måndag 22 mars 2010

Lär av helikopterutbildningen

På forsvarsmakten.se (puh, långt och felstavat namn) så finns en nyhet om nyutexaminerade helikopterpiloter. Givetvis ett stort grattis till de färska piloterna! Ni behövs för att hålla liv i Försvarsmaktens helikopterförmåga som för tillfället går på sparlåga. Tyvärr så kommer ni i en ganska så turbulent tid där HKP 14 fortfarande har att komma upp till bevis. Men med HKP 15 som idag startar sin färd i en inhyrd An-124 ner till Adenviken så kanske vindarna har vänt.

Men det som är intressant med denna nyhet är att piloterna har fått sin grundutbildning (GHU - Grundläggande Helikopter Utbildning) i Tyskland.

De två kullar helikopterpiloter, totalt elva personer, som den här dagen får sina vingar att sätta på uniformen, har gått sin grundläggande helikopterutbildning vid tyska arméns flygskola i Bückeburg i norra Tyskland. I 15 månader har de långpendlat för att lära sig grunderna i helikopterflygning.

Flygvapnets flygskola för "spetsiga" piloter finns för närvarande i Malmslätt. Den har i tidgare försvarsbeslut roterat en del mellan förbanden från F5 i Ljungbyhed till F16 i Uppsala och numera LSS i Malmslätt utanför Linköping. I diskussionerna kring framtida Försvarsmakt så finns tankar på att lägga ner en flottilj. Frågan är bara vilken? I tidigare diskussioner har det stått mellan F17 eller F21, vilket måste anses som "hål i huvudet". Varför lägga ner de flottiljer som producerar insatsförband?

Ta en titt på det förslag till Grundorganisation (GRO) som presenterades på ÖB chefsmöte 2008-06-03 (och som sedan refuserades av regeringen med orden "Gör om, gör rätt") det s.k. Kluster 4 (se bild ovan). Det som är lite intressant är att det är placeringen av Flygskolan som styr vilket av grundlösningen med att flytta Flygskolan till F7 eller alternativ a,b eller c som kan bli aktuella. Vår egen flygvapeninspektör Brig Gen Anders Silwer har vid många tillfällen sagt att den svenska flygskolan är en grund för den svenska utbildningsfilosofin som han inte tänker släppa. Om detta är ingångsvärdet, varför skickar vi då svenska deltagare på internationella möten om en framtida europeisk flygskola? Förlorar vi verkligen vår filosofi bara för att skolan drivs av någon annan? Går det inte genom att skicka svenska lärare till en utländsk skola säkra att filosofin bibehålls, eller i varje fall att de bästa bitarna bibehålls?

Jag är helt för en svensk flygskola, men inte på bekostnad av vår kärnkompetens som måste vara utbildning av Gripenpiloter samt utveckling av Gripensystemet. Varför därför inte göra som våra helikopterkollegor och titta på utländska alternativ? Det finns många att välja på:

- NATO Flygträning i Kanada (NFTC). Sverige har redan haft instruktörer där på tjänstgöring. Vår Gripenkollega Ungern utbildar alla sina piloter där. Duger NATO utbildningen som grund för att träna en ungersk pilot, så borde den duga för Sverige. En stor fördel är att utbildningen drivs på engelska och med NATO taktik. Detta måste säkerställa att våra piloter redan från början är utbildade för internationella insatser.

- Hawkutbildning i Finland. Finska flygvapnet har just genomfört en modernisering av sin Hawkflotta och är säker mycket sugna på kunder. Skolan drivs dessutom i privat regi av Patria, helt enligt Försvarsmaktens OPS tankar. Hmm. Det kanske finns vissa synergieffekter här med vårt eventuella köp av stridsfordon där Patria är en av potentiella leverantörer? Detta ligger dessutom helt i linje med regeringens vilja att förbättra det nordiska försvarssamarbetet.

- Samarbete med vår Gripenkollega i Sydafrika. Sydafrika har köpt in ett antal Hawk som dessutom fått kabinen anpassad för att efterlikna Gripen. På så sätt så ska steget att utbilda en pilot vara så litet så möjligt från det grundläggande flygplanet till taktisk flygning på Gripen. Klimatet i Sydafrika är dessutom mer anpassad för grundflygutbildning, då vädret inte hindrar soloflygning för nya piloter lika ofta som i t.ex. Sverige eller Finland.

- Vid en eventuell ny affär med försäljning av Gripen till t.ex. Brasilien eller Schweiz kommer det med stor sannolikhet att ingå köp av skolflygplan till svenska Flygvapnet. Men varför inte gå längre och ta fram en Gripengemensam skola? Steg 1 skulle kunna vara GFU/GTU med grundläggande flygutbildning på Pilatus eller Tucano och steg 2 inflygning på Gripen i form av s.k. TIS - Typinflygning. Den taktiska omskolningen görs sedan på respektive kunds operativa divisioner.

Tyvärr så tror jag att det någonstans i bakfickan finns tankar på att Saab ska bygga upp en svensk flygskola à la Patria, oavsett om det blir ytterligare en Gripenaffär eller inte. Detta skulle kunna vara ett steg utöver den OPS drift av SK60 underhållet dom redan idag har på Flygskolan i Malmslätt. Allt för många styrelsemedlemmar i bl.a. Saab Nyge Aero är f.d. Flygvapenofficerare och har nog kvar kontakter med nuvarande flygvapenledning. Exempel på styrelsemedlemmar i Saab Nyge Aero är f.d. Flygvapenchefen Sven-Olof Olsson och f.d. chefen för FMV Flygmaterieldivisionen Sven-Olof Hökborg som fortfarande är aktiva. Exempel på andra flygvapenofficerare på höga positioner är f.d. VD Bengt Hörnsten och f.d. VD Arne Lindholm. Försvarsmakten har tidigare fått kritik av EU om att höga officerare lämnar sina befattningar för att direkt därefter hamna på höga befattningar inom svensk försvarsindustri. Visst så hamnar dom där för sin kompetens inom området, men det som är viktigast är deras kontaktnät. Det är dessa kontakter som bygger grunden för nya kontrakt för svensk försvarsindustri.

Men nu växer kritiken mot att generaler och amiraler ena dagen är uppköpare och nästa, när de hängt av sig uniformen, agerar säljare.

– Militärer ska inte från en dag till en annan kunna byta sida. Det skadar allmänhetens förtroende för Försvarsmakten, säger folkpartisten Allan Widman, som sitter med i försvarsberedningen.

I Storbritannien får före detta toppmilitärer börja jobba inom försvarsindustrin först två år efter att de lämnat sin tjänst. Allan Widman anser att en liknande regel borde införas i Sverige.

– Om vi ska komma åt problemet måste vi lagstifta om en karenstid för höga militärer innan de kan börja jobba i försvarsindustrin, säger han.


Låt nu bara inte Flygvapnets framtid bestämmas av dessa kontaktnät utan gör det som är bäst för vår insatsförmåga. Det är definitivt inte att lägga ner insatsdivisioner till förmån för en svensk flygskola. Svälj stoltheten och lär av våra helikopterkollegor. Det finns bättre alternativ!