fredag 19 februari 2010

(Nästan) full koll på verksamheten (uppdaterad)

Läste just på C F21 nyhetsblad 10-02-01 att man har gjort en materielinventering och nått toppresultat för hela FM. F21 har koll på var hela 96,5% av materielen är vilket har gett C F21 grattistelegram från när och fjärran inklusive från HKV PROD MTRL och HKV PROD FV.

Stort Grattis till F21 även från CI!

Hmm... jag hoppas att det inte finns allt för många Gripar bland de där 3,5% som saknas. :-)

Det påminner mig om en del skrönor jag har fått höra i samband med utrensningen av vårt gamla invasionsförsvar. Exempel på materiel som ska ha hittats i hörnorna:

- Boden. Sju meter lång vevaxel till pansarskeppet Sverige. Följde antagligen med i samband med att kanonerna integrerades i Bodens fästning.
- Vid utstädningen av F15 gamla förråd hittades i ett hörn en stridsvagn av märket Landsverk.
- Någonstans i Norrland ska även ett IB-59 hittats i ett förråd komplett med traktorer och en massa cyklar.

Grunden till samlingen på Flygvapenmuseum i Linköping ska en gång i tiden lagts tack vare att en del sparsamma människor gömde undan ett antal gamla flygplan från generalen Nordenskiöld. Han var så ivrig att införa reaepoken i Flygvapnet att allt gammalt skulle eldas upp eller som i många fall användas som markfyllning när flygflottiljerna fick asfalterade banor. Det finns en anledning till att vissa flottiljer kräver deviering av kompassen efter start...

Därför C F21. Var ej ledsen över de där futtiga saknade 3,5%. De lär göra morgondagens historiker lyriska! Annars kanske den här sidan kan vara till hjälp...

Uppdaterad 10-02-28, 09:42
Inte bara Sverige verkar ha svårt att hålla koll på sina prylar. DN rapporterar om att Ryssland tappat bort ett hundratal T-80 stridsvagnar under en transport.

De stod fridfullt inbäddade i snö mellan järnvägsstationen och träden, avslöjar en video som en lokal nyhetssajt lagt ut på nätet. ”Det finns stridsvagnar överallt i skogen, övergivna. Om du behöver en, kom och hämta den”, skriver den okände fotografen.

11 kommentarer:

  1. Jag kan inte låta bli trots att jag borde. Jag sitter nu i Thailand som pensionerad meteorolog. Mkt tidigt 70-tal fick F 21 en vakans på en divisionschef på 1:a beroende på ett tragiskt haveri. En gammal divchef från Nyköping fick uppdraget. Han veckopendlade med flp 35. Det gick ju att göra undantag på cirklingvärdet och kravet på alternativ, när man visste vem som styrde. Så pendlingen gick bra. När det blev divchmöte på Eskader nr1 Göteborg så for naturligtvis divch med en 35:a till Säve. Flygplanet förådsställdets i berghangaren. När fredagen kom så fick vår divchef erbjudande av en kompis från Nyköping att åka hem med honom i en 60 och tog tacksamt emot. På den vägen var det. Ca 3 veckor senare ringde bastroppchefen på Säve till chefen 1 komp i Luleå och frågade: När ska ni hämta 35:an. Den står i vägen. Detta bara med tanke på att F 21 bara har 3,5% förlorat
    Jakob

    SvaraRadera
  2. Det ska vara 4 eskadern
    Jakob

    SvaraRadera
  3. En gång för länge sedan så landade jag med en SF-37 på Byholmabasen tidigt en sommarmorgon. Jag taxade ner till BAKOM, men ingen dök upp för att vinka in mig. Eftersom jag visste vilken klargöringsplats som akulle användas så taxade därför in, kuperade motorn och lade mig och sov ovanpå vingen.

    Ett par timmar senare dök divisionsbussen upp med ett par kollegor som undrade var jag tagit vägen. Vi lämnade flygplanet till ett par värnpliktiga bevakningssoldater och tog bilen till BasC.

    Någon dag senare ringer en upphetsad klargöringschef och undrar var flygplanet tog vägen...

