
Men FSR var aldrig ett ledningsflygplan. Antennen styrdes från marken och måldata skickades ner till marken där FSL - Flygstridsledare använde måldatat för att leda insatser. Genom att bygga in ett antal ledningspositioner i ASC samt den internationella standarden Länk 16 för datakommunikation så har dessa begränsningar byggts bort. En operatör ombord på ASC 890 kan nu skicka ut en luftlägesbild samt skicka ut styrkommandon för att leda insatser med jaktflyg. Och då pratar vi inte bara Gripen utan även andra länders jaktflygplan som har Länk 16 förmåga.
Gripen har fått mycket kritik det senaste året för avsaknad av datalänkar till stridsledningscentralerna, men med Länk 16 har denna förmåga återigen kommit tillbaka. Nu gäller det bara att övriga Försvarsmakten kommer ikapp. Våra gamla länkar i JAS39A/B var helt knutna till ett användande i Sverige och STRIC var tyvärr inte särskilt portabelt.
Man måste i debatten skilja på äpplen och päron.
- NOC/GLC har ingenting med Länk 16 att göra. Länk 16 är bara en standard för hur kommunikationen kan ske. Det kan lika gärna vara ett STRIC i ena ändan. Tyvärr så använder en del "framåtsträvare" en ny kommunikationsmetod som argument för att bygga en ny ledningscentral. En sak i taget vore det bästa för att undvika s.k. "Förmågeglapp".
- Sedan pågår också bråket om hur internationella vi ska vara. Länk 16 är en internationell standard och då finns det givetvis risker för att "lede fi" i form av NATO och USA lyssnar på vad vi gör. Men här måste politiker och höga militärer dra i handbromsen. I ena stunden pratas det internationella insatser och kompabilitet med utländska system med följd att STRIC och Bas-90 läggs ner. I andra stunden så är det MUST som säger att vi måste fortsätta vara hemliga. Om fokus var på invasionsförsvar så skulle jag köpa hemlighetsmakeriet, men det är flera år sedan vi lade ner det spåret. Nu måste vi fullfölja det vi gett oss in på.
- Länk 16 är en mycket bred standard. Bara för att Gripen och ASC nu har Länk 16 betyder det inte att det automatiskt går att koppla ihop oss med någon annan som har Länk 16. Meddelandena är standardiserade, men hur dom tolkas är inte alltid det. Innan man deltar i en insats med Länk 16 krävs det därför en hel del finjusteringar i systemen och här håller Sverige också på att bygga upp en kompetens i form av JDLOC - Joint DataLinks Operation Cell. Eftersom takiska datalänkar opererar inom civila frekvensband finns också ett behov av att säkerställa att en övning inte stör annan trafik. Därför har ett regelverk tagits fram för utländskt flyg om dom vill operera med Länk 16 i Sverige.
ASC 890 enda nackdel är fortfarande en något för liten plattform i form av Saab 340. En "riktig" AWACS ska kunna lufttankas och ha möjlighet till extra besättningar ombord för att köra i skift. Men man kan inte få allt för pengarna. För en i sammanhangen liten summa pengar har vi nu fått ett system som skulle kunna innebära att en grupp Gripen kan åka ut på internationella insatser och ta med sig ett eget radarövervaknings- och stridsledningssystem.