Den här artikeln om en marinkårplutons uppdrag i Afghanistan visar på hur utsatta MEDEVAC helikoptrar är.
"Such is the regularity of this kind of exchange that the sergeant knew that the insurgents would again open fire when the helicopter arrived to evacuate the wounded marine.
As two medical helicopters appeared on the horizon, the insurgents took aim.
Shooting down a helicopter would be an obvious public relations coup."
Vi i Sverige verkar tro att MEDEVAC helikoptrar är en fredlig verksamhet som vi kan bidra med utan att besvära någon. Visst, dom kanske inte bombar civila afghaner av misstag, men dom är också ett stort fett mål där ett rött kors bara gör det lättare att sikta.
"Such is the regularity of this kind of exchange that the sergeant knew that the insurgents would again open fire when the helicopter arrived to evacuate the wounded marine.
As two medical helicopters appeared on the horizon, the insurgents took aim.
Shooting down a helicopter would be an obvious public relations coup."
Vi i Sverige verkar tro att MEDEVAC helikoptrar är en fredlig verksamhet som vi kan bidra med utan att besvära någon. Visst, dom kanske inte bombar civila afghaner av misstag, men dom är också ett stort fett mål där ett rött kors bara gör det lättare att sikta.
Jag har svårt att komma på en svårare uppgift än Medevac för helikoptrar. De ska kunna lösa ett oväntat plötsligt uppkommet allvarligt problem under stark tidspress (=kris). Halvvägs igenom uppdraget ska de landa i ett område som bevisligen är farligt och de ska göra det i samverkan med en annan enhet.
SvaraRaderaVi kanske skulle börja med att flyga transporthellikopter i Afghanistan. Möjligen kunde vi då deala med tyskarna att de överför resurser till Medevac. På sikt kunde vi kanske återta förmågan från Norrlandsflyg, men det är en annan fråga, nu fem år efter Estonia.