    Med tanke på att Byholma idag är ett virkesupplag, så lär den 37:an bli svår att få därifrån utifall någon skulle hitta den djupt inne i smålandsskogarna... :-)

    SvaraRadera
  4. Roliga kommentarer;-). Mer sådant.

    Kaoset i materielhanteringen har nog delvis uppkommit p.g.a alla namn- och organisationsbyten. Bokförd materiel låg kvar i systemen under det gamla organisationsnamnet och påfördes samtidigt under det nya namnet. Samma pryl var därför registrerad flera gånger. Detta gällde även nog så kvalificerad materiel.

    Ett annat fenomen som jag upptäckt är att inlämnad materiel av olika orsaker aldrig ströks i materielsystemen. Den av förre ÖB boerdrade inventeringen var nog nödvändig och medförde stora förbättringar.

    Som tur var, så var ju verksamhetspengarna på upphällning, så det fanns gott om tid att inventera istället för att öva. Se där nyttan även av dålig ekonomi.

    SvaraRadera
  5. Nu måste jag igen utan att vilja. En av de första ggn som Byholma som fullt utbyggd 37:bas övade var jag basmet.F 13 spaning var där. Bengt Norman på F 10 som basen tillhörde hade ont meteorologer. Jag på Malmen hade inget emot att åka dit. Svågern i Lidhult hade en Honda 400, som jag använde på basen.
    Det hände att säpo och försvarets säkerhetstjäns i en fordonsfälla tog spioner från Polen och/eller Östtyskland alldeles utanför där vagnarna för utvärdering stod. Dessutom en morgon skulle jag flyga väder tillsammans med en ff i en SK 50. Vi stog på transportplattan med en 200 m korridor till banan och väntade eftersom en landnig väntades. Det kom en 35:a från F 10. Tydligen hade det varit lite fram och tillbaka. När jag på ngn sekund såg planet passera sa jag det såg lågt ut. Strax sågs ett eldmoln. Han hade inga hjul ute och gjorde en kort landning. 2 extratankar går mykt bra att landa på. Inga skador på fpl eller pilot, hade inte räddnigstjänsten fyllt luftintagen med skum hade man kunnat hissa upp fpl, fällt ut stället och startat.
    Jakob

    SvaraRadera
  6. No Gear Landings är inte allt för ovanliga. Det hände senast i höstas.

    Dock så har en dell ff faktiskt kört touch and go utan ställ, vilket kan vara intressant. CT på F5 i Ljungbyhed lyckades med den bravade för en massa år sedan i en SK-60. Säkert en smula spännande vid det riktiga landningsförsöket så man inte riktigt vet vad som hänt med ställen.

    Eftersom jag är ingenjör så kan jag sparka på mitt eget skrå. CT på F15 skrev för en massa år sedan en felanmälan, s.k. TRAB på radarn i en SK-37. Då SK-37 inte är försedd med radar så blev det mycket muntra miner hos teknikerna när dom skulle försöka åtgärda "felet"...

    SvaraRadera
  7. Jag hoppas inte "Ässet" fick ta emot den TRABen...

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  8. Felrapporter kan ibland vara ganska kul att läsa.

    http://zippo.bloggagratis.se/2007/10/05/302174-qantas-airlines-true-stories/

    SvaraRadera
  9. Ånglok stod ju kvar i bergrum långt in på 90-talet. Till fromma för järnvägsentusiaster, när dom väl "ströks ur rullorna".

    På 90-talet ska det också ha hittats vingar till Lansen, och reservdelar till Tunnan-flygplan i förråd. Joråsatte, den som spar han har.

    SvaraRadera
  10. Fråga, om Försvaret skulle komplettera med ett annat flygplan, vad skulle det fall vara för någon typ.

    SvaraRadera
  11. @Sailor: En smula "out of topic", men jag skulle säga att Gripen löser det mesta som behövs idag. En bättre integration mot UAV skulle vara en bra uppdatering. För övrigt behöver FM helikoptrar (trupptransport) och taktiskt transportflyg.

    SvaraRadera