Allt till ett otroligt högt pris.
    Har det nu inte varit en liknande process är ju frågan varför?

    @ CI
    Du tar upp behovet av transporter med utgångspunkt från FV.
    Jag får då kontra med en liten reflektion från marksidan.
    Nyligen ryckte det in ett antal frivilliga till det nya försvarets utbildning. Dessa soldater kommer att utgöra grundstommen i den nya armen.
    Transporten till förläggningsplatsen genomfördes med fordon som var tillverkade under tidigt sjuttiotal. Här kan man väl tala om en försvarsparadox.

    -Det nya försvaret (användbart,tillgängligt och fexibelt) transporteras i veteranbilar!

    På tal om Tp-84, när kallas det för veteranflyg?

    Vi här på teatern gjorde i höstas ett studiebesök på FMlogs centrallager i Arboga. Vissa har inte hämtat sig än. Ibland sker fortfarande samtal i ämnet, under förmiddagskaffet, som nog kan liknas vid gruppterapi.
    Teaterdirektören.

    SvaraRadera
  13. @ CI 16.05

    Just det, så är det ! Och det är här som den stora utmaningen ligger i "datatvätten". D.v.s att få tillräckligt många chefer inom FM, under en handfast ledning, att inse att hur många par strumpor som finns på varje pluton näppeligen kan vara mer än H/R. För om vi skall kunna nyttja PRIO i någon större omfattning än som ett något mer avancerat x-celark så kan inte "ALLT" vara H/C (särskilt då vi inte har någon hotbild...) och där över - för då kan vi inte använda den mångmiljardinvestering vi gör på avsett sätt...

    SvaraRadera
  14. @Högbåtsman P.Rio Bra kommentar.

    Vi officerare har den inbyggda genen att vi kan allt - även implementera ERP-system. Vi är utbildade på strid och väpnat våld. Hade vi haft några generaler med en civilekonomexamen så hade införandet av PRIO sett annorlunda ut. Vid vägvalet PRIO eller något annat så var det svårt.

    SAP är för stort för Försvarsmakten. T o m Ericsson höll på att knäckas vid införandet av SAP. Men allt detta är kört. Orsaken till att PRIO är en guldkalv för IBM heter brist på beställarkompetens dvs officer.

    @Chefsingenjören: SAP/PRIO (de delar FM beställt) är gjort för ekonomikontroll och personalinformation (kompetensdatabas).

    Tyvärr blir det på Din och andras utmärkta bloggar för mycket gnäll istället för sakliga förbättringsförslag. Slut på mitt gnäll.

    SvaraRadera
  15. En sak som är väldigt bra med simuleringar är att man snabbt kan ändra på vissa aspekter i förutsättningarna utan att behöva köpa ny materiel och träna om fem bataljoner för att se om det fungerade ens i närheten av hur det var tänkt. De är också bra för inledande träning och att öva vissa specifika moment, men de kan aldrig ersätta vanliga övningar. De ska dock användas för att få mer träning där de är användbara, inte för att få för lite träning på andra områden. De kan också användas t.ex. för att kunna träna på system som ännu inte levererats eller iaf inte i tillräcklig omfattning. Man kan också träna i nya miljöer, t.ex. hjälpa till att ge viss lokalkännedom till avlösande personal vid utlandsinsatser o.s.v..

    Centraliserade ekonomi och logistik-system fungerar säkert bra i väldigt likriktade verksamheter där man inte anpassar systemen till verksamheten utan anpassar verksamheten till systemen. IKEA och H&M är galjonsfigurer för SAP och liknande, precis som Volvo, de större kommunerna och landstingen har varit det för de centraliserade administrationssystemen. Det fungerar väldigt bra så länge man bygger dem på en enkel princip och inte tillåter några avvikelser, men inget av dem är uppbyggda för pålitlighet eller möjlighet till redundans och ännu mindre för flexibilitet eller informationssäkerhet. Vad det gäller SAP och IKEA/H&M så är ekonomin hela verksamheten och även alla andra sysslor personalen har är ganska direkt relaterade till denna, så det är inget problem att anpassa verksamheten efter systemen och kunderna får ta smällen för pålitligheten. Dvs, när du hyr släpkärra och åker till IKEA för att sedan inse att du kan köpa benen till sängen du ville ha, men resten finns inte i lager och antagligen inte nästkommande fyra gånger heller oavsett vad alla säger när du ringer och frågar. Undrar hur det skulle kännas om man ska ut på uppdrag i afghanistan att få höra att "Nej, men vad synd, Galtarna måste precis ha tagit slut, men du kan du kan få en Toyota Land Cruiser utan däck och ett par band till ett Strf90, och någon ammunition till ksp finns inte i vårt system, behöver man det? Kan du inte ta lite till en k-pist istället det är väl nästan samma sak?" Antagligen via satellittelefon till Stockholm där man först hamnat i en datorväxel som inte klarar minsta störning och därefter telefonkö till supportavdelningen som har semester...

    Det här med säkerhet och rättigheter i olika datorsystem brukar aktualiseras varje gång någon kändis hamnar på sjukhus eller hos polisen och alla nyfikna anställda som inte har där att göra ska in och kolla, med efterföljande hög av avskedanden och disciplinärenden några månader senare. Dvs man har delvis kringgått säkerheten för att göra det möjligt att någon ska kunna jobba med systemen vilket föga förvånande leder till att den i praktiken upphör att existera på systemnivå. Återigen så drabbar det bara någon annan.

    Sårbarheten aktualiserades ganska nyligen i och med en av McAfees uppdateringar av sin antivirusprogramvara.
    http://www.idg.se/2.1085/1.312895/datorkaos-i-hela-sverige
    Massiva störningar och både låg beredskap och i princip obefintliga verktyg för att hantera de problem som uppstår. Undrar om försvarsmakten också ska stänga ner stora delar av verksamheten vid minsta störning?

    Det finns en hel del som tål att tänkas på när man försöker implementera civila system och rutiner i kritisk verksamhet.

    SvaraRadera
  16. Ibland skall man komma ihåg det som är FM svåraste uppgift - att på ett avvägt och politiskt korrekt sätt ta bort våra motståndares möjligheter till ytterligare påverkan- helst så kostnadseefektiv som möjligt och helst utan någon negativ mediabevakning. Detta är i regel det kravet vi ställer på en överstelöjtnat i karriären som får möjligheten att ta befälet i våra missioner. Tur att det finns karriärssugna övertelöjtnanter....

    SvaraRadera
  17. När sverige får ett försvar som kan strida, då ska dom också få ett system som kan leverera.

    SvaraRadera